Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
som sagt, jag tänkte slippa gräva upp andras oönskade stora buskar...
jag vill bara veta om det går att föröka fläder på nåt enklare sätt...

Och då är svaret ja, med stöd av mitt tidigare sticklingsexperiment att sätta ner en avklippt gren direkt i lite genomgrävd jord. Jag har för mig att jag satte den ganska tidigt på våren. Men läste nu någonstans att det skulle vara bäst att ta sticklingar på hösten med vilande knopp på toppen, låta dem etablera sig i kruka över vintern och sedan plantera ut på våren.

Sedan letar jag också efter en trevlig kantväxt - gärna grön - att sätta framför dahliorna som är rosa och vita. Även här något som är användbart och lätt att flytta.

Daggkåpa tycker jag har ett fint bladverk till lite mer maffiga rosa och vita blommor i bakgrunden. Nyttjar dem själv framför rosa/vita rosor och pioner. Samt är det trevliga blad till buketter. Samt kan den användas som läkeört.

Och då är svaret ja, med stöd av mitt tidigare sticklingsexperiment att sätta ner en avklippt gren direkt i lite genomgrävd jord. Jag har för mig att jag satte den ganska tidigt på våren. Men läste nu någonstans att det skulle vara bäst att ta sticklingar på hösten med vilande knopp på toppen, låta dem etablera sig i kruka över vintern och sedan plantera ut på våren.
Tack!

Jag köpte en sthil för några år sedan då jag slår runt huset och inne på gården och har fått tag på en bra tråd som håller för rätt grova växter utan att gå sönder direkt som den jag hade förut och när jag slår åkerkanter och diken så har jag min husqvarna röjsåg med en treuddig klinga .Den går lätt men tuggar inte sönder gräset lika som snöret och den tar sly som är rätt grovt .Kör man med snöre på röjsågen får man inte göra som grannen .Köra på högt varv utan att låta sågen gå ner i varv ibland så den skar då det går rätt tungt med snöre

Jag har koll på hur man kör ;) :D

Daggkåpa tycker jag har ett fint bladverk till lite mer maffiga rosa och vita blommor i bakgrunden. Nyttjar dem själv framför rosa/vita rosor och pioner. Samt är det trevliga blad till buketter. Samt kan den användas som läkeört.

Jag älskar daggkåpa och har redan endel i trädgården - och jag hade planerat att ha massor. Skälet till varför det finns daggkåpa här gör dock att jag är lite tveksam - de är nämligen på rymmen från grannen. Daggkåpa verkar sprida sig lite för bra här. Å andra sidan är det kanske precis det jag behöver för att hålla syrénen stången? :idea:

Vad är det för spännande jordmån du har egentligen? Ett angenämt problem i alla fall!

Kom på att kärleksört kan också vara en fin och fyllig kantväxt, men den är nog i högsta laget framför dahlior om den inte finns i någon lägre variant. Här är den perfekt som kant framför en mörklila klematis och en New Dawnros mot tegelväggen på stallet.

Vad är det för spännande jordmån du har egentligen? Ett angenämt problem i alla fall!

Kom på att kärleksört kan också vara en fin och fyllig kantväxt, men den är nog i högsta laget framför dahlior om den inte finns i någon lägre variant. Här är den perfekt som kant framför en mörklila klematis och en New Dawnros mot tegelväggen på stallet.

Det är stockholmarnas bajs och sopor. I slutet av 1890-talet kördes innerstadsbornas latrin och sopor ut hit medelst tåg. Det fanns också ett flertal handelsträdgårdar här ute som nyttjade stockholmarnas gödsel, så det är bördigt!

Det finns ett gäng olika kärleksörter. Jag har en variant som ligger längs marken med lite tunnare mer grålila grenar och mörka blommor.

Märkligt. Den fläder som finns hos mig är visserligen några meter hög men har inte spridit sig alls på de 11 år jag bott här. Den är nog lika stor nu som när jag flyttade in och den som växer uppe i skogen tynar bort istället för att sprida sig. Den var gigantisk tidigare, vet inte om den ens lever i år? :confused:
De vill ha det näringsrikt och gärna soligt (men kan stå skuggigt också). Precis som andra träd som har en kraftig tillväxt blir de inte så gamla. Så den som står i skogen kanske är åldrig eller så är näringen stulen av de andra träden. Sprider sig gör de med bären, oftast brukar de dyka upp i buskplanteringarna hos oss, de kanske vill ha skuggigt men bar jord för att gro.

Ber om ursäkt för världens taffligaste bild, men jag behöver lite smakråd. Tomten sluttar, men längst ner är det nästan plant. Om jag placerar två pallkragar, det brunmålade kluddet, bredvid varandra utmed häcken så kommer den ena att stå hyfsat plant och den andra att luta. Jag har då två val: Antingen skapa en plattform (grått kludd som ska föreställa stenar) som jag ställer pallkragarna på alternativt gräva ner ena sidan av pallkragarna så att de står horisontellt (men på lite olika höjd).

Vad blir bäst tror ni?

IMG_1235_zpsxogfsydn.jpg

Eftersom jag är ett stort fan av att bygga :D så hade jag gjort antingen en stenram eller en ram av impregnerat trä och fyllt upp med typ singel för att få plant och sen lagt markväv under pallkragarna :)

Det känns lite avancerat (men snyggt!) eller åtminstone som mer jobb än vad jag mäktar med efter drygt tre veckors grävande. Men jag förbannar mig själv en smula över att jag hade glömt bort att det finns gabioner som jag hade kunnat bygga med. Och sten - ja det har jag ju i mängder!

Kan du fylla ut med trä eller stenar under den som skulle luta så den står vinkelrät? Så den alltså blir lite djupare i ena änden?

Kan du fylla ut med trä eller stenar under den som skulle luta så den står vinkelrät? Så den alltså blir lite djupare i ena änden?

Båda kommer luta, den ena mer och den andra mindre. För att få det lika så tänker jag att det kanske är enklast att plana ut marken under båda genom att göra en platå. Men samtidigt så kanske det ser konstigt ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka