Här sticker nu även en mängd broccoli och zinnia upp sina små gröna spröt inne i förodlingsrummet. Börjar bli dags att arrangera om ordentligt och asa in en större modell lagerhylla från vinden och få på belysningen där. Jag vågar inte räkna hur många plantor det är av var och en men när allt eller det mesta är omskolat så gissar jag att det toppar de där 180 nånting...
Alltjämt vid liv och på gång är nu:
Grönsaker
Kronärtskocka (ett 20-tal, hur jag nu ska få plats med dem - 7 verkar mer lagom)
Rotselleri (ännu ej omskolade men tar sig fint nu)
Chili (en ynka sort)
Paprika (två sorter)
Tomat (tre sorter och lite för många av varje)
Broccoli
Purjolök (inte så jättemånga som tagit sig här faktiskt men kanske 15-20 strån. Vilket egentligen borde räcka ganska bra)
Potatis (Timo på förgroning/rotning inomhus)
Blommor
Klockranka, blå
Blomman för dagen, blå
Riddarsporre
Zinnia (många!)
Jätteverbena (en hel del där också)
Akleja Nora Barlow (sega att få igång, men har straffats med att slängas in i kylskåpet en vända)
I varmbänken
Rädisor
Spenat
Sallat (två sorter)
Majrova (gul resp vit)
Rucola
Utvält av katterna och bortom all räddning
Physalis (kanske kan unna mig att handla en sådan planta lite senare)
Vägrade att gro, måste ha varit gamla fröer?!
Smörgåskrasse
Skulle jag nu kunna känna mig nöjd och klar med detta? Nej, ack, nej. En mängd kvarvarande fröpåsar tittar uppfordrande på mig på vardagsrumsbordet. Ett antal blomsorter återstår att förgro inomhus, i vart fall luktärter. Och så skulle jag vilja testa lite fler sorters kål. Räknar med att kunna börja peta ner lite spenat- och morotsfröer utomhus nästa eller nästnästa helg. Och dill. Och persilja. Tack och lov att det snart är sommartid så man kan greja lite på kvällarna också!
För övrigt har det varit skördehelg för jordärtskockorna! Nu ska jag försöka välja ut de finaste ämnena att återplantera. Skörden har hittills resulterat i de-li-kat skock- och potatismos, och ska inom kort generera ett antal portioner av en av de godaste soppor som finns.