Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
8866F606-09C0-4761-AE06-7E38757CF5B8.jpeg

Physalisen går också på steroider 💪💪
 
Vilken sockblomma är mest odlingsvärd med avseende på bladens färg. Har alla sockblommor fin höstfärg? Jag ha förstått att röd sockblomma ger mest höstfärg, men jag vill gillar inte färgen på blommorna, så jag funderar istället på gul eller taggig sockblomma.
 
Första strykningen avklarad. Nästa blir imorrn, ett steg närmare färdiga.

Visa bifogad fil 89253

Ett rent estetiskt tips i största välmening är att måla liiite längre ner på insidan. Jorden har en tendens att sjunka ihop mellan säsonger när inget heller växer i kragen och då kan det hända att gränsen mellan svart och trä kommer synas. I övrigt, skitsnyggt med svart och lycka till 🤩
 
Ett rent estetiskt tips i största välmening är att måla liiite längre ner på insidan. Jorden har en tendens att sjunka ihop mellan säsonger när inget heller växer i kragen och då kan det hända att gränsen mellan svart och trä kommer synas. I övrigt, skitsnyggt med svart och lycka till 🤩
Kommer inte måla längre ner, det är målat längre ner redan än befintlig odlingslåda. Använde den som referens för att se hur långt ner det var målat.
Jorden kommer va rätt högt upp och även om den säckar ihop så det kommer inte synas. Men tack för omtanken. 😇
 
Vi gräver och gräver
IMG_20220417_165026.webp

Ska bli plats för soptunnorna. Kommit knappt halvvägs. Visade sig att det var asfalt en bra bit under gräset i slänten så nu funderar vi på om vi ska gräva ur längs hela uppfarten så den blir några decimeter bredare eller om vi ska låtsas som inget och låta resten av slänten vara.

Jag sörjer bergeniorna som strök med i grävandet. Egentligen tycker jag inte om dem och det finns massor i andra änden av uppfarten, men det tar emot att slänga växter..
 
Nu är alla buskar på plats, kändes så skönt att få den stora på plats. Ska bli gräsmatta där den stod innan.
Rabarbern har börjat titta fram, den ska senare flyttas till en av lådorna. Mamma sa att de överlever i princip allt. Det känns tryggt inför flytten.

Sen dividerar vi lite va vi ska ha som skydd i lådorna. Byggplasten är tydligen dyr, så frågan är vad som är bäst att använda. 🤔

C7F9338C-6565-4A4F-A421-DF4F0B8EDCE7.webp
 
Har vart på odlingslotten idag och markerat ut kanterna, gick bara på ena sidan för tjälen är fortfarande kvar tyvärr 😅 o finns lite snö kvar på lotten... men snart så!
Såg rätt mycket iaf och har redan konstaterat att jag bör hyra en jordfräs, är massa torkat, högt gräs på frilandet. Tror inte det var så välskött innan förra sommaren(då inget gjordes) heller... men en omgång med jordfräs så löser det sig :cool:

Har bestämt mig för 5 stk rosor tillsammans i ett hörn, Rose de Resch och Louise Bugnet är bestämt hittills.

Hörn 2 ska va bärbuskar, börjar med svartvinbär, aronia, röda krusbär. Funderar på havtorn också men det får isf vänta till nästa sommar.

Hörn 3 lutar åt hallon.

Hörn 4 är grönsakslandet, blir ca 10 kvm(5x2 meter). Nästan allt är kulturarvsmärkta sorter.

På den icke odlingsbara delen så blir det några odlingslådor, tänker sätta ihop 2 eller 3 stk för jordgubbar :d sen en låda för smultron och en hög låda för morötter. Uteplats med bord och stolar. Funderar på nåt klättrande längst in mot träden, är soligt trots träd, kanske luktärter eller klematis.

Har ni nåt tips på de allra godaste sorterna av jordgubbar och smultron?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp