Vad fint ni har det! Här blommar nästan ingenting efter typ tre veckors värmebölja och torka. Vår regnvattencistern blev tom och vi var tvungna att vattna köksträdgården med dricksvatten, vilket känns rätt sjukt. Nu finns det lite regnvatten igen som tur är och vi har inte över 35 grader och stekande sol
varje dag, så växtligheten börjar hämta sig.
Tog upp alla morötterna idag. De är inte ens goda. Nästa år ska jag möjligen köra ett morotsexperiment i bara sand/torv och bokashivatten, men i övrigt resignerar vi och köper de enda morötter vi tycker om: Aldis ekologiska i plastpåse. Jag försöker med jämna mellanrum att pröva andra, men de är helt enkelt inte lika goda. Vi äter massor av morötter som råkost, men om det inte är Aldis eko eller Lidls minimorötter tar barnen en tugga och säger sedan nej tack. Inklusive mina egna direkt från landet.
Men jag testade att baka bröd på dem idag och ungarna drog i sig nästan en hel limpa till mellanmål, så det fick godkänt. Skörde (ett helt drygt kilo) ligger nu riven och klar i portionsförpackningar i frysen, så vi kan baka lite morotsbröd under vintern också.
Jordgubbarna gick helt åt skogen. En kombination av gammal växtplats och sjukt varmt väder trot jag. Nu ikväll plockade jag ett par stycken och de var goda. Men säsongen är förbi, bara några månadsjordgubbar att hoppas på.
Sockerärtorna frodas som vanlig. Det mesta äts direkt i trädgården, eller som råkost, men nu ikväll har jag förvällt lite för att frysa in. Även dags för skörd av ärtor. Bondbönorna var supergoda, men svårt angripna av löss tyvärr. Dock alldeles för liten skörd/för få plantor.
Potatistornet frodas, det ska bli väldigt spännande att se om det blir potatis också!
Squashen har kommit igång ordentligt. Behöver den egentligen alla sina blad, eller kan jag glesa ur den lite? Börjar bli svårt att röra sig mellan pallkragarna nu.
Broccolin börjar bli skördeklar och hallon och björnbär ser bra ut. Mitt specialexperiment med linser har jag ingen aning om hur det går för - jag vet nämligen inte alls hur de ska bete sig. Men jag undrar om det var så himla smart att samplantera med majs, den slukar nog lite för mycket ljus för dem.
I helgen ska jag skörda grannens röda krusbär (efter direkt uppmaning!), de gröna behöver nog ytterligare en vecka på sig. Och ta upp lök tror jag. Undrar vad jag ska fylla den bädden med nu då? Svärmor tänkte komma med lite röda vinbär också.
Jag har provat att ta sticklingar från tomarna när jag har tjuvat dem och de har satt bra rötter i vas. Idag planterade jag om dem, så håll tummarna nu! Detta öppnar ju för helt nya möjligheter.
Min älskade lilla amaryllis som bor under en squash ser pigg ut!