Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle flytta på en pallkrage. Tre olika sorters myror had byggt bon där. Bara en vecka efter att jag hade ställt upp den. Normalt sett tycker jag att det är intressanta djur, men nu är jag sjukligt trött på myror, deras ägg och larver. :yuck::arghh:
Kan man ställa myrdosor utomhus?

Jag skulle flytta på en pallkrage. Tre olika sorters myror had byggt bon där. Bara en vecka efter att jag hade ställt upp den. Normalt sett tycker jag att det är intressanta djur, men nu är jag sjukligt trött på myror, deras ägg och larver. :yuck::arghh:
Välkommen i klubben. Hela vår tomt är ett myrbo

Jag vill ha en fläder! (eller flera)
Men jag är less på att lägga en massa pengar på att köpa fläderplantor - vi har försökt flera gånger, men de bara dör för oss. Tror vi vattnar för dåligt... :o
Men jag vill ge det en chans till.
Så, nu undrar jag om man kan skapa fläderplantor genom att knycka grenar av en frisk fläder någonstans? Eller hur gör man för att föröka en fläder? Help me!
Vår har rotskott som vi kapat av så dom är nu egna rejäla buskar. Jag försöker ge bort dom men har insett att jag får flytta på dom då ingen verkar vilja ha dom.

Ber om ursäkt för världens taffligaste bild, men jag behöver lite smakråd. Tomten sluttar, men längst ner är det nästan plant. Om jag placerar två pallkragar, det brunmålade kluddet, bredvid varandra utmed häcken så kommer den ena att stå hyfsat plant och den andra att luta. Jag har då två val: Antingen skapa en plattform (grått kludd som ska föreställa stenar) som jag ställer pallkragarna på alternativt gräva ner ena sidan av pallkragarna så att de står horisontellt (men på lite olika höjd).

Vad blir bäst tror ni?

IMG_1235_zpsxogfsydn.jpg
Jag skulle gräva ned.

Jag har haft Myrr-dosor utomhus och det har funkat för mig i alla fall!

Jag har hittat vinbärsbuskar på tomten. Insprängda bland ogräs och krusbär.
Vill flytta ut dem så man kommer åt dem, när är det säsong för såna projekt? Det är rätt stora och gamla buskar, vill inte råka ha ihjäl dem..
Beskära måste jag med, men det gör man väl till våren?

Vill flytta ut dem så man kommer åt dem, när är det säsong för såna projekt? Det är rätt stora och gamla buskar, vill inte råka ha ihjäl dem..

Det går att beskära dem till hösten när de är skördade. Men visst hyr ni? Är ägaren ok med att du flyttar dem? Oftast är det bäst att flytta buskar på våren men jag misstänker att vinbär tål allt så de går säkert att flytta efter skörd...

Det går att beskära dem till hösten när de är skördade. Men visst hyr ni? Är ägaren ok med att du flyttar dem? Oftast är det bäst att flytta buskar på våren men jag misstänker att vinbär tål allt så de går säkert att flytta efter skörd...

Då avvaktar jag lite! Får nöja mig med att rensa fram buskarna så jag ser hur många det egentligen är. Just nu är det brännässlor och lönnskott i vägen..

Jadå, ägaren bryr sig inte om vad jag gör med trädgården, bara jag sköter den :)

Då avvaktar jag lite! Får nöja mig med att rensa fram buskarna så jag ser hur många det egentligen är. Just nu är det brännässlor och lönnskott i vägen..

Jadå, ägaren bryr sig inte om vad jag gör med trädgården, bara jag sköter den :)

Verkar det som de kommer att ge någon skörd? Oavsett, de lär bli gladare av lite beskärning och flytt till ett bättre ställe. Jag har en fågelsådd vinbärsbuske i syrenhäcken som jag inte gör ett dugg med men den ger bär ändå :D

Mja säger jag, det är absolut bra att läsa på om sorter och det borde informeras om eventuella sjukdomar växterna dras med. Men huruvida något är ett fruktansvärt ogräs eller en fantastisk marktäckare är ju upp till den som planterar med undantag för de icke inhemska växter som sprider sig i naturen och tränger ut känslig flora.
Ja det var lite dåligt nyanserat mellan trädgårdsfantastens "den tar över mina rabatter och jag får rensa jättemycket" och biologens "den kommer döda vår inhemska mångfald eftersom den sprider sig och konkurrerar ut inhemska växter". Jag har väl t.ex. aldrig stött på att stjärnflocka skulle vara ett problem i naturen men i en strikt trädgård kanske den är det...

Det är ju inte riktigt samma problem. Jag tycker de kunde varit lite mer hårda med de verkliga värstingarna, som parkslide (låt den breda ut sig på stora områden?!), lupin och jättebjörnloka. De skrev inte ens att björnlokan är starkt giftig/frätande.

Men summa summarum bra att en stor tidning som SvD skriver något om ämnet iaf, så inte bara trädgårdsfantaster eller naturvårdare läser om det i sina respektive tidskrifter. :) Lärde mig själv något om robinia som jag annars varit nyfiken på men nu kommer släppa helt!

Vi har en buske i trädgården som välte i samband med att ett träd blåste ner tidigt i våras. Den ligger i dagsläget med rötterna i vädret, men har ändå bär :cautious: Den borde väl gå att hitta en ny plats till?
Vi tänkte åtminstone försöka, vi ska göra hundgårdar där så den måste i alla fall bort :p

Grattis!

Måste du verkligen flytta dem?

Om de står bland andra buskar så antar jag att de är planterade med eftertanke och att de kan stå kvar bara du sköter om alla buskarna. Alltså beskär dem som brett ut sig för mycket. Dvs krusbären?
Etablerade bärbuskar kan man beskära rätt hårt utan att de blir ledsna. Och även krusbär behöver föryngras :)
Grundtanken brukar vara att ta bort de äldsta grenarna och glesa ur så det kommer in luft och ljus.

Vinbär beskär du lite olika beroende på om de är röda eller svarta. Svarta vinbär ger bär på unga genar så där är det bara att kapa.
Röda vinbär vill vänta tills grenarna är flera ur gamla innan de ger bär.

Det fanns en ynklig uråldrig röd buske här när jag flyttade in. Jag har tagit bort grenar varje år och gödslat. De skott som kom efter första beskärningen för 4-5 år sedan har inte burit speciellt mycker frukt än.

Jag tycker inte det gör speciellt mycket skillnad när man beskär bärbuskar. De tål! I fullt löv ser man vilka grenar som ser sorgsna ut.

Alltså - vore jag du skulle jag ge mig in i buskaget med grensaxen i högsta hugg. Kapa gammalt krusbärsris och ta bort de vinbärsgrenar som ser usla ut. :up:

Vi har en buske i trädgården som välte i samband med att ett träd blåste ner tidigt i våras. Den ligger i dagsläget med rötterna i vädret, men har ändå bär :cautious: Den borde väl gå att hitta en ny plats till?
Vi tänkte åtminstone försöka, vi ska göra hundgårdar där så den måste i alla fall bort :p

Som sagt, vinbär är lite av en plåga. De är inte så lätta att ta kål på :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka