Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_6647.webp

Hittade dessa alienspröt bakom tvn imorse. :angel:
Innan påsk var det bara någon enstaka luktärt som kikade fram. Sen glömde jag hålla koll och möttes av det där. :rofl:
 
Visa bifogad fil 89399

Köpte en stor påse frön med luktärtor, tänkte att jag får förså dom inomhus eftersom jag vill ha dom ute vid min spalje i år, och det kan vara klokt att få upp lite höjd så dom når upp till första brädan på den. Men nu har dom tagit sig extremt snabbt, och jag har ca 120 luktärtor som jag inte vet hur jag ska få plats med. 🙈

Det känns liksom liiiite tidigt att plantera ut dom här i Dalarna i mitten av April. Vi har fortfarande några minusgrader på nätterna, och det kan lika gärna komma minst en snödimp till. Kan jag låta dom stå kvar så här ett par veckor till, eller kommer dom dö då tror ni?

Luktärter klarar några minusgrader men då behöver de ju vara avhärdade. Jag hade även ställt luktärterna betydligt ljusare.
 
Nu kom äntligen mina fröer till svenska vildblommor. :love: Cikoria, bäckveronika, vattenmynta, backtimjan, ängsklocka. Samt även två påsar med ängsfröer; fuktängsfrö och ängsblommor utan gräs. De ska få sprida sig vid beteshagarna där det finns damm, sumpiga partier och torräng men floran behöver lite hjälp på traven.
 
Ljusare? Dom står på altanen i direkt solljus i princip! :p Jag har inte alternativ till något ljusare än så.

Tillägg; med ljusare kan det också menas längre soltid, då dagarna i vissa delar av landet fortfarande är relativt korta och därför inte ännu ger tillräckligt med ljus.
 
Jag har två krukor som jag vinterförvarat i garaget där det är mörkt och 6-8 grader som kallast under vintern. I den ena har jag en hortensia som dragit iväg långa ljusgröna skott på 20-30cm redan trots total avsaknad av ljus. I den andra står en Alstroemeria som också börjat sätta skott. Vad ska jag göra med dom nu? Måste dom planerats om (båda planeterades i ny jord förra säsongen)? När kan jag ställa ut dom? Måste dom tas in vid frostrisk?
 
Jag har två krukor som jag vinterförvarat i garaget där det är mörkt och 6-8 grader som kallast under vintern. I den ena har jag en hortensia som dragit iväg långa ljusgröna skott på 20-30cm redan trots total avsaknad av ljus. I den andra står en Alstroemeria som också börjat sätta skott. Vad ska jag göra med dom nu? Måste dom planerats om (båda planeterades i ny jord förra säsongen)? När kan jag ställa ut dom? Måste dom tas in vid frostrisk?

Du kan börja härda av dem nu. Framförallt hortensian mår bättre utomhus än inne i mörkret. Klipp ner de långa mörkerskotten. Ska du ha dem i kruka permanent? I så fall brukar det vara bra att byta åtminstone en del av jorden. Eller jobba med någon jordförbättring då och då.
 
Har hämtat hem massa kul från en plantskola bla krusbär, har redan en buske men ville ha en till ^^ så nu är sommarhuset massa bär och ett fruktträd rikare :d :love: ska se till å få låna hem jordfräs + bygga pergola om inte allt för länge. Min syster har erbjudit sig att hjälpa till, ser för mig roliga stunder i trädgården framöver 😍🌱🌱🌱
 
Fick gjort lite väldigt tillfredsställande ogräsrensning i rabatten idag. Det var bra mycket mer välrotat ogräs i mitten än jag trodde. Det är något med att få loss en massa ogräs på ett bra sätt. Himla gött!
Ikväll blev med mer sådder. Hade visst köpt två sorters tomat till så de åkte i jorden, samt lite perenner jag hade fröer över från förra året.

Härlig tid nu med värme men än har man inte blivit besegrad av naturens (ogräsens) växtkraft. 😆
 
Kombinationen sol, föräldraledighet och sovande unge har genererat lite efterlängtad tid till mig och trädgården de senaste dagarna. Kryddorna jag tänkte så i mars är äntligen sådda och jag har påbörjat projektet att rensa upp en igenvuxen rabatt. Lyckas jag frigöra lite tid även resten av veckan så hoppas jag hinna så lite i pallkragarna också. Så rolig tid nu!
 
Jag är orolig över mina tomater. De hade precis ploppat upp innan påsk, vi var iväg ett par dagar och det har nog varit över 30 grader varmt i matrummet. Det var snustorrt och de låg ner när vi kom hem 😔 ger dem första hjälpen veckan ut, mår de inte bättre får jag så nya.
 
20220421_152522.webp


Ehh... en aning mer oskött än jag trodde O_o Extremt ojämnt, ser ut som att den förra som hade lotten flyttade jord till en liten bit som såddes och resten fick växa hejvilt utan att ens jämna till marken. Tänkte jag skulle ta en sväng med jordfräs men ärligt talat verkar det vara alldeles för gropigt O_o Den är hela vägen fram till träden och breddmässigt, till vänster går den till staketet som skymtas och gränsen på höger är gången.

Dock är jag lite galen och tycker det ska bli kul fast jag önskar grunden vore lite plattare :D Ska införskaffa en gigantisk presenning att lägga på och börja med änden längst bort på bilden. Där blir det odlingslådor och uteplats, sen är det en liten gång som måste va kvar. Framför gången blir det först att gräva ett dike och sen rosbuskar på ena sidan och grönsaksland på andra. Bärbuskar och hallon får ev vänta till nästa år med tanke på hur mkt grävande som måste till 😅
 
Fråga: Jag har en rabatt framför altanen som MÅSTE grävas om och startas från scratch; jag satte växter där efter impuls, det blev helt galet och nu är allt igenvuxet av gräs.... Och: längst fram står två pioner. Jättefina, men helt fel att ha dem längst FRAM i rabatten. De har precis börjat skjuta röda skott ur marken... KAN jag flytta dem nu?? Om jag gräver försiktigt och sätter dem i stor kruka tills vidare? Annars måste jag liksom göra om rabatten runtom dem och det blir jättekonstigt. Jag har flyttat pion förut och det gick bra, men minns inte vilken tid på året...
 
Fråga: Jag har en rabatt framför altanen som MÅSTE grävas om och startas från scratch; jag satte växter där efter impuls, det blev helt galet och nu är allt igenvuxet av gräs.... Och: längst fram står två pioner. Jättefina, men helt fel att ha dem längst FRAM i rabatten. De har precis börjat skjuta röda skott ur marken... KAN jag flytta dem nu?? Om jag gräver försiktigt och sätter dem i stor kruka tills vidare? Annars måste jag liksom göra om rabatten runtom dem och det blir jättekonstigt. Jag har flyttat pion förut och det gick bra, men minns inte vilken tid på året...
Pioner vill helst inte bli flyttade på våren då går alla deras små rötter av precis när de ska skjuta nya skott. Hösten är ett betydligt bättre tillfälle att flytta dom på.
 
Operation trädäcket är i full gång och nu funderar jag på hundsäkring. Då vår hund är släkt med en grävmaskin får hon inte gå ut i trädgården på egen hand. Detta har vi löst med en halv miljon kompostgaller vilket jag börjar bli innerligt trött på. Funderar på vad man skulle kunna ha istället 🤔

20220421_193345.webp

På väggen efter fönsterdörrarna kommer vi ha ett dynskåp. Jag vill helst att så stor del av trädäcket är innanför hundgränsen och inte som här där 1/4 är på fel sida och därför inte utnyttjas optimalt. 🙄

Helst något som inte blir fult att ta bort den dagen behovet inte finns längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
756
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp