Grästrimmers är lätta jämfört med en riktig röjsåg även om de också har blivit mer ergonomiska. Den här köpte jag:
Det är 525 RX, den största trimmern så det finns de som är nättare. Det går att ha en slyklinga på den också men då ska man vara försiktig. Försöker man ta för stort sly med den kan den slå sönder växelhuset.
Nu har jag ju inte kört mycket med den men den väger mindre än min gamla som trots allt funkade för min kropp.
Jag ville ha en med styre och sele eftersom jag vet att min rygg inte klarar av en sådan här modell:
Den första och enda gången jag använde en sådan ville min rygg dö.
Jag valde bensindriven eftersom min gård är så stor att det inte funkar med batteri, det är för kort batteritid. De med batteri ser dessutom väldigt klena ut tycker jag. En väl avpassad sele och handtag gör att det blir bra ergonomi.
Har man inte alltför stor trädgård kan det nog vara värt att titta på en batteridriven eftersom de blir ännu lättare.
Generellt kan jag säga att det är värt att köpa kvalité och gå till en riktig handlare (inte typ Jula) och berätta vad man har för krav på maskinen (det var så jag gjorde). En stor handlare har dessutom ett större urval så man kan känna på flera varianter.