Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man delar upp det kan man då göra en del i varje åtgärdsäsong eller får man välja en av säsongerna och sedan hålla sig till det?

Alltså om man åtgärdar trädet i september och sedan i februari och sedan i september och sedan i februari osv. Eller om man börjar åtgärda i september fortsätter nästa september osv..

Det är nog inte så många huvudgrenar på trädet men en massa mindre små grenar som sticker iväg från huvudgrenarna. Det är därför trädet är så kompakt. Antar att det är (mycket) mer luft i trädet man vill ha in?

(Såg först nu länken:bow:. Skall kika där)
Ja, det är luft du vill ha. Lite i taget.

Jag har tagit lite varje gång. Dvs som du skriver - JAS, vår, JAS osv

Den där många huvudgrenarna som sticker iväg är antagligen vattenskott. Något har orsakat det. Vad? Har trädet gödslats? Beskurits hårt?

Bra bild från juniper
image002.jpg

Tydligen har detta orsakats av för kraftig beskärning som gett trädet panik så det börjar skjuta vattenskott i rejäla mängder. Kanske är det såhär ditt träd ser ut när det är avlövat.

Det är över huvud taget lättare att se när trädet är avlövat. Dvs på vårvintern. Men beskärning under JAS driver inte tillväxt på samma sätt som vårbeskärning gör.

Ja, det är luft du vill ha. Lite i taget.

Jag har tagit lite varje gång. Dvs som du skriver - JAS, vår, JAS osv

Den där många huvudgrenarna som sticker iväg är antagligen vattenskott. Något har orsakat det. Vad? Har trädet gödslats? Beskurits hårt?

Bra bild från juniper
image002.jpg

Tydligen har detta orsakats av för kraftig beskärning som gett trädet panik så det börjar skjuta vattenskott i rejäla mängder. Kanske är det såhär ditt träd ser ut när det är avlövat.

Det är över huvud taget lättare att se när trädet är avlövat. Dvs på vårvintern. Men beskärning under JAS driver inte tillväxt på samma sätt som vårbeskärning gör.
Jag tror snarare att det mest är klippt som en häck, dvs klippt utanpå det som sticker ut utanför själva "bollen".

Hur ska de smaka då? :confused::o

Jag har aldrig ätit bara svarta vinbär utan antingen har de varit i en bärblandning eller vidgjorda i form av saft, gelé osv

Smakade ett i morse och det var lite surt men inte extremt. Inte hårt när man klämde på det men inte heller mjukt O_o
Inte moget.

Mogna bär är mjuka. Du trycker sönder dem med tungan.

de flesta vinbär mognar lite i taget. När samtliga bär är svarta och mjuka på klasen då är de mogna.

Om man delar upp det kan man då göra en del i varje åtgärdsäsong eller får man välja en av säsongerna och sedan hålla sig till det?

Alltså om man åtgärdar trädet i september och sedan i februari och sedan i september och sedan i februari osv. Eller om man börjar åtgärda i september fortsätter nästa september osv..

Det är nog inte så många huvudgrenar på trädet men en massa mindre små grenar som sticker iväg från huvudgrenarna. Det är därför trädet är så kompakt. Antar att det är (mycket) mer luft i trädet man vill ha in?

(Såg först nu länken:bow:. Skall kika där)
Jag hade enbart hållit mig till JAS under de där förutsättningarna, för att slippa ännu mer vattenskott. Att beskära på vårvintern stimulerar tillväxten, däremot är det ett jättebra tillfälle att noga granska trädet utan en massa löv och ev märka upp de grenar som ska tas bort under JAS. :)

Alltså skratta inte nu men jag har 3 buskar med svarta vinbär som jag ska skörda för första gången i år men hur vet jag när de är mogna? Och finns det ngt tips för att skörda på ett enkelt sätt? :o
Plocka klasarna som de är och frys in eller koka saft/gelé på dem som de är, alternativt plockar du klasarna och tar sedan en gaffel och dra genom klasen så trillar bären av.

Vill du göra gelé ska de vara lite omogna, då innehåller de mer pektin och stelnar lättare.

Jag hade enbart hållit mig till JAS under de där förutsättningarna, för att slippa ännu mer vattenskott. Att beskära på vårvintern stimulerar tillväxten, däremot är det ett jättebra tillfälle att noga granska trädet utan en massa löv och ev märka upp de grenar som ska tas bort under JAS. :)
Då är vi oense :)

Jag anser att man gott kan ta lite under vårvintern också. Men inte göra någon radikalare åtgärd.
Med den där tjocka bollen av grenar så tar det väldigt många år att få det bra om man bara beskär en gång om året, och då frestas man att ta för mycket.

Hur ska de smaka då? :confused::o

Jag har aldrig ätit bara svarta vinbär utan antingen har de varit i en bärblandning eller vidgjorda i form av saft, gelé osv

Smakade ett i morse och det var lite surt men inte extremt. Inte hårt när man klämde på det men inte heller mjukt O_o

Jag gissar på att de alldeles strax är lagom till gelé. Nu är jag ingen fan av vinbär, speciellt inte svarta, men ska du göra saft hade jag låtit dem mogna lite mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka