Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag får in mer blommor på vårt lantställe. Det jag söker behöver vara hyfsat självgående, då det ibland går lång tid mellan besöken.

Lantstället ligger i Roslagen och består idag av en stor naturtomt med ett rikt djurliv. Läget är nordost och det ligger i skärgården med allt vad det innebär, men ändå hyfsat skyddat.

Det kommer aldrig bli någon välordnad trädgård med strikta kanter, så det får gärna vara växter som smälter in i det halvvilda. Att så in ängsblommor är något jag eventuellt tänker göra, men vad finns det mer? Buskar? Klättrande? Jag är nybörjare och det är lite meck att ta med saker dit, så det får gärna finnas goda chanser att lyckas. :D

Jag kör ganska naturtomt-inspirerat och har nästan bara perenner i rabatterna, de sköter sig nästan helt själva. Jag tar bort ogräs i början av säsongen innan perennerna kommit igång och brett ut sig, och stödvattnar en skvätt om det blir torka en längre period, men annars så är det väldigt underhållsfritt.

Jag har fänrikshjärta, löjtnantshjärta, riddarsporre, blågull, vitgull, luktpion, fingerborgsblomma, akleja och ett par sorters lilja. Jag bor i zon 4-5 och samtliga sorter klarar sig galant så jag tror inte att de skulle ha några problem med att trivas i skärgården, speciellt om de får stå i ett lite skyddat läge.

Jag vill dock höja ett varningens finger för aklejan att den är så glad i att fröså sig att den nästan kan bli invasiv. De hybridiserar sig gärna med allt möjligt så man kan få helt nya sorter i alla möjliga hörn. /vis av erfarenhet :angel:
 
Man kan undra hur Plantagen motiverar priset 249 kr för den här skapelsen (en max ett år gammal sparrisplanta).

1649999207896.webp
 
Någon som vet om änglatrumpet vill ha nån speciell jord? Hittar inget sånt när jag googlar, men läser på några ställen att det kan vara lite kinkiga. Blir inte klok på vad de är kinkiga med bara. Att de vill ha mycket näring och vatten förstår jag.
 
Blir inte klok på, när man ser på engelsktalande trädgårdsprogram och dom pratar om mulch.. är det gödsel dom menar då?

Generellt så menar de kompostmaterial, typ barkflis, gamla löv, halm, eller liknande. Sånt som man kan lägga som täckmaterial och förmultnar med tiden, helt enkelt. Gödsel brukar mig veterligen kallas fertiliser, oavsett sort.
 
Generellt så menar de kompostmaterial, typ barkflis, gamla löv, halm, eller liknande. Sånt som man kan lägga som täckmaterial och förmultnar med tiden, helt enkelt. Gödsel brukar mig veterligen kallas fertiliser, oavsett sort.
Fertiliser har jag hört men trodde jag kanske det var brittisk vs amerikansk engelska eller att mulch var ett annat ord för samma sak. Men ja kompositmaterial var ett bra svenskt ord och det dom lägger ut när dom "mulchar" ser ju mer ut som det du beskriver därav min förvirring när jag själv översatt det som gödsel.

@Ninnurur Ah, inte hört på svenska tror jag, lr så har jag bara tänkt gödsel, men nu vet jag bättre ^^

@sthu Ah, japp så måste det vara.

Tack för era svar🌸
 
Planerar för att sätta upp en pallkrage och odla något i. Generellt verkar det mesta ätbara vilja ha mycket sol, men hur ska man tänka kring tid på dagen när solen kommer åt om man har en liten trädgård så att alla delar är i skugga någon del av dagen? Funkar det lika bra med morgon-/förmiddagssol (fram till 12-13 kanske) som med eftermiddagssol eller sol mitt över dagen? Eller är 6 timmars sol alltid för lite oavsett när på dagen den är...?
 
Jag har fått tag i några små pallkragar som jag tänkte odla i. Nu funderar jag på hur tjockt lager tidningar/papper jag behöver i botten. Jag har börjat med solrosfröpåsar i botten men kanske behöver jag förstärka, framförallt i långsidorna? (Och där påsarna inte räcker till så klart.)

20220415_115649.webp
 
Jag har fått tag i några små pallkragar som jag tänkte odla i. Nu funderar jag på hur tjockt lager tidningar/papper jag behöver i botten. Jag har börjat med solrosfröpåsar i botten men kanske behöver jag förstärka, framförallt i långsidorna? (Och där påsarna inte räcker till så klart.)

Visa bifogad fil 89110
Jag skulle lätt lägga på en större yta än kragen (om det kan räcka till det), så du slipper gräs som kryper in och samtidigt får en liten snygg gång.

Tjocklek kan nog räcka sådär, tror jag. För tidningar räcker ofta 10 ark och 25 cm överlappning.
 
Jag skulle lätt lägga på en större yta än kragen (om det kan räcka till det), så du slipper gräs som kryper in och samtidigt får en liten snygg gång.

Tjocklek kan nog räcka sådär, tror jag. För tidningar räcker ofta 10 ark och 25 cm överlappning.
Ja, jag har lagt det så att det sticker ut utanför kragarna. Men jag var ner till mataffären nyss och fick tag i en trave kartonger så ska bättra på lite med dessa.
 
Jag har satt lite kålfrön (palmkål och spetskål) och satt ut i växthuset, det blir någon slags variant på försådd/kallsådd :p vi får se om det fungerar...
Jag skulle ha fortsatt om inte den jord jag hade upptinad tog slut :meh:
Så jag tog in en ny säck som jag hade låg ute, dom är fortfarande frysta. Jag var och kände i jorden i pallkragarna och där var det också fortfarande fryst - men snön är borta iallfall :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp