Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj vad det gror i växthuset nu när det äntligen kom lite värme. :love: Det mesta har börjat titta fram. Där finns kål, sommarblommor och persilja. Igår sådde jag mer blommor, basilika och tomater som åkte ut dit.
Idag ska jag plantera om lobelia, petunior och penséer som stått under lampa. Tror de också åker ut till tunneln. Inatt skulle det vara -1 så allting fick lite fiberduk över sig. Är väldigt nöjd att jag kom ihåg det plus att stänga dörren innan läggdags. :D Nu gäller det bara att komma ihåg att vattna också...
IMG_20220417_162046198_HDR.webp
 
Har ni nåt tips på de allra godaste sorterna av jordgubbar och smultron?
Ingen aning, själv håller jag på att odla fram dessa:

image.webp


Denna tidiga sort har kompakta plantor nästan helt utan revor och är därför särskilt lämplig för amplar, urnor och balkonglådor.
De mörkröda mycket välsmakande bären kan skördas långt in på hösten, eftersom denna jordgubbssort blommar tills frosten kommer. Trivs i mullrik jord. Vattna vid torka
.”
 
Grävt rent i "varmbänken" idag, som nu är mer en hög odlingslåda. Så nöjd! 🤩 Grävde nog inte så ordentligt förra året. Kvickrot och kirskål har såklart arbetat sig in från omgivningen. Grävde djupt och fick upp massor av rötter. Känslan när man drar ut en intakt kvickrot på över en meter... :devil::love::sneaky: Så gött!
 
Ingen aning, själv håller jag på att odla fram dessa:

Visa bifogad fil 89311

Denna tidiga sort har kompakta plantor nästan helt utan revor och är därför särskilt lämplig för amplar, urnor och balkonglådor.
De mörkröda mycket välsmakande bären kan skördas långt in på hösten, eftersom denna jordgubbssort blommar tills frosten kommer. Trivs i mullrik jord. Vattna vid torka
.”
Låter lovande, skriver upp den på potentiell-listan :) Tack!
 
Jag har varit vid gamla huset och fått grannhjälp att ta upp lite plantor. Jag försökte ge bort det mesta, men fick ändå med rätt mycket till balkongen. :nailbiting:

Tre åkerbär (!!!:heart)
En valnöt
En läkemalva
En salvia
En timjan
Två lavendel
Några revor löparfetblad
Kaprifolsticklingar
Jostabärsticklingar

”tyvärr” hade varken gode henriks målla eller sköldsyra kommit upp, så dem slapp jag.

Kvar är nu bara två vinrankor, två pioner och ev ett dvärgplommonträd som jag fick i 40-årspresent i fjol och på det sättet vore de fina att ta med, men liksom: balkong - plommonträd, nja. Anledningen att valnöten är rimligare än dvärgplommonträdet är att det är ett år gammalt bara och 20 cm högt, att jämföra med ståtliga 150 cm för plommonet.
 
Första våren med rosor, ska jag klippa bort det bruna längst ut på vissa grenar? Är en klätterros jag har, new dawn, planterade förra sommaren så detta är som sagt första våren och jag vet inte riktigt hur jag ska sköta om den nu…
 
Visa bifogad fil 89316Tog en gren fläder från mitt föräldrahem förra sommaren och satte i backen, den lever än, men inte vuxit något nämnvärt. Har ni några tips till mig? 😊
Det första jag köpte till gården var två fläderbuskar, såg framför mig hur jag skulle stå och koka flera liter flädersaft och annat gott redan året därpå. Fatta besvikelsen när nästa sommar kom och de iprincip inte vuxit nånting öht :sorry: Svärmor sa då att fläder kan ta sjukt lång tid på sig, så jag tänker att så länge den inte dör är det bara att gödsla rimliga mängder, vattna och hålla motiverande samtal med de små spröten ca två ggr i veckan tills de känner för att bli större
 
Det första jag köpte till gården var två fläderbuskar, såg framför mig hur jag skulle stå och koka flera liter flädersaft och annat gott redan året därpå. Fatta besvikelsen när nästa sommar kom och de iprincip inte vuxit nånting öht :sorry: Svärmor sa då att fläder kan ta sjukt lång tid på sig, så jag tänker att så länge den inte dör är det bara att gödsla rimliga mängder, vattna och hålla motiverande samtal med de små spröten ca två ggr i veckan tills de känner för att bli större

Har två små krabater typ en meter hög som dykt upp i en rosenbuske och vid en ginst, dessa har antagligen kommit från fåglarna. De skänkte mig även en Benved förra året som. Men det är ju den lilla lilla som jag vill ska leva av sentimentala skäl. Får sätta mig vid den och prata snällt 😅
 
Första våren med rosor, ska jag klippa bort det bruna längst ut på vissa grenar? Är en klätterros jag har, new dawn, planterade förra sommaren så detta är som sagt första våren och jag vet inte riktigt hur jag ska sköta om den nu…
Klipp bort det som är dött. :) Är det grönt inuti stammen så lever den. Jag brukar testa lite stegvis om jag är osäker på hur långt ner grenen har dött.
 
Rotade runt i frölådan ikväll för att säkerställa att jag inte missat viktiga påsar. :) Hittade lite perenner från förra året som jag tänker så det sista i påsarna. Rosenflockel och rosenstav tog sig inte alls så hoppas jag lyckas bättre i år. :) Hittade även olika aklejor, stäppsalvia, stockrosor m.m. I sommar/höst är annars tanken att köpa frö och så nya perenner som får stå över vintern och planteras ut nästa år. Liksom att rensa kvickrot är det väldigt tillfredsställande att dra fram sina egna perenner från frö!
 
Första våren i vårt nya hus. Jag har alltid gillat inomhusväxter och styrt med det. Har inte tänkt att jag är intresserad av trädgård också, men klart det intresset sakta börjar gro nu med en helt ny utemiljö och nya möjligheter 😍

Så, väldigt roligt följa era projekt och kunskaper i denna tråd. I år gör jag inget nytt utan ser med spänning fram emot vad som finns i trädgården redan. Vissa saker ser jag redan nu vad det är, andra har jag ingen aning. Någon konstig buske med glesa, stora knoppar utan blad som ser ganska färgrika ut. Funderar på om det kan vara någon azalea. På sikt drömmer jag om att plantera diverse växter i bergsskrevorna på vårt stora berg.

I år är det enda jag orkat med är att prova på att odla popcorngräs. Sen får jag tomat, chili och gurkplantor från min far. Skönt slippa driva upp dem tkr jag 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp