Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Planerar för att sätta upp en pallkrage och odla något i. Generellt verkar det mesta ätbara vilja ha mycket sol, men hur ska man tänka kring tid på dagen när solen kommer åt om man har en liten trädgård så att alla delar är i skugga någon del av dagen? Funkar det lika bra med morgon-/förmiddagssol (fram till 12-13 kanske) som med eftermiddagssol eller sol mitt över dagen? Eller är 6 timmars sol alltid för lite oavsett när på dagen den är...?
Jag har funderat på samma sak på puffar upp frågan!

Och hur många timmar per dag behöver det vara sol för att läget ska räknas som soligt?
 
I övrigt tog jag en bild för att ha som stöd åt minnet angående hur skuggan rör sig. Men ni ser ju mängden snö - helt otroligt!

Det har tinat lite längs väster och södersidorna av stuga och uthus men det är mest bara brunt och dött änså länge

Jag bor ganska nära @Unafraid så vi har nog ungefär samma snöläge. Vill så gärna komma igång med odlingarna men det känns långt borta.
6020D093-CACD-4E47-9AE9-B4AD071058BF.jpeg
 
I övrigt tog jag en bild för att ha som stöd åt minnet angående hur skuggan rör sig. Men ni ser ju mängden snö - helt otroligt!

Det har tinat lite längs väster och södersidorna av stuga och uthus men det är mest bara brunt och dött änså länge

Jag bor ganska nära @Unafraid så vi har nog ungefär samma snöläge. Vill så gärna komma igång med odlingarna men det känns långt borta.
Visa bifogad fil 89134
Vi har kört skoter idag, börjar dock snart vara för lite snö :D vilka växter vill du plantera som kräver soligt läge? Jag tänker att vill man knäcka zoonen ska det vara rejält soligt läge, men annars är det inte jätteviktigt. Jag har ett körsbärsträd som skuggar ganska mycket mitt i min köksträdgård, men det påverkar inte så mycket.
 
Vi har kört skoter idag, börjar dock snart vara för lite snö :D vilka växter vill du plantera som kräver soligt läge? Jag tänker att vill man knäcka zoonen ska det vara rejält soligt läge, men annars är det inte jätteviktigt. Jag har ett körsbärsträd som skuggar ganska mycket mitt i min köksträdgård, men det påverkar inte så mycket.

Jag mätte snödjupet nu och det är 50 cm mitt på gräsmattan - helt otroligt! Men ser att det lite mindre i skogen så jag kan tänka mig skotersäsongen börjar vara slut, hoppas iaf 😁

Jag skulle vilja sätta någon större buske eller mindre träd för att dels täcka ”hålet” mot grannen så att vi inte behöver se varandra när dom äter frukost ute, och dels dölja deras brädförvaring. Det blir egentligen norrläge eftersom dom ska stå hyfsat nära byggnaderna och jag har inte riktigt hittat något bra alternativ. Om jag kan välja sånt som egentligen vill ha soligt skulle det bli enklare 😊


En bild på läget just nu, rätt skuggigt men tror det var hyfsat med sol fram till mitt på dagen. Söder är alltså rakt framåt.
3599150F-B49D-4E7D-A6DC-254A9B8CB6FD.jpeg
 
Mina 9 olika chilis och paprikorna börjar bli riktiga plantor nu. Jag har även sått två olika sorters luktärtor nu i dagarna.
Plockade upp Fuccian från garaget idag efter vinterförvaringen. Den såg torr och stendöd ut. Får se om vatten, ljus och lite värme ger den liv igen eller om den bara är till att kasta.

09722D84-2434-40A5-9F52-CCB6CCF67E29.webp
 
Jag mätte snödjupet nu och det är 50 cm mitt på gräsmattan - helt otroligt! Men ser att det lite mindre i skogen så jag kan tänka mig skotersäsongen börjar vara slut, hoppas iaf 😁

Jag skulle vilja sätta någon större buske eller mindre träd för att dels täcka ”hålet” mot grannen så att vi inte behöver se varandra när dom äter frukost ute, och dels dölja deras brädförvaring. Det blir egentligen norrläge eftersom dom ska stå hyfsat nära byggnaderna och jag har inte riktigt hittat något bra alternativ. Om jag kan välja sånt som egentligen vill ha soligt skulle det bli enklare 😊


En bild på läget just nu, rätt skuggigt men tror det var hyfsat med sol fram till mitt på dagen. Söder är alltså rakt framåt.
Visa bifogad fil 89142
Jag tänker spontant bondsyren? Trivts typ överallt och doftar magiskt när den blommar! 😍
 
Nöjd med dagens jobb! :love: Helt spontant fixade jag rabatten i en cementring på framsidan av huset. Helt enkelt för att jag ville rensa bort skräp i landet och där fanns bland annat krukor med perenner som jag sådde förra året. Ville inte bara flytta på dem så jag gjorde en plantering åt dem. :)
Förra året grävde jag upp lönnar som frösått sig där. Idag blev det allt annat plus tillförsel av gödsel.

Har planterat (ytterst) : rosa kungsljus, blåeld, tre sorters akleja, trift, humlesuga samt funkia och daglilja (köpta och flyttade från annan plats). I mittenringen är det stormhatt som fanns i rabatten sen innan, det var dock fler än jag trodde så alla har nog inte blommat.
I mitten en blå riddarsporre (köpt). ☺️
Förebild:

Screenshot_20220415-182319.webp
 
Någon som vet om änglatrumpet vill ha nån speciell jord? Hittar inget sånt när jag googlar, men läser på några ställen att det kan vara lite kinkiga. Blir inte klok på vad de är kinkiga med bara. Att de vill ha mycket näring och vatten förstår jag.
Massor med näring. Jag brukar plantera i ren kogödsel på påse (och gödslar extra hela sommaren)
 
Jag funderar på när det är dags att ta fram min änglatrumpet som står i jordkällaren. Den enda plats jag kan ha den på nu är verandan men jag vet inte om det är frostfritt där ännu. Det är ju oisolerat, glipor i virket och så klart inte uppvärmt.

Förvisso har jag en farstu också som håller temperaturen bättre, men där är det upptaget med vedlådor plus att katterna trafikerar där.
 
Jag blev klar med mitt pallkrageprojekt trots allt och har sått spenat. Blir dyrbar spenat. I botten av kragen har jag halvförmultnade växtdelar. Sen klippte jag ner ett par före detta kapkrusbär och så fyllde jag på med gammal jord från krukor som jag blandade upp med koskit. Jordnivån var fortfarande inte ok så jag åkte till Tempo och köpte plantjord, 4 för hundra. Det var små säckar på 40 liter styck. Men sen fick det duga. Jag kan fylla på mer sen när nästa gröda ska dit.

Jäklar vad jag ska njuta av min spenat när den kommer.

20220416_110700.webp
 
Jag såg just den mest Fantastiska rhododendron inne på lanthandeln när jag var in för att köpa lite örter. 😲:love1::love1::love1: Eventuellt måste jag gå tillbaka och köpa den, trots att jag inte har råd. Jag tror jag har en femhundring undanstoppad i köksskåpet sedan mor och far var här sist. Sådana där "köp något fint!"-pengar. <3
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp