Håller tummarna. Den är inte så gammal dock
En bekant försöker hålla efter björnbären på en äng där hästarna betar. Han kör ner dem med betesputs ett par gånger om året De ger sig aldrig. Han hatar dem...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller tummarna. Den är inte så gammal dock
Om ni har vilda björnbär så måste du ju vara i relativt mild klimatzon ändå?En bekant försöker hålla efter björnbären på en äng där hästarna betar. Han kör ner dem med betesputs ett par gånger om året De ger sig aldrig. Han hatar dem...
Jag förbarmar mig gärna över några skott.Vår har rotskott som vi kapat av så dom är nu egna rejäla buskar. Jag försöker ge bort dom men har insett att jag får flytta på dom då ingen verkar vilja ha dom.
Grattis!
Måste du verkligen flytta dem?
Om de står bland andra buskar så antar jag att de är planterade med eftertanke och att de kan stå kvar bara du sköter om alla buskarna. Alltså beskär dem som brett ut sig för mycket. Dvs krusbären?
Etablerade bärbuskar kan man beskära rätt hårt utan att de blir ledsna. Och även krusbär behöver föryngras
Grundtanken brukar vara att ta bort de äldsta grenarna och glesa ur så det kommer in luft och ljus.
Vinbär beskär du lite olika beroende på om de är röda eller svarta. Svarta vinbär ger bär på unga genar så där är det bara att kapa.
Röda vinbär vill vänta tills grenarna är flera ur gamla innan de ger bär.
Det fanns en ynklig uråldrig röd buske här när jag flyttade in. Jag har tagit bort grenar varje år och gödslat. De skott som kom efter första beskärningen för 4-5 år sedan har inte burit speciellt mycker frukt än.
Jag tycker inte det gör speciellt mycket skillnad när man beskär bärbuskar. De tål! I fullt löv ser man vilka grenar som ser sorgsna ut.
Alltså - vore jag du skulle jag ge mig in i buskaget med grensaxen i högsta hugg. Kapa gammalt krusbärsris och ta bort de vinbärsgrenar som ser usla ut.
Om ni har vilda björnbär så måste du ju vara i relativt mild klimatzon ändå?
Tänk om min trädgård kunde döda rosa rugosa... De som växer i en av häckarna är helt okej, så de ska få vara. Men förre ägaren planterade ett gäng i slänten vid infarten till garaget och de är SJUKT FULA nu. Ska försöka gräva upp dem och elda dem. Och sätta kalmia istället.
Jag har även rönnspirea.
Förre ägaren jobbade på parkförvaltningen på kommunen när huset byggdes och trädgården anlades...
Tyvärr lever en Rugosa... men de var fem st från början
Det är ju lite tråkigt att ha fula rosor när det finns fina. Det är lite som att äta tråkig mat eller läsa dåliga böcker :P
Så zon 2 då typ, här i zon 4 på smålänska höglandet har vi inga problem vare sig med spridningen av rugosor eller vilda björnbär :P.Bohuslän. Vi lider ingen brist på björnbär i alla fall
Så zon 2 då typ, här i zon 4 på smålänska höglandet har vi inga problem vare sig med spridningen av rugosor eller vilda björnbär :P.
Ropar på rosexperten @athena_arabians Har du några åsikter om Comte de Chambord?
Den heter egentligen Mme Boll Vacker, stark doft, remonterande och gammal (1843) så jag har absolut inte en sådan Det är en portlandros så den är tämligen tålig. Min blev inte optimalt planterad (jag grävde för lite) men har kommit igång väldigt bra i år och blommar snart.
Det går så bra. Är du åt Tidan-Skövdetrakten någon dag så hojta till.Jag förbarmar mig gärna över några skott.
Det låter lovande! Det kommer att bli tre sådana istället för Ros de Rescht som jag har insett är lite för karminröd för min smak. Och den luktar ju gudomligt!
Angående Mme Boll/Comte de Chambord så är det lite lustigt, för jag har också hört att det är samma, men i en rosenpark som finns ett stenkast från mig (jag brukar gå förbi där varje dag för att lukta) så har de båda Mme Boll och Comte de Chambord. De har kommit olika långt i blomningen så jag har inte kunnat jämföra dem.
Jätte gärna och ja det är jag.Det går så bra. Är du åt Tidan-Skövdetrakten någon dag så hojta till.
Jag är mitt i blomexplosionen.9 mm regn idag på en åskskur. Alla växter älskar utom honungsörten som lägger sig platt på marken vid varje ösregn, men blommar glatt ändå.
Annars blommar det så himla lite här just nu. Rosor, solros, klematis och malvor med stora knoppar. Blommar i kanterna bara med lite ogräs. Och brandliljor. Får ta med mig det i planeringen av trädgården. Tror lite rosor ska få lösa det.
Köpte veganyoghurt baserad på lupin idag förresten! Har vi hittat ett sätt att använda detta ogräs på stor skala?