Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Höjden av tillfredställelse - när man kopplat in sin robotgräsklippare och står och ser den jobba genom fönstret och inser att man numera slipper det slitgörat Å har mer tid för plantorna :D :banana:
Ska ha upp lite bättre skydd för dom nya träden och två vinbärsbuskar sen kan den få röja bäst den vill!
Vi har inte kunnat lägga ut slingan helt så som vi ska ha den iom plankbygget (den ska ut en liten bit till) men det tar ett bra tag innan planket är färdigt så 1 meter innanför blev en bra tillfällig lösning och jag kan bygga två nya land i lugn och ro och flytta blommor som ska flyttas och borde framförallt slippa sniglar :devil:

Satt eller sått?
Det är faktiskt ingen dum idé att sätta salladskrukan ute när man plockat av det man ville ha. Eller för den delen gräslök, persilja etc.

Fast spenat har jag aldrig sett i kruka. Så kan det vara så att du sått frön? :)

Jag menar sått :) autocorrect var i farten igen.

Den ser 100 % äkta ut. (platta blomklasar, inga rödaktiga inslag i blommorna)

Mvh/Fläderkännaren :up:

Har glömt tacka dig för ditt svar!
Det slutade iaf med att vi gjorde saft av det :)
Min man fick mersmak (han är besatt av allt med flädersmak :p) och tänkte tvinga ut mig i skogen å plocka mer eftersom jag hittade ett bra ställe med fläder här (vi har inget i trädgården till hans stora förtret men som han spanar på grannens buskar :laugh:). Tur det inte är så avancerat att göra :D

Nu har jag äntligen fyllt pallkragarna med jord. Men jag hann bara plantera ut i en och en halv pallkrage innan jordens regnväder drog in. Det kom in från ingentans, så tur att jag bestämde mig för att plantera istället för att måla. Hann även så lite rädisa i pallkragarna. Hoppas att inte fröerna flyter iväg, för det vräker verkligen ner nu!

Här beklagar man sig över björnbärsbusken för sin man bara för att dagen efter se att han lagt en stor sandhög ovanpå bråtet son entreprenören slängde på den så nu är chansen till överlevnad minimal. :rage: Vad är det med karlar egentligen? :cautious:

Nu är allt planterat i pallkragar! Squash, melon (på prov, för den såg inte mycket ut för världen, två sorters geönkål, sallat, salladslök, rödbeta, klotbasilika, gräslök, zinnia och luktärt. Sedan har jag sått vintersallad, rädisor och mangold (de senare dog i väntan på plantering). Förhoppningsvis blir det något att skörda iallafall! :)

Jag har varit och rensat bland mina perenner, som står i föräldrarnas trädgårdsland medan vi bygger vårt nya hus. Jag delade dem som stod i trädgården på tomten till vårt gamla hus innan vi la ut det till försäljning. De har tagit sig fint allihopa, mest nöjd är jag över att kungsnävorna tagit sig så fint. Jag kommer ha växter till en hyfsad rabatt klar alldeles gratis och minnena från den gamla trädgården med mig :)

Jag tog också sticklingar från rosorna, en honungsros och en rosa småblommig buskros har tagit sig. Honungsrosen fick jag som stickling av en konstnär på en konstrunda för några år sedan, extra nöjd är jag att den tog sig.

Sticklingarna från de stora Trybuskarna hade fått minirötter, typ 1cm långa. Jag trodde att de var långa eftersom det stack ut rötter ur krukbottnarna, men det var bara ogräs :crazy:
Hoppas att de överlever omplanteringen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix