Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är mitt i blomexplosionen.

Pionerna är i full gång. Digitalisen blommar, liljorna är precis på väg att slå ut. Kungsljusen likaså. Praktbetonikan har precis börjat, första rosorna har precis blommat utom det erbarmliga polstjärnan (som köptes som en new dawn men visade sig vara något annat :banghead: ) som blommar för fullt.

Väntar på stockrosorna, på kaprifolen och på de senare rosorna. Både riddarsporrar och stormhattar är i knopp. Sedan blommar några sorter jag inte har en aning om vad de heter....

Min blomfattiga tid kommer senare. men så bor jag i zon IV också. :)
Glömde. Praktlysingen och penningbladen blommar för fullt också :D

På tal om rosor så verkar inte mina på kruka må så värst bra. De har ju stått på balkong och krukorna har därför inte haft något behov av att ha hål i botten. Men nu har de stått ute i en månad och det har kommit en del skyfall, så de är nog en smula för blöta om fötterna. Nu blir jag dock lite orolig över att de ska ha fått rosrost. Någon som kan avgöra det?

IMG_1239_zpsfmfgk1th.jpg

På tal om rosor så verkar inte mina på kruka må så värst bra. De har ju stått på balkong och krukorna har därför inte haft något behov av att ha hål i botten. Men nu har de stått ute i en månad och det har kommit en del skyfall, så de är nog en smula för blöta om fötterna. Nu blir jag dock lite orolig över att de ska ha fått rosrost. Någon som kan avgöra det?

IMG_1239_zpsfmfgk1th.jpg

Eller är det svartfläcksjuka kanske? Något sjukt är det ju iallafall.

Glömde. Praktlysingen och penningbladen blommar för fullt också :D
Jaja... De där skräpväxterna har börjat blomma här med så snart är min skogslund helt gul. :meh:

Mina pioner är ju nyplanterade så inga blommor där. Men mycket i knopp som sagt. Riddarsporrar, stormhattar, rosenvial och Digitalis är också på gång, den sistnämnda har börjat så smått.

Men nä, jämfört med vår och försommar är det blomningsöken just nu! Mest bara grönt som går in i grönt som övergår till grönt... Hittade dock en spännande växt precis utanför odlingsbädden som jag till slut kom fram till måste vara opievallmo. Så nu väntar jag spänt på att den ska slå ut. :)

Jaja... De där skräpväxterna har börjat blomma här med så snart är min skogslund helt gul. :meh:

Mina pioner är ju nyplanterade så inga blommor där. Men mycket i knopp som sagt. Riddarsporrar, stormhattar, rosenvial och Digitalis är också på gång, den sistnämnda har börjat så smått.

Men nä, jämfört med vår och försommar är det blomningsöken just nu! Mest bara grönt som går in i grönt som övergår till grönt... Hittade dock en spännande växt precis utanför odlingsbädden som jag till slut kom fram till måste vara opievallmo. Så nu väntar jag spänt på att den ska slå ut. :)
Du vet väl om att det är frökapseln och inte själva blomman som man skördar? :angel: ;)

Det är så härligt att se nya blommor slå ut på ängen. Nu blommar även prästkragar, ängsklockor och rölleka, fantastiska färgkombinationer. Lite har jag dock fuskat, råkade stöta på rea på perenner på Granngården :angel: (10 perenner för 200 kr, och jag hade en bonuscheck på 50 kr så det blev billigt!) och fick med mig två underbara aklejor, en vit och en rosa-vit. De fick flytta in på ängen, så får vi se om de vill stanna kvar där i framtiden.

19693820_10154928226557326_7884573156489437857_o.jpg

19575310_10154931533847326_4358271310051424167_o.jpg

19787307_10154931533872326_6510612470844442585_o.jpg

19702979_10154931533842326_8241146765321760501_o.jpg

19667693_10154931534012326_2400148403081289205_o.jpg

19679101_10154931534027326_1583769183331382182_o.jpg

19667685_10154931534257326_7920777989025657671_o.jpg

19693835_10154931534267326_4580648439134385720_o.jpg

19780770_10154931540212326_2249420465733497261_o.jpg

19667825_10154931540202326_7171995227715164843_o.jpg

19679383_10154931540457326_2983094840191787723_o.jpg

19693392_10154931540462326_140685981881602131_o.jpg

19667679_10154931541052326_1240135407446314210_o.jpg

19667910_10154931541057326_1482105044090424362_o.jpg

19679151_10154931541312326_3548245725214305818_o.jpg

Lyckan när man grävt sig (ännu) en ny rabatt kring Ghislaine de Feligonde-rosen, fyllt i en hel del fina växter för halva priset men ändå känner att det fattas något.

Och plötsligt råkar komma på att hey, men där på andra sidan huset står det ju flera kvadratmeter med brandgula dagliljor! Som man knappt tänker på att de finns ens när de blommar för att de är så undangömda/står så dumt till.

Och swisch, swosch, så var liljorna delade, den nya rabatten kompletterad och väl färgkoordinerad med delar av de få växter som jag tagit över tillsammans med gården. Till inte bara halva priset utan gratis-priset. :up: Och liljorna får visa upp sig i all prakt. Det här med hittade växter är en klar feelgood-grej, det får gärna hända oftare. :D

Vad fint ni har det! Här blommar nästan ingenting efter typ tre veckors värmebölja och torka. Vår regnvattencistern blev tom och vi var tvungna att vattna köksträdgården med dricksvatten, vilket känns rätt sjukt. Nu finns det lite regnvatten igen som tur är och vi har inte över 35 grader och stekande sol varje dag, så växtligheten börjar hämta sig.

Tog upp alla morötterna idag. De är inte ens goda. Nästa år ska jag möjligen köra ett morotsexperiment i bara sand/torv och bokashivatten, men i övrigt resignerar vi och köper de enda morötter vi tycker om: Aldis ekologiska i plastpåse. Jag försöker med jämna mellanrum att pröva andra, men de är helt enkelt inte lika goda. Vi äter massor av morötter som råkost, men om det inte är Aldis eko eller Lidls minimorötter tar barnen en tugga och säger sedan nej tack. Inklusive mina egna direkt från landet. :mad::mad: Men jag testade att baka bröd på dem idag och ungarna drog i sig nästan en hel limpa till mellanmål, så det fick godkänt. Skörde (ett helt drygt kilo) ligger nu riven och klar i portionsförpackningar i frysen, så vi kan baka lite morotsbröd under vintern också.

Jordgubbarna gick helt åt skogen. En kombination av gammal växtplats och sjukt varmt väder trot jag. Nu ikväll plockade jag ett par stycken och de var goda. Men säsongen är förbi, bara några månadsjordgubbar att hoppas på.

Sockerärtorna frodas som vanlig. Det mesta äts direkt i trädgården, eller som råkost, men nu ikväll har jag förvällt lite för att frysa in. Även dags för skörd av ärtor. Bondbönorna var supergoda, men svårt angripna av löss tyvärr. Dock alldeles för liten skörd/för få plantor.

Potatistornet frodas, det ska bli väldigt spännande att se om det blir potatis också!

Squashen har kommit igång ordentligt. Behöver den egentligen alla sina blad, eller kan jag glesa ur den lite? Börjar bli svårt att röra sig mellan pallkragarna nu.

Broccolin börjar bli skördeklar och hallon och björnbär ser bra ut. Mitt specialexperiment med linser har jag ingen aning om hur det går för - jag vet nämligen inte alls hur de ska bete sig. Men jag undrar om det var så himla smart att samplantera med majs, den slukar nog lite för mycket ljus för dem.

I helgen ska jag skörda grannens röda krusbär (efter direkt uppmaning!), de gröna behöver nog ytterligare en vecka på sig. Och ta upp lök tror jag. Undrar vad jag ska fylla den bädden med nu då? Svärmor tänkte komma med lite röda vinbär också.

Jag har provat att ta sticklingar från tomarna när jag har tjuvat dem och de har satt bra rötter i vas. Idag planterade jag om dem, så håll tummarna nu! Detta öppnar ju för helt nya möjligheter.

Min älskade lilla amaryllis som bor under en squash ser pigg ut!

Här gick musten helt ur mig under senvåren och nu grämer jag mig över den ovårdade och förfallna plätten till trädgård jag har :(
Jag fick iallafall bort den gamla oxelhäcken och den nyplanterade bokhäcken verkar etablera sig väl. Där tog det stopp.. Nu känns det lite som moment 22, jag drömmer och fantiserar massor och blir nedslagen då det känns övermäktigt.

Här gick musten helt ur mig under senvåren och nu grämer jag mig över den ovårdade och förfallna plätten till trädgård jag har :(
Jag fick iallafall bort den gamla oxelhäcken och den nyplanterade bokhäcken verkar etablera sig väl. Där tog det stopp.. Nu känns det lite som moment 22, jag drömmer och fantiserar massor och blir nedslagen då det känns övermäktigt.
Känner med dig. De flesta av mina plantor till slänten har dött. Jag kom så långt att de skolades om i plastmuggar och sattes ut för avhärdning. Sedan kom skyfallen :arghh:

Jag borde ju plantera de som överlevt men lusten är ju sådär när hela trädgården är uppkörd :meh:

Hur gör ni för att bestämma er? Jag vill liksom ha allt överallt.
Jag har delat upp trädgården i rum (än så länge bara på pappret).

Jag har:
  • Rosa rummet (vid ingången) som utöver bärbuskar ska gå i vitt och rosa. Här har jag kurilerkötsbärsträd, pioner och hade rosa lavendel samt murgröna innan grävaren drog bort dem. :cautious: Kommer plantera rosor också här.
  • Gula rummet som utöver fruktträd kommer gå i vitt, gult och orange. Tänker mig rosor (what else? :p), klematis, solrosor och kanske dahlior. Här blir även växthuset och hängmattan.
  • Trädgårdsskafferiet som ska innehålla de flesta grönsaker vi odlar.
  • Medelhavsrummet som blir vårt trädäck. Olivträd, citrusträd, örter och krukodlade tomater som barnen lätt kan plocka.
  • Loungen som blir lite mer vuxen med bara två fåtöljer. Här blir det lite mer bärbuskar, vindruvor och tja lite lyxigt :D

Börja i ett hörn, fixa en liten sittplats där så du kan sitta och njuta av det du gjort och fokusera på det, jobba dig utåt.

Börja i ett hörn, fixa en liten sittplats där så du kan sitta och njuta av det du gjort och fokusera på det, jobba dig utåt.

Det är nog det klokaste. Men jag har ju så många idéer och vill helst att allt ska vara klart redan igår. Inte så smart.

Sedan har jag växter från balkongen som skulle behöva planteras, men jag vet inte riktigt var någonstans. Jag hade bestämt mig för att sätta mina rosor tillfälligt där jag senare ska ha andra rosor av annan färg, men nu verkar de lite sjuka och då är nog det en dum idé. Så då är frågan om de ska slängas och att jag ska börja om och börja på ny roskula, men det skär i hjärtat att göra mig av med min fina Boule de Neige. Funderar på om jag ska våga klippa ner den lite och plantera den i en annan del av trädgården istället och se hur den tar sig. Karen Blixen kan jag offra och Comtesse de Roqguigny har aldrig riktigt tagit sig så bra som jag har önskar, så det är inte hela cärlden - men inte min Boule de Neige! :cry:

Det är nog det klokaste. Men jag har ju så många idéer och vill helst att allt ska vara klart redan igår. Inte så smart.

Sedan har jag växter från balkongen som skulle behöva planteras, men jag vet inte riktigt var någonstans. Jag hade bestämt mig för att sätta mina rosor tillfälligt där jag senare ska ha andra rosor av annan färg, men nu verkar de lite sjuka och då är nog det en dum idé. Så då är frågan om de ska slängas och att jag ska börja om och börja på ny roskula, men det skär i hjärtat att göra mig av med min fina Boule de Neige. Funderar på om jag ska våga klippa ner den lite och plantera den i en annan del av trädgården istället och se hur den tar sig. Karen Blixen kan jag offra och Comtesse de Roqguigny har aldrig riktigt tagit sig så bra som jag har önskar, så det är inte hela cärlden - men inte min Boule de Neige! :cry:
Rosor är ju känsliga så sjukdommarna kommer förr eller senare. Man får bara hålla dom i schack. Du skulle ju kunna behålla dom i krukor så länge eller anlägga ett tillfälligt land någonstans där du kan stoppa ned dom.

Jag har förresten precis satt rabattkanter mellan häck och gräsmatta. Sambon hade köpt gröna i plast (på min inrådan eftersom jag ville undvika impregnerat trå som annars var på tapeten). Men de är ju hur fula som helst! Varför i hela fridens namn tillverkar man blågröna rabattkanter? Gräs är ju just gräsgrönt, inte blågrönt.

Jag har förresten precis satt rabattkanter mellan häck och gräsmatta. Sambon hade köpt gröna i plast (på min inrådan eftersom jag ville undvika impregnerat trå som annars var på tapeten). Men de är ju hur fula som helst! Varför i hela fridens namn tillverkar man blågröna rabattkanter? Gräs är ju just gräsgrönt, inte blågrönt.

Det undrade jag med när jag stod i valet och kvalet så det blev impregnerat trä istället :p
Hade jag haft tid och ork att sätta sten framför så hade jag hellre gjort det men tiden existerar tyvärr inte till det projektet just nu.

Tryck ned kanten så den knappt sticker upp den ska ju bara skilja de två jordytorna från varandra så gräset rötter inte tar sig in i rabatten.

Tryck ned kanten så den knappt sticker upp den ska ju bara skilja de två jordytorna från varandra så gräset rötter inte tar sig in i rabatten.

Tills jorden sätter sig där jag har planterat häcken behöver jag dessvärre något som sticker upp lite då marken lutar inåt, så jag behöver något som håller jorden lite på plats. Men det får vara då här tillvidare. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka