Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just det, jag sparade något som såg ut som små aklejablad under en massa löv och snäckor längst in i rabatten. Men jag kan inte se att någon av grannarna har akleja - så kanske det är något som har växt där när syrénerna var betydligt minde och inte skuggade så mycket.

Innergården är ca 10x10 m, grusad. När vi flyttade in dominerades den av sagda schersmin och två björnbärsbuskar och användes som parkering. Vi har grusat upp den ytterligare och bannlyst bilar på den, planterat en hög magnolia i mitten, tagit bort schersminen och en av björnbärsbuskarna och satt blommor som blommar juni-september i rabatterna och använder innergården som hangout istället. Mycket bättre!

Innergård är ljuvligt! Inte minst som vindskydd (och inte minst som vindskydd i Skåne). :meh: Min dito har också varit helt försummad/igenväxt med ogräs och haft allmän besöksparkering som sin största funktion.

Men nu när jag börjar få lite ordning på den och få ner rosor och lökväxter och perenner i nästan alla väderstreck så fattar jag den stora potentialen som trädgård/odlingsplats/hangout. Innergården är ju dessutom det man tittar ut på mest/oftast, så extra värt att investera tid och kraft i.

Innergård är ljuvligt! Inte minst som vindskydd (och inte minst som vindskydd i Skåne). :meh: Min dito har också varit helt försummad/igenväxt med ogräs och haft allmän besöksparkering som sin största funktion.

Men nu när jag börjar få lite ordning på den och få ner rosor och lökväxter och perenner i nästan alla väderstreck så fattar jag den stora potentialen som trädgård/odlingsplats/hangout. Innergården är ju dessutom det man tittar ut på mest/oftast, så extra värt att investera tid och kraft i.
Håller absolut med i allt! Nu när vi börjat använda vår innergård har vi diskuterat om vi ska ta ett totalgrepp och ta bort gruset, som ju är rätt obekvämt att gå på, och lägga plattor eller annat alternativ på större delen och samtidigt passa på att göra mer rabatter och odlingsutrymmen. Tänk om man till och med hade kunnat sätta ett glastak :-D Jag funderar även på någon typ av vindskydd i de två öppningarna som finns - bostadshuset är fristående, så där är det ca 4 m breda öppningar där vinden ibland letar sig in.

Jag funderar även på någon typ av vindskydd i de två öppningarna som finns - bostadshuset är fristående, så där är det ca 4 m breda öppningar där vinden ibland letar sig in.

Hehe, exakt min tanke när jag skulle försöka sitta inne i ett hörn i går kväll.... blåser det som nu så hittar det in dit också (samma uppbyggnad här, men kanske 6-7 meter öppningar i väst och östriktning så lite svårt att täppa till. Och en yta på totalt drygt 20 x 20 meter = mycket plats att gå loss på för en entusiastisk odlare :D )

Ska sätta ut två mindre rosbuskar. Skulle vara ettårs men stod att med rätt förutsättningar så kan dom komma igen, så hur gör jag så dom trivs och vill komma igen? :)
Har möjlighet att plantera åt både öst, väst och syd. Norrsida är garageinfart. Kan säga direkt att jag inte har en suck om vad det är för sort :p å just nu är buskarna lite misshandlade så behöver komma i jord å ta igen sig :o

Jag har insett att min rubin, prydnadsapel, ser ensam ut. Jag måste göra en stor rabatt runt den. Frågan är bara hur jag ska säga det till min sambo.. :D jag har växter som inte ryms...:p

Jag vill ha en fläder! (eller flera)
Men jag är less på att lägga en massa pengar på att köpa fläderplantor - vi har försökt flera gånger, men de bara dör för oss. Tror vi vattnar för dåligt... :o
Men jag vill ge det en chans till.
Så, nu undrar jag om man kan skapa fläderplantor genom att knycka grenar av en frisk fläder någonstans? Eller hur gör man för att föröka en fläder? Help me!

IMG_1228_zps6ai4suqk.jpg

Jag borde inte ha gjort det, men jag kunde inte låta bli!

IMG_1230_zpswftx7cvo.jpg

Inte den vackraste ros jag har sett. Den kommer att få flytta hem till någon annan. när rabatten görs helt om i höst, men får stå kvar så länge! Någon som vet vilken sort?

IMG_1232_zps2lvsimb5.jpg

Här har vi istället en mycket trevlig ros som doftar fantastiskt gott! Klematisen har inte blommat än, så jag vet inte vilken färg den har. Här har jag precis rivit bort en halvdöd mossflox (ganska mörkt blå noterade jag förra sommaren).

I övrigt känner jag ett starkt behov av att försöka färgkoordinera rabatterna lite. Jag har lyft upp en stor lilablå kantnepeta som stod i rabatten på den allra sista bilden nedan. Funderar på om jag ska sätta kantnepetan och de två lavendlarna från syrénrabatten tillsammans med mina vita rosor (som ännu inte är planterade) bredvid häcken (bilden nedanför). Eller riskerar kantnepeta sprida sig mycket? Tanken är att allt ska få flytta i höst igen när jag ska plantera mörkrosa rosor på samma plats.

IMG_1233_zpsin64i5z6.jpg

Lite väl mörk bild, men så här ser syrénrabatten ut för närvarande. Kantnepetan är uppgrävd och tillfälligt satt i kruka och en massa syrénsly är borttaget. Nackdelen är förstås mer insyn, men när allt är utrensat, förutom den oranga rosen och liljorna så, så tänkte jag sätta den rosa och vita dahlior där. Då blir det rosa gult/orange och vitt i den rabatten tillsvidare. Sedan är tanken att det ska bli någon annan slags rabatt här. Grannen vill precis som jag gärna ha häck eller högre spaljé/plank mellan och vi är fortfarande inne på att ta bort syrénerna. Efter blomning så ser de ju heller inte så roliga ut - och de sprider sig verkligen som galningar.

IMG_1234_zpsdbrq6g2r.jpg

Å en fråga till, var köper jag pioner? Finns ju ingenstans? :confused:
Fel årstid, det är bättre att plantera pioner på hösten eller på våren. Även om du skulle hitta dom nu så tar de sig inte lika bra. Sätt någon ettårig växt där och vänta några månader med dina pioninköp. På våren har de flesta handlare pioner de går även att köpa som knöl och du kollar på nätet.

Fel årstid, det är bättre att plantera pioner på hösten eller på våren. Även om du skulle hitta dom nu så tar de sig inte lika bra. Sätt någon ettårig växt där och vänta några månader med dina pioninköp. På våren har de flesta handlare pioner de går även att köpa som knöl och du kollar på nätet.
https://www.wexthuset.com/froer-lokar/perenna-vaxter-och-buskar/knolar-till-pioner
http://lokarochknolar.se/k/varforsaljning/paeonia-luktpion-pion-v/
http://blomstervarlden.se/category/paeoner-189/

Men jag är less på att lägga en massa pengar på att köpa fläderplantor - vi har försökt flera gånger, men de bara dör för oss. Tror vi vattnar för dåligt... :o
Så, nu undrar jag om man kan skapa fläderplantor genom att knycka grenar av en frisk fläder någonstans? Eller hur gör man för att föröka en fläder? Help me!
Du får komma och gräva upp en i vår hästhage :-)

Aha, därför jag inte hittar några :)
Ingen panik med inköpet. Ska ordna ett nytt land runt nya uteplatsen å tänkte ha bla pioner där å tänkte kolla prisbilden men det fanns ju inte att se någonstans. Landet blir inte klart förens till hösten så då planerar jag inköp till våren tror jag :)
Men säljer tex plantagen och blomsterlandet pioner annars?

Aha, därför jag inte hittar några :)
Ingen panik med inköpet. Ska ordna ett nytt land runt nya uteplatsen å tänkte ha bla pioner där å tänkte kolla prisbilden men det fanns ju inte att se någonstans. Landet blir inte klart förens till hösten så då planerar jag inköp till våren tror jag :)
Men säljer tex plantagen och blomsterlandet pioner annars?
Ja det brukar de, granngården brukar sälja med. Sedan vet jag inte hur stor variation de har på sina men de brukar sälja åtminstone någon sort.

• Gilla
Reactions: MM

Ta så mycket du vill hos mig! Du kan få gräva upp några fyra-fem meter höga buskar om du vill... jag har så jag får såga ner så mycket jag orkar och kämpar för att hålla jämna steg innan jag blir innesluten av fläder. :crazy: Jag hade tänkt lägga ut en bild men ids inte kludda när nu photobucket ska kränga en på pengar - men EN enda av alla tjugo, trettio eller vad det är fläderplantor/-träd på gården har jag satt själv. För snart 15 år sedan.

Den är kanske fyra meter hög nu, som ett helt träd och fyller ut hela hönsgården. Jag har för mig att det bara var att knäcka av någon gren och köra ner den i jorden och vattna. Men kanske att jag fick försöka ett par gånger, sedan tog den också fart. Köp i alla fall inte dyra plantor av sådana här ogräs, det måste gå att hitta eller knycka :angel: gratis!

Senast ändrad:
Ta så mycket du vill hos mig! Du kan få gräva upp några fyra-fem meter höga buskar om du vill... jag har så jag får såga ner så mycket jag orkar och kämpar för att hålla jämna steg innan jag blir innesluten av fläder. :crazy: Jag hade tänkt lägga ut en bild men ids inte kludda när nu photobucket ska kränga en på pengar - men EN enda av alla tjugo, trettio eller vad det är fläderplantor/-träd på gården har jag satt själv. För snart 15 år sedan.

Den är kanske fyra meter hög nu, som ett helt träd och fyller ut hela hönsgården. Jag har för mig att det bara var att knäcka av någon gren och köra ner den i jorden och vattna. Men kanske att jag fick försöka ett par gånger, sedan tog den också fart. Köp i alla fall inte dyra plantor av sådana här ogräs, det måste gå att hitta eller knycka :angel: gratis!
Ogräs var ordet, sprider sig hejdlöst i buskplanteringar och liknande. Borde som sagt gå att få någon avläggare eller fröplanta från någon som har en förmånga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden