Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
received-1827481143935001.jpeg

Så här ser salladen ut nu och har hållit sig så liten. Räcker det med gräsklipp eller finns det något annat också @monster1 ?
Gallra ur den lite, plantorna behöver lite yta att växa på så de inte konkurrerar med varandra. Typ 10 cm mellan varje och sedan när de växer till sig 20 centimeter, liksom skörda bort i takt med att de växer. Och jag skulle ta det finklippta då komposteras det fortare och kommer växterna till del snabbare :).

Gallra ur den lite, plantorna behöver lite yta att växa på så de inte konkurrerar med varandra. Typ 10 cm mellan varje och sedan när de växer till sig 20 centimeter, liksom skörda bort i takt med att de växer. Och jag skulle ta det finklippta då komposteras det fortare och kommer växterna till del snabbare :).
Oberoende av vilken sallad det är? Detta är plocksallad, så det kräver väl inte lika mycket utrymme som tex salladshuvuden?

Dom kan gå i trappor inga problem. I skogen har man nog mindre problem med rådjur än vad man har i villakvarteren som är rena rama buffebordet ;).
Trappsteg är inga problem för rådjur :) Men trist på din sallad :down:
Tack @monster1 och @AraSlei för svaret. :)
Ja, där ser man. Alltid lär man sig något nytt även om det inte var så kul lärdom denna gången. ;)

Jag har ju i och för sig sett dom på tomten.
Tydligen är det bra att sova under våra äppelträd :meh:, men att dom skulle ta sig upp på altanen hade jag aldrig trott i min vildaste fantasi. :cautious: ;)

Vad är den mest udda plantan ni har? Jag har två kaffeplantor och en kardemumma, det är väl det knasigaste. Någon som har tips på hur jag ska få dem att blomma och ge lite bönor resp kapslar? :)

Men alltså, om jorden är riktigt bra (som den i mina pallkragar) så växer det även om plantorna står tätt. Mina plocksalladsplantor står tätare än så och det väller sallad åt alla håll ...
Så är det i mina också. Allt står jättetätt och bara det väller ut sallad åt alla håll.
Eller rättare sagt, det gjorde det före rådjuret var där. :cautious:

Så är det i mina också. Allt står jättetätt och bara det väller ut sallad åt alla håll.
Eller rättare sagt, det gjorde det före rådjuret var där. :cautious:

Tips om hur man ska utforma en rosenträdgård? Om ni riktigt får drömma? Alltså inte främst sorter utan uppbyggnad med ev gångar, sittplatser mm mm

Men alltså, om jorden är riktigt bra (som den i mina pallkragar) så växer det även om plantorna står tätt. Mina plocksalladsplantor står tätare än så och det väller sallad åt alla håll ...

Fast jag tycker att det säger sig självt att plantan får svårt att utvecklas i storlek om fröet har en granne mindre än fem centimeter på varje sida i raden. Och det krävs ju inte många sallatsplantor för att få det att välla över i en pallkrage - min granne har två i en halvkrage och pallkragen syns knappt. :) Ökar man ut till tio centimeter eller mer så kan ju plantan växa sig mer än dubbelt så stor. Bäst skörd har jag haft i kruka när jag har placerat plantorna en och en istället för att bredså.

Vad är den mest udda plantan ni har? Jag har två kaffeplantor och en kardemumma, det är väl det knasigaste. Någon som har tips på hur jag ska få dem att blomma och ge lite bönor resp kapslar? :)

Kaffe tar 10-15 år innan den blommar så där rekommenderar jag tålamod och tid. Har själv några kaffeplantor som jag drivit själv från böna.
Har en hel hög med olika citrusträd (också drivit själv). Den mest udda sorten är nog en kumquat.
Och så har jag nån annan slags träd på k, också nån exotisk sak jag drivit själv. Minns dock inte vad det är :o

Kaffe vill iallafall ha det lite surt så vattna gärna med regnvatten. Ljust men inte solgass och jämn temperatur. På b) vet jag inte... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix