Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är vanligen inte mycket för sommarblommor men tyckte Sahara såg väldigt fin ut, men då skippar jag nog det inköpet. Tråkigt!
Jag har haft Sahara och hade inga problem med sådden, jag kan inte minnas att jag gjorde något speciellt med dom. De verkar vara halv perenna för flera av dom levde upp till tre år efter sådd.
 
Jag har köpt en dvärgsyrén på stam "Palibin". Den står i en stor kruka. Fråga: kan man plantera några små låga sommarblommor i krukan? Hade varit snyggt med något som hänger lite över kanten på krukan men också fyller ut fint. Eller bör den få stå själv i sin kruka?
 
Jag har köpt en dvärgsyrén på stam "Palibin". Den står i en stor kruka. Fråga: kan man plantera några små låga sommarblommor i krukan? Hade varit snyggt med något som hänger lite över kanten på krukan men också fyller ut fint. Eller bör den få stå själv i sin kruka?
Är krukan tillräckligt stor är det inga problem :)
 
Ska ha mina dahlior i fyrkantiga murarbaljor men vet inte om jag ska välja små (runt 60L) eller stora (runt 90L). Vad hade ni valt (och varför)?
 
IMG_20220419_155456082.webp

DE HAR TAGIT SIG !!! :love::love::love::laugh:
 
5650D1D1-A1AA-4835-9E6B-A61425EB45E1.webp


Köpte en stor påse frön med luktärtor, tänkte att jag får förså dom inomhus eftersom jag vill ha dom ute vid min spalje i år, och det kan vara klokt att få upp lite höjd så dom når upp till första brädan på den. Men nu har dom tagit sig extremt snabbt, och jag har ca 120 luktärtor som jag inte vet hur jag ska få plats med. 🙈

Det känns liksom liiiite tidigt att plantera ut dom här i Dalarna i mitten av April. Vi har fortfarande några minusgrader på nätterna, och det kan lika gärna komma minst en snödimp till. Kan jag låta dom stå kvar så här ett par veckor till, eller kommer dom dö då tror ni?
 
Visa bifogad fil 89399

Köpte en stor påse frön med luktärtor, tänkte att jag får förså dom inomhus eftersom jag vill ha dom ute vid min spalje i år, och det kan vara klokt att få upp lite höjd så dom når upp till första brädan på den. Men nu har dom tagit sig extremt snabbt, och jag har ca 120 luktärtor som jag inte vet hur jag ska få plats med. 🙈

Det känns liksom liiiite tidigt att plantera ut dom här i Dalarna i mitten av April. Vi har fortfarande några minusgrader på nätterna, och det kan lika gärna komma minst en snödimp till. Kan jag låta dom stå kvar så här ett par veckor till, eller kommer dom dö då tror ni?
Jag sådde Luktärtor förra året. Ställde ut krukan jag sådde i när dom växt ca 10cm, i mars för avhärdning. (också Dalarna)
Vad jag har läst mig till så klarar dom - 8 iaf utan problem.

Årets sådd ska jag ställa ut snart också. Blev lite senare iår än förra. Någon ska få växa lite till innan dom får flytta ut på uteplatsen.

Edit: Följde denna:
Screenshot_20220419-164136.webp
 
Jag sådde Luktärtor förra året. Ställde ut krukan jag sådde i när dom växt ca 10cm, i mars för avhärdning. (också Dalarna)
Vad jag har läst mig till så klarar dom - 8 iaf utan problem.

Årets sådd ska jag ställa ut snart också. Blev lite senare iår än förra. Någon ska få växa lite till innan dom får flytta ut på uteplatsen.

Edit: Följde denna:
Visa bifogad fil 89400

Ja, plantera om i andra krukor en och en tänker jag då inte göra, blir lite svårt att få plats med ca 120 krukor. Men då låter jag dom stå ett tag till i dessa, utomhus, börjar dom se trötta ut så planterar jag ut dom vid spaljén och hoppas på det bästa. Tack!
 
Träffade tjurgubben på gården som var trädgårdsmästare (tror jag?) någon gång anno dazumal. Jag sa att jag har fixat fröbomber som ska ut där igen (som förra året). Fick ett "det vill jag allt se vad det är först!" Noll och ingen tilltro till mina kunskaper. Jag sa att det bara är inhemska blommor och då erkände han att jag är ju i branschen. Han har för övrigt stympat äppelträdet vid sin lägenhet så det aldrig lär ge frukt igen :meh: :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp