Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis!

Måste du verkligen flytta dem?

Om de står bland andra buskar så antar jag att de är planterade med eftertanke och att de kan stå kvar bara du sköter om alla buskarna. Alltså beskär dem som brett ut sig för mycket. Dvs krusbären?
Etablerade bärbuskar kan man beskära rätt hårt utan att de blir ledsna. Och även krusbär behöver föryngras :)
Grundtanken brukar vara att ta bort de äldsta grenarna och glesa ur så det kommer in luft och ljus.

Vinbär beskär du lite olika beroende på om de är röda eller svarta. Svarta vinbär ger bär på unga genar så där är det bara att kapa.
Röda vinbär vill vänta tills grenarna är flera ur gamla innan de ger bär.

Det fanns en ynklig uråldrig röd buske här när jag flyttade in. Jag har tagit bort grenar varje år och gödslat. De skott som kom efter första beskärningen för 4-5 år sedan har inte burit speciellt mycker frukt än.

Jag tycker inte det gör speciellt mycket skillnad när man beskär bärbuskar. De tål! I fullt löv ser man vilka grenar som ser sorgsna ut.

Alltså - vore jag du skulle jag ge mig in i buskaget med grensaxen i högsta hugg. Kapa gammalt krusbärsris och ta bort de vinbärsgrenar som ser usla ut. :up:

Vilka supertips! Ska skaffa en grensax och gå bananer på buskarna så snart jag kan.

Det är svarta vinbär jag har bland krusbären. Röd finns också men de står för sig själva bland brännässlorna.

Tänk om min trädgård kunde döda rosa rugosa... De som växer i en av häckarna är helt okej, så de ska få vara. Men förre ägaren planterade ett gäng i slänten vid infarten till garaget och de är SJUKT FULA nu. Ska försöka gräva upp dem och elda dem. Och sätta kalmia istället.

Jag har även rönnspirea.

Förre ägaren jobbade på parkförvaltningen på kommunen när huset byggdes och trädgården anlades...

Tyvärr lever en Rugosa... men de var fem st från början :devil:

Det är ju lite tråkigt att ha fula rosor när det finns fina. Det är lite som att äta tråkig mat eller läsa dåliga böcker :P

Det absolut jävligaste är att jag kan inte skylla på någon annan... mitt tonåriga jag hade en VÄLDIGT tveksam smak när det gällde växter :cautious: Jag HATAR verkligen schersminen på baksidan också men eländet är ju så sabla stor att det lär bli ett helvete att få bort den :rage: och det är för trångt för att grannen ska komma in med sin grävare :meh:

Satt igång projektet "rädda äppelträd" för dagen . Dvs jag har satt igång pumpen som tar upp bäckvatten. Har en slang liggande på gräsmattan under trädet. Igår fick den ligga och rinna i mer än 5 timmar. Och visst såg trädet gladare ut imorse!

Min teori är att det stackars trädet lidit så hårt av förra årets torka och den torra våren att det inte riktigt tagit sig i år. Små pyttiga löv och ingen tillväxt alls. Trädet är antagligen runt 50 år gammalt. PJ Bergius. Älskar äpplena och det är det enda trädet sm ger riktigt med frukt. Så jag är rädd om det.

Nu kan jag - efter några veckors vattnande - se lite antydan till nya skott och löv som vuxit till normal storlek.
Mitt nyplanterade Antonovka såg nästan dött ut i våras. Men några dagar med vatten rinnande där gjorde att det sköt löv och började växa.

Ja, jag bor på sandås....

Den heter egentligen Mme Boll ;) :D Vacker, stark doft, remonterande och gammal (1843) så jag har absolut inte en sådan :angel: :D Det är en portlandros så den är tämligen tålig. Min blev inte optimalt planterad (jag grävde för lite) men har kommit igång väldigt bra i år och blommar snart.

Det låter lovande! Det kommer att bli tre sådana istället för Ros de Rescht som jag har insett är lite för karminröd för min smak. Och den luktar ju gudomligt!

Angående Mme Boll/Comte de Chambord så är det lite lustigt, för jag har också hört att det är samma, men i en rosenpark som finns ett stenkast från mig (jag brukar gå förbi där varje dag för att lukta) så har de båda Mme Boll och Comte de Chambord. De har kommit olika långt i blomningen så jag har inte kunnat jämföra dem.

Hos mig blommar Madame Boll, noterade jag idag. :) Men jag har planterat den på ett dumt ställe där den både syns för lite och skyms/skuggas av starkväxande grannar. Så den ska få komma fram bättre i ljuset och framför allt där man kan njuta mer av både syn- och doftintryck. Men den får nog härda ut över årets blomning, och flyttas fram i höst.

Det låter lovande! Det kommer att bli tre sådana istället för Ros de Rescht som jag har insett är lite för karminröd för min smak. Och den luktar ju gudomligt!

Angående Mme Boll/Comte de Chambord så är det lite lustigt, för jag har också hört att det är samma, men i en rosenpark som finns ett stenkast från mig (jag brukar gå förbi där varje dag för att lukta) så har de båda Mme Boll och Comte de Chambord. De har kommit olika långt i blomningen så jag har inte kunnat jämföra dem.

Jag måste undersöka det där närmare. Det verkar inte helt säkert vara så att det ursprungligen är samma ros, utan att det som idag säljs som Comte de Chambord är Mme Boll. http://www.alltomtradgard.se/faktabank/comte-de-chambord-se-mme-boll/

9 mm regn idag på en åskskur. Alla växter älskar utom honungsörten som lägger sig platt på marken vid varje ösregn, men blommar glatt ändå. :p

Annars blommar det så himla lite här just nu. Rosor, solros, klematis och malvor med stora knoppar. Blommar i kanterna bara med lite ogräs. Och brandliljor. :) Får ta med mig det i planeringen av trädgården. Tror lite rosor ska få lösa det. :d

Köpte veganyoghurt baserad på lupin idag förresten! Har vi hittat ett sätt att använda detta ogräs på stor skala?

9 mm regn idag på en åskskur. Alla växter älskar utom honungsörten som lägger sig platt på marken vid varje ösregn, men blommar glatt ändå. :p

Annars blommar det så himla lite här just nu. Rosor, solros, klematis och malvor med stora knoppar. Blommar i kanterna bara med lite ogräs. Och brandliljor. :) Får ta med mig det i planeringen av trädgården. Tror lite rosor ska få lösa det. :d

Köpte veganyoghurt baserad på lupin idag förresten! Har vi hittat ett sätt att använda detta ogräs på stor skala?
Jag är mitt i blomexplosionen.

Pionerna är i full gång. Digitalisen blommar, liljorna är precis på väg att slå ut. Kungsljusen likaså. Praktbetonikan har precis börjat, första rosorna har precis blommat utom det erbarmliga polstjärnan (som köptes som en new dawn men visade sig vara något annat :banghead: ) som blommar för fullt.

Väntar på stockrosorna, på kaprifolen och på de senare rosorna. Både riddarsporrar och stormhattar är i knopp. Sedan blommar några sorter jag inte har en aning om vad de heter....

Min blomfattiga tid kommer senare. men så bor jag i zon IV också. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka