Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig inte jättestressad med utplantering ännu :laugh:
IMG20220412100716.webp

Uppskattad snödjup, delvis 1,5 meter :rofl:
 
Jisses. Nu ligger solen på. Trodde inte det skulle vara någon fara att åka hemifrån i helgen då jordgubbarna står på långtidsbevattningstråg.

Solen hade bränt på en hel del. Vattnet var i princip slut och några av jordgubbsplantorna såg riktigt ledsna ut. Blev lite orolig för dom men peppar peppar, de vaknade till liv av lite vatten.

De börjar växa till sig lite, tänk va solen gjorde nytta. Ska se om ingefärans knölar vill sätta lite skott eller om de torkade ut i helgen, fick vattna den också.

Murgrönan är den enda som stormtrivs. Vi är lite inne på att få den att hänga/klänga på armeringsjärn, sen va killen sugen på syrén och de luktar så gott. Däremot vet jag inte vilken sort av syrén man ska satsa på.
I nuläget tänker jag syrénen som ett hörna på en häck för insyns skull, där murgrönan agerar långsidorna, men vet inte om det är en bra idé.
 
Operation Biologisk mångfald i betesmarkerna är påbörjad. :heart Idag sådde jag en påse Normaläng. Jag har även Humleblandning, Fuktäng och Gräsfri ängsblandning. Alltihop från Pratensis som bara säljer svenskodlat frö från inhemska arter. :up: Vildsvinen hade varit lätt behjälpliga då de vänt upp och ner på några torvor men utan att köra full jordfräs (som de gjort i åkrarna), alltså perfekt att krafsa ner frön och trampa till lite. Det samma gällde några mullvadshögar. :up:
För att gardera mig mot torka såddes även frö vid en översilningsyta där grundvattnet tränger fram och sipprar ner över en sluttning. I kanterna kan nog ganska många arter trivas men framförallt ska jag sprida fuktängsfröerna där.

I år ska jag även lägga krut på att samla vilda fröer här omkring och hjälpa dem att sprida sig. Förhoppningsvis kan jag få ihop så jag kan skicka fröer till de som vill ha. :) Framförallt slåttergubbe, svinrot och ängsvädd men kommer plocka allt jag kommer över. Har beställt omärkta fröpåsar i papper för bra förvaring efter att de torkat. :) Vi har bara slåttergubbe på ett ställe men det finns fler platser där den skulle kunna trivas så hoppas jag kan få den att sprida sig.
 
Lyckas inte reda ut vad som hänt med mina växter, för nära lampa eller ohyra som inte syns? Ska omplantera idag men om de ändå kommer dö... Tomat, gurka och blommor. Svårt att få bild, mindre ljust i verkligheten.


Dusch och såpspray?
 

Bifogade filer

  • IMG_20220412_171249.webp
    IMG_20220412_171249.webp
    68,4 KB · Visningar: 28
Lyckas inte reda ut vad som hänt med mina växter, för nära lampa eller ohyra som inte syns? Ska omplantera idag men om de ändå kommer dö... Tomat, gurka och blommor. Svårt att få bild, mindre ljust i verkligheten.


Dusch och såpspray?

Omplantera och fortsätt hålla koll efter ohyra. Kolla även gamla jorden nu när du byter, om det t ex skulle vara sorgmygg.
 
Var står plantorna? Inomhus?
Är det på de nedersta bladen?
Mina tomater ser typ likadana ut faktiskt
Ja och under växtlampa. Eller ja bara mittenbilden nu, de andra har fått flytta till fönster för några dagar sedan. Har lugnat ner mig lite hehe och kanske är det bara för att just dessa tomater är så små som det ser ut att vara illa? Är någon form av minisort. Några fula blad är jag van vid men just att hela plantorna såg så fula ut och att det även var flera olika sorter... Kan dock vara misskötsel så får nog snällt omplantera och utvärdera senare:D
:o

@Fruentimber tack ska hålla mer utkik!
 
269AB051-9425-4064-9A59-5F0D919C446C.jpeg

Det syns kanske inte riktigt på bilden i den vinkeln, men våra tomatplantor är närmare metern höga redan. Kul med kraftiga stora plantor såklart, men mjölkkartongerna börjar bli väl små. Måste vattna två gånger om dagen för att plantorna inte ska sloka.

Jag tycker att vi ska plantera om dem till krukorna som de ska stå i i växthuset sen, men min kille tycker att de ska stå kvar i mjölkpaketen.
I krukorna skulle de får mer jord och plats, och de skulle framför allt stå mycket stadigare. De välter lätt nu. Killen hävdar platsbrist. Förstår inte vad han menar :confused::angel:
 
Efter att ha sett en fröpåse med fladdermusblandning (!) insåg jag att jag knappt har doftande blommor, varken perenner eller sommarblommor. I fladdermuspåsen var det nämligen nattdoftande blommor som lockar till sig insekter som är nattaktiva, som fladdermössen i sin tur äter. :d
Problemet är åtgärdat, nu har jag köpt frö till lövkoja och trädgårdsnattviol. :sneaky: Båda är nya för mig! Jag har ju även blomstertobak men just sorten Lime green verkar inte ha enormt mycket doft.
Vi har alltid massor med fladdermöss så hoppas de kommer bli glada!

Ps. Naturskyddsföreningen delar just nu ut gratis fröpåsar med svenska ängsblommor på sin hemsida. :)
 
Efter att ha sett en fröpåse med fladdermusblandning (!) insåg jag att jag knappt har doftande blommor, varken perenner eller sommarblommor. I fladdermuspåsen var det nämligen nattdoftande blommor som lockar till sig insekter som är nattaktiva, som fladdermössen i sin tur äter. :d
Problemet är åtgärdat, nu har jag köpt frö till lövkoja och trädgårdsnattviol. :sneaky: Båda är nya för mig! Jag har ju även blomstertobak men just sorten Lime green verkar inte ha enormt mycket doft.
Vi har alltid massor med fladdermöss så hoppas de kommer bli glada!

Ps. Naturskyddsföreningen delar just nu ut gratis fröpåsar med svenska ängsblommor på sin hemsida. :)
Oooh, det där måste jag kolla upp och tala om för grannen. Här finns också hundratals fladdermöss och jag älskar dem! <3
 
Vi hade 10 fladdermuspar när vi bodde i torpet. Ren magi för själen med kvällspromenader då. Kunde stå i trädgården och fnissande njuta, länge.
Där hade vi även en stor variation av fåglar, även skygga och ovanliga arter.
Och gräsmattan var mer äng än klassisk gräsmatta.

Saknar det.

Hoppas varje år på att få njuta av svalorna som plåster på såret. De tränar sina små i stora grupper över byn. Och att få beskåda tornseglarnas storsamling utanför stallet.
Just nu förgyller lärkorna själen med sin sång.





Vad jag längtar till sommaren...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp