Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag går och tittar till bina heeela tiden, och jag har inte ens skyddsutrustning än så jag kan inte titta i kupan. Ååååh! Är jag beroende eller vad? Vill titta och se hur det går för dem. :D:love: Vi lyfte faktiskt på locket en gång och det var mycket mer bin där än vi trodde så locket på igen fort som attan. :p Fick ju ett helt samhälle i princip, inte en avläggare...

Här kommer förresten foton på häcken! Nu kan jag (förhoppningsvis) sluta tjata om den.
IMG_1225_zpsqu29w0yf.jpg

Häcken fortsätter även till höger om paradisbusken längre ner. Till vänster i bild där häcken tar slut tänkte jag plantera mörkrosa rosor i höst. Funderat på vad jag ska sätta där så länge - rosor som jag redan har och som ännu inte har fått en naturlig plats eller om jag ska så esparsett och hoppas på att det hinner gro och blomma trots att det är sent.

I dag och under veckan som kommer ska tomten jämnas till ytterligare och överblivet material ska ner i säckar som hämtas på onsdag och pallkragarna ska få sin rätta placering och målas grå (det blev Gysinges slamfärg). Jord till gräsmattan ska på och gräsfrö ska sås.

Hittade just darrgräs i slänten, en fin indikator i välhävdade ängar. :) Den har nog legat i backen och tryckt och tittar fram nu när konkurrensen minskar. Superkul!! Samlar på signalarter jag. :D

Och tack så himla mycket @Cheeserica det var lite mer frön än jag förväntade mig. :D
Varsågod! :D Du får ge bort till vänner om du inte har användning för allt. Det där var ändå en bråkdel av det jag samlade in, de ger EXTREMT mycket frö. :angel: Har flera deciliter kvar, och allt det samlade jag in på en kvadratmeter. :o

Hittade just darrgräs i slänten, en fin indikator i välhävdade ängar. :) Den har nog legat i backen och tryckt och tittar fram nu när konkurrensen minskar. Superkul!! Samlar på signalarter jag. :D

Och tack så himla mycket @Cheeserica det var lite mer frön än jag förväntade mig. :D
Vilket fint gräs :love:
Du råkar inte ha lite frö över :confused::angel:

Hörrni, på tal om rosor. Visst får man gräva upp berberis och plantera rosor istället!? Har en sån förfärligt stor och ful berberis som inte har något existensberättigande enligt mig. Jag har alltid så otroligt svårt att bestämma mig bara, så när berberisen är borta och jag har en fin grop återkommer jag och ber om rostips. @athena_arabians verkar vara insatt, och säkert andra också.

Hörrni, på tal om rosor. Visst får man gräva upp berberis och plantera rosor istället!? Har en sån förfärligt stor och ful berberis som inte har något existensberättigande enligt mig. Jag har alltid så otroligt svårt att bestämma mig bara, så när berberisen är borta och jag har en fin grop återkommer jag och ber om rostips. @athena_arabians verkar vara insatt, och säkert andra också.

Det är alltid bra med rosor :D

Ja berberis får man alltid ta bort. Planteras bara av barnhatande skolvaktmästare.

Ja berberis får man alltid ta bort. Planteras bara av barnhatande skolvaktmästare.

Tack för stöd! Känns på något sätt fel att gräva upp något som någon planterat en gång i tiden. Men vi säger att berberis är undantaget. Jag bad maken följa med ut nu och gräva upp den. Nej, han ville chilla, men lovade ta den imorgon när jag är på jobbet. Rötterna också...Lycka till med det! :devil:

Tack för stöd! Känns på något sätt fel att gräva upp något som någon planterat en gång i tiden. Men vi säger att berberis är undantaget. Jag bad maken följa med ut nu och gräva upp den. Nej, han ville chilla, men lovade ta den imorgon när jag är på jobbet. Rötterna också...Lycka till med det! :devil:
Jag slaktade en jätteschersmin för ett par år sedan. Det bästa jag har gjort!
1655896_10203245946383086_1564987033_n.jpg

efter:
wp-1497854834619..jpg

Fint! Berätta vad det är!
Två höga rosor, som faktiskt stod och förde en tynande tillvaro bakom schersminen - de har fått full fart när den kom bort! Sedan satte jag mauretansk malva + lite stockrosor emellan.
Innergården är ca 10x10 m, grusad. När vi flyttade in dominerades den av sagda schersmin och två björnbärsbuskar och användes som parkering. Vi har grusat upp den ytterligare och bannlyst bilar på den, planterat en hög magnolia i mitten, tagit bort schersminen och en av björnbärsbuskarna och satt blommor som blommar juni-september i rabatterna och använder innergården som hangout istället. Mycket bättre! Jag slaktade förresten ett plommonträd på ett annat ställe i trädgården i år. Där blev det helt plötsligt plats och möjlighet att vara!

Gårdagen ägnade jag mig åt att rensa den rabatt som finns under de tre syrénerna. Jag hann inte riktigt färdigt så jag ska fortsätta lite med det idag, men jag hann iallafall få bort en hel del rotskott (vilket jag säkert inte har något för), samt rensa ut en hel del ogräs.

Rabatten mår inte så bra så det räcker nog inte med att rensa den ytligt, utan den behöver grävas om - men det får bli till hösten. Mycket är planterat "ovanpå" rabatten eftersom damen som bodde här inte har orkat gräva, så rabatten har små "pucklar" - men hon har iallafall gjort sitt bästa för att hålla trädgården fin.

En allsköns växter finns iallafall under syrénerna och det är lite väl många olika sorters färger och växter på en och samma gång för min smak:

- rosa pion
- magenta magentafärgad pion
- orange ros
- liljor som jag inte kan se färgen på än - men jag gissar att de är gula
- blå kantnepeta (som är missnöjd över att bara få morgonsol)
- två lavendel
- en daggkåpa som har spridit sig från grannen
- några stora blad som martäckare längre in som kan vara hjärtbergenia, men det är så mörkt under syrénerna att de inte får en chans att blomma

Allt detta växer alltså under tre syrener.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka