Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för att jag frågade så hittade jag bruksanvisningen - och jo man får visst omkring med sladd. Det verkar ju heldumt. Så bortse från min fråga nedan. :)

Håll i er, för här kommer en superkorkad fråga! Med huset följde en elgräsklippare. Laddar man batteriet eller kör man omkring med en sladd kopplad till den (vilket verkar jättebökigt)?

Det är en sådan här om det är av vikt:
http://www.carlsonerna.se/grsklippare/grasklippare/-svavare-luftkudde/flymo-turbo-400

Bara för att jag frågade så hittade jag bruksanvisningen - och jo man får visst omkring med sladd. Det verkar ju heldumt. Så bortse från min fråga nedan. :)

Håll i er, för här kommer en superkorkad fråga! Med huset följde en elgräsklippare. Laddar man batteriet eller kör man omkring med en sladd kopplad till den (vilket verkar jättebökigt)?

Det är en sådan här om det är av vikt:
http://www.carlsonerna.se/grsklippare/grasklippare/-svavare-luftkudde/flymo-turbo-400

Det där är en elgräsklippare och då får du ha sladden med dig. Det finns även batteriklippare där man laddar upp batteriet och inte behöver sladd.

Även till vårt hus följde det med en elgräsklippare, jag hatar den (eller sladden) och funderar starkt på att byta ut den mot en handjagare :p

Fann denna nere i skogen, men vad är det?

jsrrhqfwpxnjget.jpg

Känns ju inte som nån vild växt som hör hemma i faunan här i af :cautious: så kanske nån som hivat gamla blomlökar där en gång i tiden kanske...

Nån som har en susning om det är värt att märka ut och gräva upp till hösten?

Fann denna nere i skogen, men vad är det?

jsrrhqfwpxnjget.jpg

Känns ju inte som nån vild växt som hör hemma i faunan här i af :cautious: så kanske nån som hivat gamla blomlökar där en gång i tiden kanske...

Nån som har en susning om det är värt att märka ut och gräva upp till hösten?

Finns det ingen gammal husgrund i närheten? Borta vid mig hittade jag precis krolliljor och mycket riktigt hittade jag även en husgrund ett tiotal meter bort.

Det där är en elgräsklippare och då får du ha sladden med dig. Det finns även batteriklippare där man laddar upp batteriet och inte behöver sladd.

Även till vårt hus följde det med en elgräsklippare, jag hatar den (eller sladden) och funderar starkt på att byta ut den mot en handjagare :p

Jag har funderat på att försöka byta bort vår mot en bra kantklippare och en handjagare.

2 buskar skördade och 7,5 liter vinbär att göra gelé på. Den sista busken sparas till saft :d
Nu vet jag vad jag ska göra ikväll :D

I min värld är 7,5 liter jättemycket men jag har ju ingen aning då det är första året jag kan ta skörd av dessa. Vad kan man egentligen förvänta sig av buskarna sedan när de är vuxna?
Hur mycket som helst! :d

Vi kokar normalt flera liter saft per år, men i år pga torkan tror jag inte att det blir mer än kanske tre kok i saftmajan. :( När det är bra så ett kok per buske. :D

Nu googlade jag granngårdens lie och jag tror det är den modell de hade "förr" och den är skapligt värdelös.... Ser ut som en lie men fungerar inte som en sån. En attrapp ;)

Jag köpte Fiskars när min var på lagning. Den är riktigt bra! Man kan flytta "handtagen" och det är super för vi är ju olika byggda och olika långa vi människor. Plus att bladet håller skärpa utmärkt.
Får kika på Fiskars då. :) Toppen med flyttbara handtag!

Två vinbärsfrågor:
  1. Gelén blev klar för 8 timmar sedan. Vickar jag lite på burkarna kan jag se att den är lös men det som jag spillde på köksbänken är helt klart gelé i formen. Hur gör jag nu? Vänta eller koka om?
  2. Sätter buskarna mer bär eller kan jag beskära de jag skördat från redan nu så att jag kommer åt den sista lättare?

Två vinbärsfrågor:
  1. Gelén blev klar för 8 timmar sedan. Vickar jag lite på burkarna kan jag se att den är lös men det som jag spillde på köksbänken är helt klart gelé i formen. Hur gör jag nu? Vänta eller koka om?
  2. Sätter buskarna mer bär eller kan jag beskära de jag skördat från redan nu så att jag kommer åt den sista lättare?
Inga fler bär. Vinbär blommar inte om. Bara att ta fram sekatören!

Ställ bukarna svalare och se om det är någon skillnad? Tror inte de "efterstelnar" men att temperaturen klart har betydelse. Bänken kanske är kallare än luften i köket? Och det avdunstar ju lite från det spillda så den är nog lite reducerad där?

Inga fler bär. Vinbär blommar inte om. Bara att ta fram sekatören!

Ställ bukarna svalare och se om det är någon skillnad? Tror inte de "efterstelnar" men att temperaturen klart har betydelse. Bänken kanske är kallare än luften i köket? Och det avdunstar ju lite från det spillda så den är nog lite reducerad där?
Provar stoppa dem i kylen så får vi se. Har 24 grader i köket :o

Nix, nån sån finns inte, så när den har blommat så ska jag gräva upp och omplantera. När det ändå finns en så känns det ju dumt att den ska stå där nere där ingen kan se den :D
Det kan vara en sån där Sibirisk lilja? Du får lägga ut en bild när den blommar! En lilja är det i alla fall :-)

Både smhi och klart.se har påstått att det är noll procents risk för regn idag, men ändå står jag här med nymålad pallkrage i regnet. :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg