Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
19623247_507560682920945_3757788606643568640_n.jpg

Funderar på att plantera något längs kortsidan på altanen..Något som blir högt? Eller som kanske kan stå i kruka men blir lite högre så det kommer upp längs kanten? Det ska eventuellt bli några pollare längs kanten som belysning men tja, funderade på nån växt också.
Vad tror ni?
Fint! Liknar min altan som också har tre trappsteg längs hela långsidan. :) Hur hög är altanen där det inte är någon trappa? Är den över en viss höjd så krävs enligt reglerna staket som fallskydd, det där ser lite farligt ut. Jag har satt staket på ena sidan och spaljé med klätterväxter på andra. Har byggt odlingslådor längs med också eftersom vi har så dålig och svårgrävd jord, men det går förstås att plantera direkt i marken också.

13620945_10153940996822326_5598248862890178423_n.jpg

10527709_10152473852447326_4908781832408311351_n.jpg

Fint! Liknar min altan som också har tre trappsteg längs hela långsidan. :) Hur hög är altanen där det inte är någon trappa? Är den över en viss höjd så krävs enligt reglerna staket som fallskydd, det där ser lite farligt ut. Jag har satt staket på ena sidan och spaljé med klätterväxter på andra. Har byggt odlingslådor längs med också eftersom vi har så dålig och svårgrävd jord, men det går förstås att plantera direkt i marken också.

13620945_10153940996822326_5598248862890178423_n.jpg

10527709_10152473852447326_4908781832408311351_n.jpg
Snyggt! :)
Jag tror att det är 40-50cm nånting där..vi vill helst inte ha staket men har någon idé om att göra en avgränsning med hjälp av pollarna, har inte funderat klart riktigt än :angel:

Snyggt! :)
Jag tror att det är 40-50cm nånting där..vi vill helst inte ha staket men har någon idé om att göra en avgränsning med hjälp av pollarna, har inte funderat klart riktigt än :angel:
Rekommenderar starkt någon form av staket eller spaljé, så lätt att råka ramla ner oavsett om man är barn, äldre eller onykter/ovarsam vuxen. Det behöver ju inte vara ett tätt staket om ni vill kunna se ut.

Jag och sambon var på en ödetomt som ska bli asfalt av och hittade två olika rosor och någon form av perenn. Kul att rädda lite växter! Fanns enorma daggrosor också, säkert 3-4 meter höga. Någon rosintresserad har bott där någon gång. :)

19623247_507560682920945_3757788606643568640_n.jpg

Funderar på att plantera något längs kortsidan på altanen..Något som blir högt? Eller som kanske kan stå i kruka men blir lite högre så det kommer upp längs kanten? Det ska eventuellt bli några pollare längs kanten som belysning men tja, funderade på nån växt också.
Vad tror ni?

Jag hade nog också gjort någon form av spaljé, kanske av armering, om det passar med den övriga stilen, också planterat en klematis, ros eller något annat snyggt. Det blir enklare att möblera altanen också när det finns en vägg att möblera mot.
Är det väldigt vindutsatt hade jag kanske funderat på ett glasräcke eller cit-i-lä, om det vore värt pengarna.

Behöver tips på klätterväxter som trivs i skugga! Har en spaljé på husväggen som behöver invånare. Men det är ett skuggigt läge, tror inte det är som mer än en liten stund på förmiddagen.
Vad, förutom murgröna, kan jag ha där? Gärna något som blommar.

Behöver tips på klätterväxter som trivs i skugga! Har en spaljé på husväggen som behöver invånare. Men det är ett skuggigt läge, tror inte det är som mer än en liten stund på förmiddagen.
Jag har en klematis - vet inte vilken, fanns här när jag flyttade hit.

Den står så tat den bara får sol en liten stund på kvällen. Och då bara lite för det står stora träd och skuggar.

den blommar snällt varje sommar.

Jag har en klematis - vet inte vilken, fanns här när jag flyttade hit.

Den står så tat den bara får sol en liten stund på kvällen. Och då bara lite för det står stora träd och skuggar.

den blommar snällt varje sommar.

Undra vad det kan vara för sort. Klematis brukar väl vilja ha sol?
Får besöka en handelsträdgård och kolla!

Det mesta i mina pallkragar jublar över att ha fått komma ur sina trånga utrymmen, men inte sallaten. Baviasallaten är särskilt missnöjd och tre små plantor har vissnat och dött. Kan det vara för välgödslat?

Odla.nu delade precis denna artikel på Facebook, om rosor som trivs i svåra lägen (skugga, höga zoner etc). New Dawn är det ju många här i tråden som förespråkat och den står med på listan. :)
http://www.odla.nu/inspiration/rosor-svara-lagen

Odla.nu delade precis denna artikel på Facebook, om rosor som trivs i svåra lägen (skugga, höga zoner etc). New Dawn är det ju många här i tråden som förespråkat och den står med på listan. :)
http://www.odla.nu/inspiration/rosor-svara-lagen
New dawn och jag har ett komplicerat förhållande. Min kärlek är antagligen inte besvarad.

Satte en utmed varm solig vägg men den ville inte vara där, och dog. Köpte en ny och när den började växa till sig var det ingen ND utan en Polstjärnan. Och den tog sig utmärkt... Ful och anskrämlig men den får väl stå kvar även om den växer långt över sitt stöd och mest är långa rangliga grenar med blekt bladverk och små fula blommor.....

Köpte en till. Den sattes invid ett äppelträd och där fryser den ner ungefär vartannat år.

Ska flytta den. Snart.... Det lät trevligt om den klarar lite skuggigare! För då har jag ett bra ställe för den.

New dawn och jag har ett komplicerat förhållande. Min kärlek är antagligen inte besvarad.

Satte en utmed varm solig vägg men den ville inte vara där, och dog. Köpte en ny och när den började växa till sig var det ingen ND utan en Polstjärnan. Och den tog sig utmärkt... Ful och anskrämlig men den får väl stå kvar även om den växer långt över sitt stöd och mest är långa rangliga grenar med blekt bladverk och små fula blommor.....

Köpte en till. Den sattes invid ett äppelträd och där fryser den ner ungefär vartannat år.

Ska flytta den. Snart.... Det lät trevligt om den klarar lite skuggigare! För då har jag ett bra ställe för den.
Haha, usch då. Då vet jag inte om man ska lita på Odlas trädgårdsmästare då. :angel:

Odlingarna är inte strålande, men jag tror att bli vattnade med ankvatten börjar ge resultat
knzcfqgvxjvqmpx.jpg

Jordgubbar är på gång, men även de försenade iom att de blev uppryckta och omplanterade där i slutet av maj/början av juni
vcwhntxkxamrje.jpg

Har en vanlig klippare med uppsamlare (förutom åk-klipparen) så jag tänkte mig att de ska få en del gräsklipp runt sig, om jag får igång det eländet :cautious:

Jag gick bananas på bärbuskarna som var kvar. Tre skottkärror med grenar blev det. Hoppas det ger resultat nästa år. Ska nog klippa lite till när bären är mogna och plockade.

På tal om plockade bär. Jag skördade svarta vinbär utanför stallet. Ca 1 liter blev det. Blir en liten skvätt saft tror jag. Eller sylt kanske :d

I år verkar mina rosor vara gladare.

Har ett par jag itne vet namnet på. De har jag fått av en äldre dam som skulle sälja sitt hus. Så jag fick komma och gräva rotskott.

Detta borde väl vara en rosa mundi?
5H6s4gO.jpg

Vad detta är vet jag inte - har inte sett den någon annanstans helelr.
Blomman är sammetslik när den öppnar sig och är då helt fylld och svartröd.
p0QheTX.jpg

Min Swany fryser ner stup i ett men tar sig varje år. Detta året har den mer knoppar än någonsin.
ZWrxl9x.jpg

Och så kära fina Aghata som fått besök av något glupskt. Men den är supertålig så den tar sig.
DnlfsC8.jpg

Jag behöver lite tips. Hur gör jag för att dölja ett fult plastlock, grönt. Upphöjt sådär 25 cm. Har satt lite krukor runt om men det ser bara tillgjort ut.
19990145_10154937450194426_7035228216327613273_n.jpg

Jag behöver lite tips. Hur gör jag för att dölja ett fult plastlock, grönt. Upphöjt sådär 25 cm. Har satt lite krukor runt om men det ser bara tillgjort ut.

Jag som gillar att bygga ;) hade byggt en (flyttbar) ram, högre än locket, runt om med en hylla 2 dm ner och satt krukor med blomster (eller för den delen lagt väv inuti ramen och sen planterat direkt i den) inne i själva ramen och känner jag mig själv rätt så hade jag gjort den i "fejktimmer" eller med bakaved, då med utsidan utåt och med små knutar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix