Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade lite tulpanlökar som jag missade ta upp förra året när de flyttades. Så tagit upp dom nu, så får de flytta ner bland de andra.

Såg riktigt snygga tulpanlökar på blomsterlandet och blev sugen på att skaffa men slutsålt just nu så får väl vänta till hösten när det ändå är dax att sätta dom. 😇
 
Operation trädäcket är i full gång och nu funderar jag på hundsäkring. Då vår hund är släkt med en grävmaskin får hon inte gå ut i trädgården på egen hand. Detta har vi löst med en halv miljon kompostgaller vilket jag börjar bli innerligt trött på. Funderar på vad man skulle kunna ha istället 🤔

Visa bifogad fil 89529
På väggen efter fönsterdörrarna kommer vi ha ett dynskåp. Jag vill helst att så stor del av trädäcket är innanför hundgränsen och inte som här där 1/4 är på fel sida och därför inte utnyttjas optimalt. 🙄

Helst något som inte blir fult att ta bort den dagen behovet inte finns längre.

Om du är okej med utseendet så hade det kunnat funka med en kamingrind från babydan. De säljs i sektioner och är förvånansvärt stabila. De är egentligen inte för utomhusbruk men är lackade så de borde kunna hålla hyfsat. Finns väggfästen så den kan skruvas i staketet och kanske gå diagonalt bort och fästas i stupröret om hunden puttar på det. Men om hunden hoppar så lär höjden inte räcka tyvärr.
 

Bifogade filer

  • 83030-1.webp
    83030-1.webp
    40,2 KB · Visningar: 25
Om du är okej med utseendet så hade det kunnat funka med en kamingrind från babydan. De säljs i sektioner och är förvånansvärt stabila. De är egentligen inte för utomhusbruk men är lackade så de borde kunna hålla hyfsat. Finns väggfästen så den kan skruvas i staketet och kanske gå diagonalt bort och fästas i stupröret om hunden puttar på det. Men om hunden hoppar så lär höjden inte räcka tyvärr.
Ingen dum idé 😊
Ska höra vad mannen tycker.

Hoppa på grindarna tror jag inte hon gör, hon är livrädd för kompostgallerna tex 😁 och skulle hon få för sig att hoppa över så är resten av staketet också i fara då hon fortfarande, 11år gammal, hoppar 1,5m 🙈

20220414_213000.webp
 
Har idag i handlat några utomhuskrukor (hittade jättefina billiga på Jula!) Jättenöjd, MEN hur gör man för att skona trädäcken? Fungerar kruktassar och isf i vilket material?
 
Operation trädäcket är i full gång och nu funderar jag på hundsäkring. Då vår hund är släkt med en grävmaskin får hon inte gå ut i trädgården på egen hand. Detta har vi löst med en halv miljon kompostgaller vilket jag börjar bli innerligt trött på. Funderar på vad man skulle kunna ha istället 🤔

Visa bifogad fil 89529
På väggen efter fönsterdörrarna kommer vi ha ett dynskåp. Jag vill helst att så stor del av trädäcket är innanför hundgränsen och inte som här där 1/4 är på fel sida och därför inte utnyttjas optimalt. 🙄

Helst något som inte blir fult att ta bort den dagen behovet inte finns längre.

Bygg grindar? Så kan hunden vara på hela trädäcket och ni slipper tänka på kompostgaller osv.
 
Jag vill tipsa alla om att gå in på sajten pyralidstopp.nu och skriva under. Pyralider sabbar våra odlingar och sprids bland annat via både gödsel och jord.
TACK för länken. Det är en imponerande samling stora organisationer som står bakom.
Skriver under.

(jag har ett gäng tynande krukväxter som tydligen inte tålde jorden jag satte dem i. Samt ett gäng sticklingar som aldrig tog sig)
 
Ingen dum idé 😊
Ska höra vad mannen tycker.

Hoppa på grindarna tror jag inte hon gör, hon är livrädd för kompostgallerna tex 😁 och skulle hon få för sig att hoppa över så är resten av staketet också i fara då hon fortfarande, 11år gammal, hoppar 1,5m 🙈
Vi har sådana grindar inomhus fortfarande, barnet behöver dem inte men de är bra hundgrindar. :)
 
Jag tänker spontant bondsyren? Trivts typ överallt och doftar magiskt när den blommar! 😍

Jag har funderat på syren men tycker det är lite trist att dom blommar så kort tid.

Finns det något man skulle kunna kombinera med för att få längre blomning tror du? Typ lägre buskar att sätta mellan syrenerna.
 
Jag har funderat på syren men tycker det är lite trist att dom blommar så kort tid.

Finns det något man skulle kunna kombinera med för att få längre blomning tror du? Typ lägre buskar att sätta mellan syrenerna.
Schersmin blommar senare och täcker rätt bra? Honungsros på spaljé?
 
Eftersom jag är lite ivrig har jag planterat ut ett gäng frösådda (och avhärdade) perenner redan. Jag är beredd att täcka med fiberduk eventuella frostnätter, men finns det några riktlinjer för vad som brukar behöva täckas och vad som klarar sig utan? Eller är det lika bra att täcka allt för säkerhets skull? Tänker mig 1-2 minusgrader som kallast.
 
Eftersom jag är lite ivrig har jag planterat ut ett gäng frösådda (och avhärdade) perenner redan. Jag är beredd att täcka med fiberduk eventuella frostnätter, men finns det några riktlinjer för vad som brukar behöva täckas och vad som klarar sig utan? Eller är det lika bra att täcka allt för säkerhets skull? Tänker mig 1-2 minusgrader som kallast.
Perenner klarar ju frost så är de bara rejält avhärdade borde det inte vara några som helst problem?
 
Perenner klarar ju frost så är de bara rejält avhärdade borde det inte vara några som helst problem?

Jag tänker att de är mer utvecklade än de varit om de redan växte i trädgården, de flesta av mina perenner ute har knappt tittat upp ut jorden, men det spelar kanske ingen roll?
 
Jag tänker att de är mer utvecklade än de varit om de redan växte i trädgården, de flesta av mina perenner ute har knappt tittat upp ut jorden, men det spelar kanske ingen roll?
När man köper plantor av buskar ska man ju välja de som inte slagit ut. För att de ska få börja på nya stället. Borde inte samma gälla även om flytten bara blir några meter?
 
Såg andra rhododendron som såg mycket piggare ut än denna, så vad kan det vara som den saknar?
Den ser lite hängig ut.

Visa bifogad fil 89576
Oj, nä den där ser inte så glad ut! Är den planterad i sur jord, alltså jord med lågt ph? De vill ju ha det. Annars är min gissning att den inte fick tillräckligt med vatten under hösten för att klara tjälen. Vet dock inte om det hjälper att vattna den nu men det är kanske värt ett försök?
 
Jag trodde att det bara var påskliljorna som överlevt att få ett gammalt badrum över sig (de som renoverade dumpade det gamla materialet där i ett par dagar innan det hämtades), men plötsligt har det dykt upp ett gäng tulpaner också! Stör mig dock på att det är ett glapp där i mitten, men skyller detta på ovan nämnda badrumsrenovering då det var där det mesta bråten hamnade.

Oavsett vilket är det härligt att det börjar dyka upp lite färg i vår ganska vildvuxna rabatt :D

20220422_181933.jpg


Nästa vecka ska ljungen i fönsterlådorna planteras ut i rabatten på baksidan och ersättas med penséer eller något liknande. Den halvdöda cyklamen som syns i de andra fönsterlådorna vet jag inte om det är lönt att göra något med?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
756
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp