Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min ljuvliga Gloire de Dijon ser ut att må riktigt bra på sin plats vid stallväggen och har slagit ut sin första ros, med fler knoppar på gång. :love:
Bra jobbat :up:
Läser på nätet - "Kan var svårodlad och skall ha ett skyddat, varmt läge. "

(ja, jag är avundsjuk. Jag är bra på många växter men just rosor är tydligen inte min grej.....)

Zon 1 är ingen nackdel för en rosentusiast, det största problemet i Skåne är väl däremot att hitta "ett skyddat läge". :D
Fast ni har ju era kringbyggda gårdar :)

I zon IV finns en hel del att välja på. Men jag har mest velat ha rotäkta buskrosor. Om man gräver upp rotskott i bygden vet man att just de sorterna är anpassade och härdiga här. Bäst är buskar från granngårdarna :D

Jag gillar ju inte krusbär. Alls.

Men här finns 2 rejäla buskar som ser ut att ge en skaplig skörd, så om inte allt ska gå till ankorna, vad kan man egentligen göra av de äckelbären som blir ätligt?

Jag övervägde att gräva upp ett par rotskott av mina gamla vita och rosa rosor och ta med till Svärdsjö också. De förefaller som ganska härdiga, men jag har ju iofs bara sett dem hos mig. Men sedan var jag för upptagen med allt annat så det blev aldrig av. Kunde ha blivit en riktig plantbytardag!

Jag har hittat ännu en ny blomma (bland flera men dom hann blomma klart innan jag hann ta kort på dom :p) i trädgården. Tror det är en ros! :)
Får återkomma med bild när regnet lugnat sig.

Får prova att göra en liten sats av diverse när de mognat och se om det går att få i sig. Känns dock som att marmelad/sylt/gelé blir för mycket krusbärssmak på :nailbiting:
Fast dottern kanske gillar, så hon får vara försökskanin :sneaky:
Allt sådant där som man inte riktigt vet vad man ska göra med kan man göra blandsaft av. Frys in tills du har annat att koka ihop med. Krusbär har ju en ganska speciell smak som kan vara god "krydda".

Behöver tips på klätterväxter som trivs i skugga! Har en spaljé på husväggen som behöver invånare. Men det är ett skuggigt läge, tror inte det är som mer än en liten stund på förmiddagen.
Vad, förutom murgröna, kan jag ha där? Gärna något som blommar.
Jag har en vit alpklematis "albina plena". Den är härdig och växer fint mot min skuggiga vägg där det bara får korta stunder med sol på eftermiddagen och kvällen. Andra växter som trivs där är ormbunke, daggkåpa, ormöga och löjtnantshjärta. Alla sådana som trivs i skugga med sol endast en stund på e.m. De är i och för sig inga klätterväxter med nämnde dem bara för att du ska få en bild av läget för min alpklematis.

Det regnar! :bow::banana::bow::banana::bow:
Vet inte när vi fick något regn sist, jag var ute med slangen senast idag men allt är så ohyggligt torrt här att jag fasar inför vinterns höpriser. :nailbiting: Nu kommer det äntligen lite, hoppas det regnar hela natten och det får gärna vräka ner kommande vecka. :up:

Det regnar! :bow::banana::bow::banana::bow:
Vet inte när vi fick något regn sist, jag var ute med slangen senast idag men allt är så ohyggligt torrt här att jag fasar inför vinterns höpriser. :nailbiting: Nu kommer det äntligen lite, hoppas det regnar hela natten och det får gärna vräka ner kommande vecka. :up:
Det har regnat här med, men mest stril-regn. 6 mm mätte jag upp. inte mycket att hänga i granen. Särskilt om man som du har kruttorrt överallt.

Så jag startade pumpen vid bäcken och har ägnat ett par timmar åt att genomvattna precis allt.

Salladslök, klotbasilika, gräslök, zinnia och luktärt. När jag tänker efter dog faktiskt en zinniaplanta kort efter plantering, men övriga mår bara bra.

Lite skumt att bara salladen dog i så fall, om det skulle vara väldigt mycket gödsel. Då borde de andra plantorna ha reagerat på samma vis. Det kanske får höra till livets små mysterier, och så får så ny sallad.

Brukar ni köpa fröer till nästa år nu eller får man sämre resultat då?

skulle också gärna ha lite tips på blommor som är bra till buketter. De som jag har nu som jag gillar är studentnejlika, blåklint och luktärt. Alltså lite ängskänsla. Har även prästkragar men är inte så förtjust i dom

Senast ändrad:
Lite skumt att bara salladen dog i så fall, om det skulle vara väldigt mycket gödsel. Då borde de andra plantorna ha reagerat på samma vis. Det kanske får höra till livets små mysterier, och så får så ny sallad.
Jag har itne ett enda salladsbladi år.
Har ju tunnel för första året och sådde en fläck där. Den kom aldrig upp. Sedan sådde jag en gång till i ett tomt utrymme mellan två plantor. Inte heller det kom upp. Jag har aldrig varit med om att sallad inte tagit sig. oavsett om fröerna till och med varit utgångna.

Antagligen blev salladen förnärmad över att jag tänkte fylla utrymmet mellan plantorna med sallad tills allt vuxit upp och börjat breda ut sig.:rofl:

(Eller så gillade den inte det fuktiga klimatet i tunneln.)

skulle också gärna ha lite tips på blommor som är bra till buketter. De som jag har nu som jag gillar är studentnejlika, blåklint och luktärt. Alltså lite ängskänsla. Har även prästkragar men är inte så förtjust i dom
Oj. Nästan alla blommor funkar i buketter. Jag går en runda och nyper blommor i rabatterna bara.

Mina favoriter är mattram (perenn) som kan utgöra stomme till en söt bukett. Den är ju välgrenad så en stjälk kan fyllas med andra blommor och enkelt bli en bukett. Ringblomma är också lätt att göra buketter av och finns i massor av färgställningar.

- fröer har bästöredatum så vissa fröer kan man spara många år och andra funkar inte alls. Jag har en stor låda med överblivna fröer som jag inventerar innan jag beställer. Mina beställningar brukar gå iväg i typ januari.

Jag har itne ett enda salladsbladi år.
Har ju tunnel för första året och sådde en fläck där. Den kom aldrig upp. Sedan sådde jag en gång till i ett tomt utrymme mellan två plantor. Inte heller det kom upp. Jag har aldrig varit med om att sallad inte tagit sig. oavsett om fröerna till och med varit utgångna.

Antagligen blev salladen förnärmad över att jag tänkte fylla utrymmet mellan plantorna med sallad tills allt vuxit upp och börjat breda ut sig.:rofl:

(Eller så gillade den inte det fuktiga klimatet i tunneln.)

Sallatsfröer är ju känsliga för om det är för varmt, kan det inte ha varit det? Vill inte ha över 20 grader för att gro, vad jag har läst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka