Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bor i zon 2, så härdighet är sällan något problem. Men däremot ska jag tillägga att placeringen inte är idealisk, det är en egenbyggd odlingslåda som inte är så stor i jordvolym, visserligen öppen i botten så rötterna kan växa ner också. Men där sitter redan tre plantor av klematisen med ca 70 cm mellanrum, så det kommer bli svårt att ge rosen ordentligt med plats för rötterna.

Är lite inne på att sätta vildvin istället. Har det på andra sidan altanen och den är alltid frisk och superlättskött. Jag älskar de frodiga bladen, plus att den blir perfekt insynsskydd efter några år. Men inga blommor förstås.

Rosor vill i allmänhet ha ordentligt med plats för fötterna, speciellt om de är klätterrosor. Eftersom den är öppen neråt borde det gå bra om du gräver ner en bit, okuleringsstället ska vara minst 10 cm under markytan. Jag har testat att gräva för grunt och det gillar de INTE :meh:

Jag bor i zon 2, så härdighet är sällan något problem. Men däremot ska jag tillägga att placeringen inte är idealisk, det är en egenbyggd odlingslåda som inte är så stor i jordvolym, visserligen öppen i botten så rötterna kan växa ner också. Men där sitter redan tre plantor av klematisen med ca 70 cm mellanrum, så det kommer bli svårt att ge rosen ordentligt med plats för rötterna.

Är lite inne på att sätta vildvin istället. Har det på andra sidan altanen och den är alltid frisk och superlättskött. Jag älskar de frodiga bladen, plus att den blir perfekt insynsskydd efter några år. Men inga blommor förstås.
Det finns även kamelontbuske, klätterhortensia som alternativ?

Precis så ser min klematis ut också, plus att de gulnar och till slut vissnar och dör. Så som det beskrivs i den här tråden ser min klematis ut i bladen, och enligt den så är det en form av vissnesjuka. :(
Ska man ta bort bladen då? Trist om den är sjuk, har vuxit mycket kraftigt och de nedersta bladen är riktigt stora.

Men jag vill också fylla ut med en bättre klättrare där inser jag. Min Pink New Dawn har frusit tillbaka rätt rejält flera gånger så den klättrar inte upp i spaljen. Klematisen tror jag inte blir så stor att den kommer ta över, speciellt inte om den har problem... Funderar på en William Baffin - ska klara upp till zon 7 och blommar rikligt in på hösten. Den borde väl överleva. :D

Edit: Mina rosor kan förvisso vara planterade för grunt. Har fyllt på med massa gödsel kring dem och får nog fortsätta göra det. Hela rabatten behöver mer, så marknivån höjs.

Senast ändrad:
Ska man ta bort bladen då? Trist om den är sjuk, har vuxit mycket kraftigt och de nedersta bladen är riktigt stora.

Men jag vill också fylla ut med en bättre klättrare där inser jag. Min Pink New Dawn har frusit tillbaka rätt rejält flera gånger så den klättrar inte upp i spaljen. Klematisen tror jag inte blir så stor att den kommer ta över, speciellt inte om den har problem... Funderar på en William Baffin - ska klara upp till zon 7 och blommar rikligt in på hösten. Den borde väl överleva. :D

Polstjärnan klarar zon 7 också och växer bra :)

Okej, intressant. Tyckte det kändes jättemärkligt att en indikatorart för artrika och välhävdade ängar är giftig för djuren! Får fundera lite på de då. Ska ju egentligen inte ha betesdjur på min äng, det blir en slåtteräng. Men vill kunna efterbeta, eventuellt. Och så finns det ju risk att de sprider sig till hästhagarna med tiden. Vi har inga skallror alls här eller i närheten.
Vi har hela hagen full, jag var där och snodde frön till vår kommunala äng häromdagen.

Om det är så att klematisen bort trångt så kan det ju helt enkelt vara så att den lider av näringsbrist. Då blir de gamla bladen gula och faller av medan de nya är gröna och fina (näringen tas från de gamla bladen och flyttas till de nya skotten). Då kan du ju ta bort en eller två av klematisarna för att ge den kvarvarande större jordvolym och större möjlighet till god tillväxt.

Usch vad trist, om de är av får du göra en superfin bukett av dom och njuta av dom inne samt hoppas på att de skjuter nya skott och blommar om i sommar. Vad är det för sorter?
Nejlikor,astillbe (om dom nu heter så) löjtnanshjärta och flera som jag inte kommer ihåg vad dom heter + alla päronkart i päronträdet.

Nejlikor,astillbe (om dom nu heter så) löjtnanshjärta och flera som jag inte kommer ihåg vad dom heter + alla päronkart i päronträdet.
Nejlikorna blommar nog om om du klipper dom samma med löjtnantshjärtat astiblen vet jag inte. Karten är ju körda men du får kanske en bättre skörd nästa år då.

Idag har vi ätit upp första gurkan. Den var väldigt stor och god! Ca 3 dm lång och 5 cm i diameter åtminstone. Nöjd om det inte vore för att det inte ser ut att vara någon mer på gång på någon av plantorna, trots att de har blommat massor.

Är kaninbajs kraftigt? Vi har lånat två gotlandskaniner över sommaren och på min lilla radhusplätt blir det till att kratta bort pluttarna från gräset. Det blir faktiskt rätt mycket! Frågan är om det blir FÖR mycket i rabatt och pallkragar?
Kaninbajs kan bränna om det blir för mycket på en fläck precis som annan skit. Så kratta ut det lite.

Om det är så att klematisen bort trångt så kan det ju helt enkelt vara så att den lider av näringsbrist. Då blir de gamla bladen gula och faller av medan de nya är gröna och fina (näringen tas från de gamla bladen och flyttas till de nya skotten). Då kan du ju ta bort en eller två av klematisarna för att ge den kvarvarande större jordvolym och större möjlighet till god tillväxt.
Det skulle ju förstås vara en trevligare möjlighet än någon smitta, så man kan ju hoppas på det. Har iofs gödslat ordentligt tycker jag, men bara hästgödsel i år. De kanske vill ha något annat också.

Skulle kunna plocka bort den mittersta klematisen och ersätta den med vildvin, kanske med någon form av rotbarriär åt sidorna också så den bara kan växa nedåt.

Tar mig friheten att rådfråga er här som kan detta med trädgård så mycket bättre än mig.

Skall ett äppleträd vara så här tätt:
TDhklQg.jpg

Det är så tätt att det knappt går att stoppa in huvudet i grenverket och nå stammen med handen.

Trädet är runt 15-20 år gammalt och det blir bara några få äpplen.

Går det att "fixa" till trädet och i så fall hur och när?

Tar mig friheten att rådfråga er här som kan detta med trädgård så mycket bättre än mig.

Skall ett äppleträd vara så här tätt:
TDhklQg.jpg

Det är så tätt att det knappt går att stoppa in huvudet i grenverket och nå stammen med handen.

Trädet är runt 15-20 år gammalt och det blir bara några få äpplen.

Går det att "fixa" till trädet och i så fall hur och när?
Nej. det ska verkligen inte se ut sådär.
antagligen har någon gjort en alltför radikal beskärning och eller gödslat onödigt generöst och skapat detta kaos. Det ser ut att finnas massor av helt nya grenar. Det där trädet ska inte ha gödsel de närmaste åren!

visst går det att fixa men man får ta det i etapper! Inte allt på en gång för då blir det gärna ny tillväxt för att kompensera och du är tillbaka på ruta ett rätt snart.

Grundtanken är att alla grenar ska ha sol. Inga grenar ska korsa varann och inga grenar ska ligga på varann.

Det finns två tillfällen att beskära - JAS - (juli-augusti-september) -samt vårvinter innan savningen. I februari mars ungefär.

Nestorn i fruktträd häromkring pratar om "vinglasform" för att beskriva träd. Tänk dig en kupad hand med särade fingrar. Alla fingrar pekar uppåt. Med glest mellan fingrarna.

Så det är snart tid att ställa/sätta sig under trädet och titta uppåt. Ta bort ett gäng grenar. Inga små knipsanden här och där utan mer radikalt borttagande av "sjok" av grenar. Men kanske bara ett par sådana partier?

Det är svårt att se vad som är vad i den där massan av grenar. Kanske nån annan - på plats - kan ge bättre råd

http://www.juniper.se/tradvard/ditttrad.htm är min favoritsida med inspiration.

Nej. det ska verkligen inte se ut sådär.
antagligen har någon gjort en alltför radikal beskärning och eller gödslat onödigt generöst och skapat detta kaos. Det ser ut att finnas massor av helt nya grenar. Det där trädet ska inte ha gödsel de närmaste åren!

visst går det att fixa men man får ta det i etapper! Inte allt på en gång för då blir det gärna ny tillväxt för att kompensera och du är tillbaka på ruta ett rätt snart.

Grundtanken är att alla grenar ska ha sol. Inga grenar ska korsa varann och inga grenar ska ligga på varann.

Det finns två tillfällen att beskära - JAS - (juli-augusti-september) -samt vårvinter innan savningen. I februari mars ungefär.

Nestorn i fruktträd häromkring pratar om "vinglasform" för att beskriva träd. Tänk dig en kupad hand med särade fingrar. Alla fingrar pekar uppåt. Med glest mellan fingrarna.

Så det är snart tid att ställa/sätta sig under trädet och titta uppåt. Ta bort ett gäng grenar. Inga små knipsanden här och där utan mer radikalt borttagande av "sjok" av grenar. Men kanske bara ett par sådana partier?

Det är svårt att se vad som är vad i den där massan av grenar. Kanske nån annan - på plats - kan ge bättre råd

http://www.juniper.se/tradvard/ditttrad.htm är min favoritsida med inspiration.
Om man delar upp det kan man då göra en del i varje åtgärdsäsong eller får man välja en av säsongerna och sedan hålla sig till det?

Alltså om man åtgärdar trädet i september och sedan i februari och sedan i september och sedan i februari osv. Eller om man börjar åtgärda i september fortsätter nästa september osv..

Det är nog inte så många huvudgrenar på trädet men en massa mindre små grenar som sticker iväg från huvudgrenarna. Det är därför trädet är så kompakt. Antar att det är (mycket) mer luft i trädet man vill ha in?

(Såg först nu länken:bow:. Skall kika där)

Alltså skratta inte nu men jag har 3 buskar med svarta vinbär som jag ska skörda för första gången i år men hur vet jag när de är mogna? Och finns det ngt tips för att skörda på ett enkelt sätt? :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka