Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag som gillar att bygga ;) hade byggt en (flyttbar) ram, högre än locket, runt om med en hylla 2 dm ner och satt krukor med blomster (eller för den delen lagt väv inuti ramen och sen planterat direkt i den) inne i själva ramen och känner jag mig själv rätt så hade jag gjort den i "fejktimmer" eller med bakaved, då med utsidan utåt och med små knutar.
Bakaved?

Jag behöver lite tips. Hur gör jag för att dölja ett fult plastlock, grönt. Upphöjt sådär 25 cm. Har satt lite krukor runt om men det ser bara tillgjort ut.
19990145_10154937450194426_7035228216327613273_n.jpg
Bhöver du komma åt det ofta? Annars skulle jag plantera en buske framför som låter sina grenar hänga över eländet och på så vis döljer det.

Fint! Liknar min altan som också har tre trappsteg längs hela långsidan. :) Hur hög är altanen där det inte är någon trappa? Är den över en viss höjd så krävs enligt reglerna staket som fallskydd, det där ser lite farligt ut. Jag har satt staket på ena sidan och spaljé med klätterväxter på andra. Har byggt odlingslådor längs med också eftersom vi har så dålig och svårgrävd jord, men det går förstås att plantera direkt i marken också.

13620945_10153940996822326_5598248862890178423_n.jpg

10527709_10152473852447326_4908781832408311351_n.jpg
Vad fint, älskar sådana där trappningar och balkongen <3 :)!

Vad fint, älskar sådana där trappningar och balkongen <3 :)!
Tack! :) Tyvärr tillhör balkongen min granne i lägenheten ovanför, jag bor i ett flerfamiljshus med sex lägenheter i varje hus. Så gräsmattan är tyvärr inte heller min utan jag "äger" bara ytan där jag byggt altanen. Men altanen älskar jag, jag har designat och pappa har hjälpt mig bygga (och jag har skruvat en del också förstås). :love:

13654368_10153940996827326_6801850800922358329_n.jpg

Så här såg det ut innan altanen byggdes ut.

467478_10151642285657326_1903419587_o.jpg

Tack! :) Tyvärr tillhör balkongen min granne i lägenheten ovanför, jag bor i ett flerfamiljshus med sex lägenheter i varje hus. Så gräsmattan är tyvärr inte heller min utan jag "äger" bara ytan där jag byggt altanen. Men altanen älskar jag, jag har designat och pappa har hjälpt mig bygga (och jag har skruvat en del också förstås). :love:

13654368_10153940996827326_6801850800922358329_n.jpg

Så här såg det ut innan altanen byggdes ut.

467478_10151642285657326_1903419587_o.jpg
Frågar av ren nyfikenhet, så du fick utvidga altanen trots att gräsmattan egentligen inte är din?

Edit: Det blev jättefint!! :love:

Frågar av ren nyfikenhet, så du fick utvidga altanen trots att gräsmattan egentligen inte är din?

Edit: Det blev jättefint!! :love:
Tack! I min lägenhet ingår en viss mängd mark, det är där jag byggt min altan. Gräsmattan utanför altanen är föreningens gemensamma mark. Har fått tillåtelse att placera mina pallkragar där dock, det finns plats för alla boende att sätta upp egna odlingar och jag tyckte det kändes smidigast att ha nära till dem för att kunna vattna. :)

Tack! I min lägenhet ingår en viss mängd mark, det är där jag byggt min altan. Gräsmattan utanför altanen är föreningens gemensamma mark. Har fått tillåtelse att placera mina pallkragar där dock, det finns plats för alla boende att sätta upp egna odlingar och jag tyckte det kändes smidigast att ha nära till dem för att kunna vattna. :)
Fick uppfattningen att det bara var den originala altanen och marken där den stod som var din, men det var lite mark till längs husväggen alltså? :up:
Det blev mycket snyggare än vad det var innan!

Fick uppfattningen att det bara var den originala altanen och marken där den stod som var din, men det var lite mark till längs husväggen alltså? :up:
Det blev mycket snyggare än vad det var innan!
Tack! :love: Nej jag uttryckte mig nog lite dåligt då, det är marken under min nuvarande altan som ingår! :) Alla lägenheter på markplan har ca 5 meter ut från husväggen på den sida som altandörren är, så jag har hela 40 kvm altan till en 69 kvm lägenhet. :love: Fast jag vill fortfarande flytta till hus för jag vill ju ha en hel trädgård för mig själv. :angel:

Idag har allt som stod i kuvösen flyttat ut,tomater nyplanterade i pallkrage,klätterros bebisar på trappen (i krukor) lejongap i rabatten,några blommor som jag uppenbarligen inte läste storleksanvisningen på när jag planterade dom förra året har flyttat till bättre ställen än bakom en 1 1/2m stor blommbuske :o
Nu behöver jag bara flytta alla klätterjordgubbar från planteringslådan till något annat ställe.
Ja jag skulle egentligen behöva göra en ny rabatt men ............:yuck:

I år verkar mina rosor vara gladare.

Har ett par jag itne vet namnet på. De har jag fått av en äldre dam som skulle sälja sitt hus. Så jag fick komma och gräva rotskott.

Detta borde väl vara en rosa mundi?
5H6s4gO.jpg

Vad detta är vet jag inte - har inte sett den någon annanstans helelr.
Blomman är sammetslik när den öppnar sig och är då helt fylld och svartröd.
p0QheTX.jpg

Min Swany fryser ner stup i ett men tar sig varje år. Detta året har den mer knoppar än någonsin.
ZWrxl9x.jpg

Och så kära fina Aghata som fått besök av något glupskt. Men den är supertålig så den tar sig.
DnlfsC8.jpg

Första rosen ser ut som Rosa Mundi, ja. Den andra liknar Tuscany tycker jag? :)

Min ljuvliga Gloire de Dijon ser ut att må riktigt bra på sin plats vid stallväggen och har slagit ut sin första ros, med fler knoppar på gång. :love: Har kommit fram till att jag nu har 19 olika rossorter vilket känns som ett rysligt dumt och udda antal. Som borde berättiga - nästan förplikta - till att skaffa minst en till, inte sant? Eller, 21 ska ju vara oslagbart. :idea:

Det kan vara det. Småplantor och känsliga växter kan må dåligt av för mycket gödsel. Vad är det för annat du har planterat i samma jord som klarar sig?

Salladslök, klotbasilika, gräslök, zinnia och luktärt. När jag tänker efter dog faktiskt en zinniaplanta kort efter plantering, men övriga mår bara bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?