Som sagt, vinbär är lite av en plåga. De är inte så lätta att ta kål på
Jag älskar vinbär, så jag hoppas att den överlever
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt, vinbär är lite av en plåga. De är inte så lätta att ta kål på
Fortsätter att fråga vinbär och krusbär! Hur ska man göra när de står helt i ogräs som kirskål? Ska man bara hälla på gödsel mitt i plantan och låta maskarna göra jobbet? Ska man försöka rensa?Grattis!
Måste du verkligen flytta dem?
Om de står bland andra buskar så antar jag att de är planterade med eftertanke och att de kan stå kvar bara du sköter om alla buskarna. Alltså beskär dem som brett ut sig för mycket. Dvs krusbären?
Etablerade bärbuskar kan man beskära rätt hårt utan att de blir ledsna. Och även krusbär behöver föryngras
Grundtanken brukar vara att ta bort de äldsta grenarna och glesa ur så det kommer in luft och ljus.
Vinbär beskär du lite olika beroende på om de är röda eller svarta. Svarta vinbär ger bär på unga genar så där är det bara att kapa.
Röda vinbär vill vänta tills grenarna är flera ur gamla innan de ger bär.
Det fanns en ynklig uråldrig röd buske här när jag flyttade in. Jag har tagit bort grenar varje år och gödslat. De skott som kom efter första beskärningen för 4-5 år sedan har inte burit speciellt mycker frukt än.
Jag tycker inte det gör speciellt mycket skillnad när man beskär bärbuskar. De tål! I fullt löv ser man vilka grenar som ser sorgsna ut.
Alltså - vore jag du skulle jag ge mig in i buskaget med grensaxen i högsta hugg. Kapa gammalt krusbärsris och ta bort de vinbärsgrenar som ser usla ut.
Så här års kan du ju täcka med gräsklipp utmärkt näring och jordförbättrare. Kirskålen konkurrerar inte särskillt mycket med etablerade buskar.Fortsätter att fråga vinbär och krusbär! Hur ska man göra när de står helt i ogräs som kirskål? Ska man bara hälla på gödsel mitt i plantan och låta maskarna göra jobbet? Ska man försöka rensa?
Tänkte ge mig på dem i sommar och ansa, gödsla och göra ramar åt dem så grenarna kommer upp från marken. Har kört där inne med stora åkgräsklipparen och kanske slaktat en gren eller två, men nu kan man iaf gå mellan buskarna.
Har också en jättestor rosenvial lite väl nära en bärbuske (smart plantering?). Är det bäst att flytta bärbusken med avseende på vialens pålrot? Tror det är ett krusbär.
Vår klippare mulchar så det blir inte mycket till gräsklipp, om man inte kör där det är riktigt högt. Så "tyvärr" gräsklippet gödslar gräsmattan men inget annat. Får kasta på massor med löv i höst istället!Så här års kan du ju täcka med gräsklipp utmärkt näring och jordförbättrare. Kirskålen konkurrerar inte särskillt mycket med etablerade buskar.
Det går ju bra med brunnen gödsel med. Löven tillför bra struktur till jorden men inte så mycket näring.Vår klippare mulchar så det blir inte mycket till gräsklipp, om man inte kör där det är riktigt högt. Så "tyvärr" gräsklippet gödslar gräsmattan men inget annat. Får kasta på massor med löv i höst istället!
Fortsätter att fråga vinbär och krusbär! Hur ska man göra när de står helt i ogräs som kirskål? Ska man bara hälla på gödsel mitt i plantan och låta maskarna göra jobbet? Ska man försöka rensa?
Tänkte ge mig på dem i sommar och ansa, gödsla och göra ramar åt dem så grenarna kommer upp från marken. Har kört där inne med stora åkgräsklipparen och kanske slaktat en gren eller två, men nu kan man iaf gå mellan buskarna.
Har också en jättestor rosenvial lite väl nära en bärbuske (smart plantering?). Är det bäst att flytta bärbusken med avseende på vialens pålrot? Tror det är ett krusbär.
Har läst runt lite och det skrivs om rosenvialens jättestora pålrot som lätt går av när man försöker gräva upp den..? Så utifrån det har jag tänkt att den kanske ska få stå där den står. Kanske ska testa att gräva upp den då ändå. Men vill verkligen inte skada den.Men? rosenvialens rot är väl inte speciellt djup? Det är ju en ört som vissnar ner varje höst så roten borde väl vara som en vanlig perenns? Känns som att jämför att flytta en bok respektive en hel bokhylla. Stoppa grepen under vialen i höst, och lyft upp den. Kanske kan den flytta en halvmeter år sidan?
Att flytta bärbusken är ju ett jättejobb.
riv undan kirskålen bara - den går ju ändå inte att få bort
Gödningen kanske du inte ska hälla mitt i busken utan snarare där rotsystemet är - dvs en bit ut. Kanske mitt emellan buskens mitt och ytterkant? Jag häller hönsgödsel direkt på marken men brukar vända upp en torva och strö konstgödning på jorden och vända tillbaka torvan. Mest för att jag tycker att det ser så fult ut med de där vita eller blå kornen på marken....
Alltså - jag är på djupt vatten eftersom jag har noll och ingen erfarenhet av rosenvial....Har läst runt lite och det skrivs om rosenvialens jättestora pålrot som lätt går av när man försöker gräva upp den..? Så utifrån det har jag tänkt att den kanske ska få stå där den står. Kanske ska testa att gräva upp den då ändå. Men vill verkligen inte skada den.
Då blir det att gödsla plantorna runt om och försöka hålla området lite mer ogräsfritt framöver. Kan inte påstå att de ger mycket bär i år... Mycket ledsna buskar!
Jaha, nu har grävaren varit här och satt ena skopan rakt i en blåbärsbuske och armeringsnätet so jag äntligen fått murgrönan att växa på har de slitit bort och slängt på björnbärsbusken
Växter som gått hädan so far:
Päronträd
Fläder
Blåbärsbuske
Murgröneväggen
Björnnärsbusken?
Vad är det dom försöker göra?Jaha, nu har grävaren varit här och satt ena skopan rakt i en blåbärsbuske och armeringsnätet so jag äntligen fått murgrönan att växa på har de slitit bort och slängt på björnbärsbusken
Päronträd
Fläder
Blåbärsbuske
Murgröneväggen
Björnnärsbusken?
Jag tänkte att det kanske inte är så jobbigt att flytta en bärbuske men det kanske det är. Jag får studera vialen och fundera lite. Kanske löser sig om den får en egen klätterställning, så den ger tusan i busken. Det är så svårt att se exakt var den kommer ifrån när det är mycket kirskål och en buske intill, får rensa och luska lite. Den kanske inte står så nära som det verkar, om jag har tur.Alltså - jag är på djupt vatten eftersom jag har noll och ingen erfarenhet av rosenvial....
Men eftersom den vissnar ner varje höst så borde den väl inte vara värre än t.ex. en pion?
Tänker att det borde gå att gräva runtom och se vart vialen tar vägen. Frilägga roten så långt det går?
Att flytta en hel gammal etablerad buske är ju ett jättejobb?
Ledsna buskar blir glada bara man pysslar lite med dem Mitt röda vinbär är väl ungefär dubbelt så stort och frodigt som när jag köpte huset -12.
Hehe, den här trädgården har fått både Rosa rugosa och jättebalsamin att dö men jag håller med om artikeln. Man ska vara försiktig när man tar in nya växter i trädgården och läsa på ordentligt.
Edit: Min trädgård har dödat mynta också
Jaha, nu har grävaren varit här och satt ena skopan rakt i en blåbärsbuske och armeringsnätet so jag äntligen fått murgrönan att växa på har de slitit bort och slängt på björnbärsbusken
Päronträd
Fläder
Blåbärsbuske
Murgröneväggen
Björnnärsbusken?
Just vad det gäller rosa rugosa så tror jag att problemet med deras spridning är begränsat till de mildare odlingsklimatet. Den är ju väldigt invasiv i skåne och halland där man även använt den som sandbindare, men längre norrut är den inte så invasiv och det beror även på vilken rosa rugosa man använder sig av, namnsorterna är inte lika envisa och spridningsbenägna.Tänk om min trädgård kunde döda rosa rugosa... De som växer i en av häckarna är helt okej, så de ska få vara. Men förre ägaren planterade ett gäng i slänten vid infarten till garaget och de är SJUKT FULA nu. Ska försöka gräva upp dem och elda dem. Och sätta kalmia istället.
Jag har även rönnspirea.
Förre ägaren jobbade på parkförvaltningen på kommunen när huset byggdes och trädgården anlades...
Just vad det gäller rosa rugosa så tror jag att problemet med deras spridning är begränsat till de mildare odlingsklimatet. Den är ju väldigt invasiv i skåne och halland där man även använt den som sandbindare, men längre norrut är den inte så invasiv och det beror även på vilken rosa rugosa man använder sig av, namnsorterna är inte lika envisa och spridningsbenägna.
ÄhJag tänkte att det kanske inte är så jobbigt att flytta en bärbuske men det kanske det är. Jag får studera vialen och fundera lite. Kanske löser sig om den får en egen klätterställning, så den ger tusan i busken. Det är så svårt att se exakt var den kommer ifrån när det är mycket kirskål och en buske intill, får rensa och luska lite. Den kanske inte står så nära som det verkar, om jag har tur.
Jag har ju en viss historik av att när jag väl ska gräva så bara kör jag, och gräver sönder saker. Försöker lära mig att sinna mig lite...
Håller tummarna. Den är inte så gammal dockTråkigt! Men jag tror inte att det är någon risk att björnbärsbusken ska dö. De är mer odödliga än allt annat
Vad är det dom försöker göra?