Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Märkligt. Den fläder som finns hos mig är visserligen några meter hög men har inte spridit sig alls på de 11 år jag bott här. Den är nog lika stor nu som när jag flyttade in och den som växer uppe i skogen tynar bort istället för att sprida sig. Den var gigantisk tidigare, vet inte om den ens lever i år? :confused:

Vad kan jag använda som tillfällig marktäckare under syrénerna nu när jag har rensat? Gärna något som jag har användning för senare när jag gör om rabatten, t.ex. ormbunkar och murgröna. Kan det funka?

Sedan letar jag också efter en trevlig kantväxt - gärna grön - att sätta framför dahliorna som är rosa och vita. Även här något som är användbart och lätt att flytta.

(Den oranga rosen (kan vara Whisky har jag läst mig till) råkade jag gräva upp, om det är någon som är intresserad :angel:).

Vad kan jag använda som tillfällig marktäckare under syrénerna nu när jag har rensat? Gärna något som jag har användning för senare när jag gör om rabatten, t.ex. ormbunkar och murgröna. Kan det funka?

Sedan letar jag också efter en trevlig kantväxt - gärna grön - att sätta framför dahliorna som är rosa och vita. Även här något som är användbart och lätt att flytta.

(Den oranga rosen (kan vara Whisky har jag läst mig till) råkade jag gräva upp, om det är någon som är intresserad :angel:).
Hur har du gjort när du rensat bort syrénerna? Jag klippte och grävde bort rötter förra året - i år är dom uppe igen :crazy:
Men då planterade jag inget nytt över eftersom jag inte visste vad jag ville ha där. Jag kanske måste plantera något annat väl-växande direkt :confused: isåfall vad?

Hur har du gjort när du rensat bort syrénerna? Jag klippte och grävde bort rötter förra året - i år är dom uppe igen :crazy:
Men då planterade jag inget nytt över eftersom jag inte visste vad jag ville ha där. Jag kanske måste plantera något annat väl-växande direkt :confused: isåfall vad?

Jag har inte gjort någon jätteansats mer än att jag har grävt bort en massa(!) rötter. Planen är att minst två av syrénerna ska bort i höst, så det jag planterar över är bara tillfälligt och tanken är kanske attndet kan bromsa syreénerna lite iallafall. I höst får vi gräva ännu djupare så klart.

Funkia!

Ta så mycket du vill hos mig! Du kan få gräva upp några fyra-fem meter höga buskar om du vill... jag har så jag får såga ner så mycket jag orkar och kämpar för att hålla jämna steg innan jag blir innesluten av fläder. :crazy: Jag hade tänkt lägga ut en bild men ids inte kludda när nu photobucket ska kränga en på pengar - men EN enda av alla tjugo, trettio eller vad det är fläderplantor/-träd på gården har jag satt själv. För snart 15 år sedan.

Den är kanske fyra meter hög nu, som ett helt träd och fyller ut hela hönsgården. Jag har för mig att det bara var att knäcka av någon gren och köra ner den i jorden och vattna. Men kanske att jag fick försöka ett par gånger, sedan tog den också fart. Köp i alla fall inte dyra plantor av sådana här ogräs, det måste gå att hitta eller knycka :angel: gratis!
som sagt, jag tänkte slippa gräva upp andras oönskade stora buskar...
jag vill bara veta om det går att föröka fläder på nåt enklare sätt...

Aha, därför jag inte hittar några :)
Ingen panik med inköpet. Ska ordna ett nytt land runt nya uteplatsen å tänkte ha bla pioner där å tänkte kolla prisbilden men det fanns ju inte att se någonstans. Landet blir inte klart förens till hösten så då planerar jag inköp till våren tror jag :)
Men säljer tex plantagen och blomsterlandet pioner annars?
Jag var inne på Plantagen idag och såg pioner som spg ivriga ut. Eftersom jag hade fullt fokus på dem för att hindra dem från att försöka snika sig på vagnen missade jag helt fyra Darwinrosor som smögs sig in i bilen. :nailbiting: 50% rea på alla rosor på Plantagen. :banghead:

Jag håller på att försöka ta bort en stor krypen och en massa brännässlor på ett ställe på tomten. Kan jag istället samplantera ett par trädgårdshortensior, pioner och de nyss nämnda darwinisterna där?

Grästrimmers är lätta jämfört med en riktig röjsåg även om de också har blivit mer ergonomiska. Den här köpte jag:
h210-0402.ashx

Det är 525 RX, den största trimmern så det finns de som är nättare. Det går att ha en slyklinga på den också men då ska man vara försiktig. Försöker man ta för stort sly med den kan den slå sönder växelhuset.

Nu har jag ju inte kört mycket med den men den väger mindre än min gamla som trots allt funkade för min kropp.

Jag ville ha en med styre och sele eftersom jag vet att min rygg inte klarar av en sådan här modell:
h210-0505.ashx

Den första och enda gången jag använde en sådan ville min rygg dö.

Jag valde bensindriven eftersom min gård är så stor att det inte funkar med batteri, det är för kort batteritid. De med batteri ser dessutom väldigt klena ut tycker jag. En väl avpassad sele och handtag gör att det blir bra ergonomi.

Har man inte alltför stor trädgård kan det nog vara värt att titta på en batteridriven eftersom de blir ännu lättare.

Generellt kan jag säga att det är värt att köpa kvalité och gå till en riktig handlare (inte typ Jula) och berätta vad man har för krav på maskinen (det var så jag gjorde). En stor handlare har dessutom ett större urval så man kan känna på flera varianter.
Jag köpte en sthil för några år sedan då jag slår runt huset och inne på gården och har fått tag på en bra tråd som håller för rätt grova växter utan att gå sönder direkt som den jag hade förut och när jag slår åkerkanter och diken så har jag min husqvarna röjsåg med en treuddig klinga .Den går lätt men tuggar inte sönder gräset lika som snöret och den tar sly som är rätt grovt .Kör man med snöre på röjsågen får man inte göra som grannen .Köra på högt varv utan att låta sågen gå ner i varv ibland så den skar då det går rätt tungt med snöre

Vi märkte ut delar av våra gamla plommonträd igår, grenar som är döda, så vi kan ta bort de i höst (eller när vi får tid). Vi upptäckte också att det dykt upp krusbär där också, det har vi inte sett tidigare trots att vi bott här i snart 6 år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden