Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visa bifogad fil 89399
Köpte en stor påse frön med luktärtor, tänkte att jag får förså dom inomhus eftersom jag vill ha dom ute vid min spalje i år, och det kan vara klokt att få upp lite höjd så dom når upp till första brädan på den. Men nu har dom tagit sig extremt snabbt, och jag har ca 120 luktärtor som jag inte vet hur jag ska få plats med.
Det känns liksom liiiite tidigt att plantera ut dom här i Dalarna i mitten av April. Vi har fortfarande några minusgrader på nätterna, och det kan lika gärna komma minst en snödimp till. Kan jag låta dom stå kvar så här ett par veckor till, eller kommer dom dö då tror ni?
Luktärter klarar några minusgrader men då behöver de ju vara avhärdade. Jag hade även ställt luktärterna betydligt ljusare.
Ljusare? Dom står på altanen i direkt solljus i princip! Jag har inte alternativ till något ljusare än så.
Ljusare? Dom står på altanen i direkt solljus i princip! Jag har inte alternativ till något ljusare än så.
OJ, vilka fina och knubbiga rackare
Tack! De har bott under lysrör hela tiden och flyttades till fönster först nu när jag planterade om dem. Första gången jag testar så små kruktomater!OJ, vilka fina och knubbiga rackare
Mina plantor är nog rangligare än en av dina kvistar
Jag har två krukor som jag vinterförvarat i garaget där det är mörkt och 6-8 grader som kallast under vintern. I den ena har jag en hortensia som dragit iväg långa ljusgröna skott på 20-30cm redan trots total avsaknad av ljus. I den andra står en Alstroemeria som också börjat sätta skott. Vad ska jag göra med dom nu? Måste dom planerats om (båda planeterades i ny jord förra säsongen)? När kan jag ställa ut dom? Måste dom tas in vid frostrisk?
Pioner vill helst inte bli flyttade på våren då går alla deras små rötter av precis när de ska skjuta nya skott. Hösten är ett betydligt bättre tillfälle att flytta dom på.Fråga: Jag har en rabatt framför altanen som MÅSTE grävas om och startas från scratch; jag satte växter där efter impuls, det blev helt galet och nu är allt igenvuxet av gräs.... Och: längst fram står två pioner. Jättefina, men helt fel att ha dem längst FRAM i rabatten. De har precis börjat skjuta röda skott ur marken... KAN jag flytta dem nu?? Om jag gräver försiktigt och sätter dem i stor kruka tills vidare? Annars måste jag liksom göra om rabatten runtom dem och det blir jättekonstigt. Jag har flyttat pion förut och det gick bra, men minns inte vilken tid på året...