Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var dock inte med mening :arghh: De svarta frodas glatt och har vuxit sig rejäla. Men de röda har sett väldigt konstiga ut, bladen är borta! Som om de blivit borttuggade men det är bara just på den och lite grann på de krusbärsgrenar som sträckt sig mot den. Krusbären överlever dock och har andra sidan kvar. Men de röda är jättekonstiga och har verkat anstränga sig för att sätta bär men gett upp pga inga blad.
Pappa köpte en ny i år dock (eller är bägge nya ... är osäker) plus en hallonbuske (:love:) så får vi se vad de säger nästa år. :cautious:
Grattis, du har också fått en egen stekelinvasion. :cool: Krusbärsstekel heter den tydligen.
http://www.allas.se/vem-ar-vinbarsmarodoren/

Finns tydligen en stekel för varje växtsort. :yuck: Min spirea har precis börjat återhämta sig från spireabladstekelns angrepp, men lär förmodligen bli drabbad nästa år igen. Och jag jagar fortfarande larver på min alpklematis, klematisbladstekel. Plockar ett par stycken var och varannan dag. Blääää!

Grattis, du har också fått en egen stekelinvasion. :cool: Krusbärsstekel heter den tydligen.
http://www.allas.se/vem-ar-vinbarsmarodoren/

Finns tydligen en stekel för varje växtsort. :yuck: Min spirea har precis börjat återhämta sig från spireabladstekelns angrepp, men lär förmodligen bli drabbad nästa år igen. Och jag jagar fortfarande larver på min alpklematis, klematisbladstekel. Plockar ett par stycken var och varannan dag. Blääää!
Men äsch! Det passar verkligen in dessutom! :arghh::wtf: Om jag minns rätt så köpte vi en helt ny och kastade den "gamla" (som inte var så gammal) :meh:
Vet inte hur vi ska kunna hålla koll under kommande vår heller då detta är i sommarstugan ... kanske får hoppas att den nya klarar sig nu. Ska iaf visa artikeln för mina föräldrar, tack! Nu vet vi nog iallafall vad det var :up:

Jag tittar och tittar och tittar på rosor och klematis men inte vill de blomma. Även stockrosorna (som är jättelåga?) har stora knoppar, liksom röda solrosorna och malvorna. De sistnämnda har haft knoppar jättelänge. Kanske tycker det är för kallt? Jag vill se mina blommooooor! :p

Kan iaf hälsa att humlorna tokälskar honungsörten men bina flyger annorstädes. De flyger nog långt, för inte ett bi är det i trädgården. Har inte kunnat kolla i kupan än men till helgen ska jag hämta en ny skattlåda och en dräkt med slöja, mycket spänd på att kika hur effektiva de varit! Det är rejäl aktivitet på soliga dagar, de har nog ökat på med några tusen bin sedan vi köpte dem... :nailbiting::laugh:

Jag ogillar att vädret inte kan bestämma sig för om det ska regna eller inte. Jag vill ju måla mina pallkragar färdigt, så att jag kan fixa gräsmattan!

Jag verkar ha fått sömntornstekel på nyponrosorna i trädgården, någon som har erfarenhet av det?
Ett annat forum för växtintresserade verkar tycka att de kan sitta kvar.

Helt uppgiven om vår sallad :banghead: rädisorna i krukan växer och frodas så det är nog definitivt något fel på jorden. Pappa brukar konstgödsla (är det väl, de där blåa kornen?) varje höst men det räcker tydligen inte längre. Ogräset växer och frodas glatt dock :meh:
Hur ser jorden ut då? Är det tillräckligt med organiskt material i den? Om man nu ska använda sig av konstgödning så är det i samband med sådd du häller på det eller när grödorna börjat växa annars rinner det bara ned i närmaste vattendrag och övergöder någon sjö i närheten. Vad har du för jordart? Är den lerig (kan den rullas i fuktigt tillstånd till en smal korv) är den sandig eller är det mycket organisktmaterial i den (mörk jord)?

Ni är så himla bra :love:
Hur ser jorden ut då? Är det tillräckligt med organiskt material i den? Om man nu ska använda sig av konstgödning så är det i samband med sådd du häller på det eller när grödorna börjat växa annars rinner det bara ned i närmaste vattendrag och övergöder någon sjö i närheten. Vad har du för jordart? Är den lerig (kan den rullas i fuktigt tillstånd till en smal korv) är den sandig eller är det mycket organisktmaterial i den (mörk jord)?
Det har varit en strand här för hundratals år sedan så jag skulle tro att jorden är rätt så sandig.
Bra inflik med när man ska gödsla! Får säga till om det, om pappa nu vill lyssna nu när han gjort något på ett vis genom alla dessa år ... :cautious::grin: Salladen är fortfarande ganska liten, går det att ha på sån konstgödsel nu?

Jag tar tillbaks det! Jag hade kommit ihåg fel, han konstgödslar på våren när han stoppar ned fröna :o:D

Igår natt hade rådjuren varit och knipsat av min sallad i mina pallkragar på altanen. :(
Dessutom hade de dragit upp flera plantor med rötterna utan att äta av dem. :mad: Det såg minst sagt skövlat ut. :meh:

Kan någon förklara för mig hur sjutton rådjur kan ta sig upp på altanen som har tre trappsteg.? Jag fattar inte! :confused:

Har hittat rådjursspillning i trädgården så jag är ganska säker.
För övrigt bor vi i ett villaområde och inte i skogen som man kanske kan tro. ;)

Jag tar tillbaks det! Jag hade kommit ihåg fel, han konstgödslar på våren när han stoppar ned fröna :o:D
På sandjord behöver du organisktmaterial (det hjälper till att hålla fukt och näring kvar i jorden). Organisktmaterial är stallgödsel (från häst, ko, get, får etc ej höns för koncentrerat fungerar på samma vis som konstgödning), torv, kompost etc. Man kan även lägga gräsklipp runt plantorna det håller fukten i marken och när det bryts ned så ger det även näring till plantorna. Det är ett vanligt sätt att hantera just sandjord att just använda gräsklipp. Jag har småländsk"jord". Det är sten med grus och sand emellan. När jag odlar i den tillför jag både kompost, stallgödsel och toppar med gräsklipp och hönsgödsel. Det finns anledningar till att man svalt här och bestämde sig för att emigrera till amerikat.

Igår natt hade rådjuren varit och knipsat av min sallad i mina pallkragar på altanen. :(
Dessutom hade de dragit upp flera plantor med rötterna utan att äta av dem. :mad: Det såg minst sagt skövlat ut. :meh:

Kan någon förklara för mig hur sjutton rådjur kan ta sig upp på altanen som har tre trappsteg.? Jag fattar inte! :confused:

För övrigt bor vi i ett villaområde och inte i skogen som man kanske kan tro. ;)
Dom kan gå i trappor inga problem. I skogen har man nog mindre problem med rådjur än vad man har i villakvarteren som är rena rama buffebordet ;).

Trappsteg är inga problem för rådjur :) Men trist på din sallad :down:

På sandjord behöver du organisktmaterial (det hjälper till att hålla fukt och näring kvar i jorden). Organisktmaterial är stallgödsel (från häst, ko, get, får etc ej höns för koncentrerat fungerar på samma vis som konstgödning), torv, kompost etc. Man kan även lägga gräsklipp runt plantorna det håller fukten i marken och när det bryts ned så ger det även näring till plantorna. Det är ett vanligt sätt att hantera just sandjord att just använda gräsklipp. Jag har småländsk"jord". Det är sten med grus och sand emellan. När jag odlar i den tillför jag både kompost, stallgödsel och toppar med gräsklipp och hönsgödsel. Det finns anledningar till att man svalt här och bestämde sig för att emigrera till amerikat.
Jag rensade där idag och jodå det är sandigt, men så fort jag hade ned fingret för att få upp rötterna så tyckte jag att jag kände fuktighet. Inte så fuktigt men det kändes nästan som att det översta lagret la sig som en kapsel över resten som då hade kvar fuktigheten. Det har dock inte varit så varmt i år.

Jag rensade där idag och jodå det är sandigt, men så fort jag hade ned fingret för att få upp rötterna så tyckte jag att jag kände fuktighet. Inte så fuktigt men det kändes nästan som att det översta lagret la sig som en kapsel över resten som då hade kvar fuktigheten. Det har dock inte varit så varmt i år.
Nackdelen med sandjord är att den är så dålig på att hålla kvar näringsämnena, den behöver lite organisk materia för att binda näringen i marken så den inte spolas bort med regnet :). På med lite gräsklipp ;). Eller hacka upp ovanjordsbitarna av ogräset och strö i landet.

Nackdelen med sandjord är att den är så dålig på att hålla kvar näringsämnena, den behöver lite organisk materia för att binda näringen i marken så den inte spolas bort med regnet :). På med lite gräsklipp ;). Eller hacka upp ovanjordsbitarna av ogräset och strö i landet.
Yessire! :up: Vi har en ny gräsklippare som klipper finmalt, men även en åkgräsklippare som klipper mera grovt - vilket är bäst?

received-1827481143935001.jpeg

Så här ser salladen ut nu och har hållit sig så liten. Räcker det med gräsklipp eller finns det något annat också @monster1 ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix