Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sallatsfröer är ju känsliga för om det är för varmt, kan det inte ha varit det? Vill inte ha över 20 grader för att gro, vad jag har läst.
Ja, det var nog där det sprack. :) Tunneln blir ju varmare än så.
(fast det låter roligare att hävda att sallaten blev putt.....)

Nåväl. Jag är ingen stor sallatskonsument. Nu när det finns gott om grönt i landet så äter jag allt annat. Har fullkomligt snöat in på färsk lök och mangold som jag fräser ner i olja och kryddar med lite kryddtagetes. En klick creme fraiche i det och :d :d :d :d :d

Äter dessutom blast från morot och betor också. Så varför jag envisas med att köpa sallatsfrön vet jag inte riktigt.....:D

Jag har itne ett enda salladsbladi år.
Har ju tunnel för första året och sådde en fläck där. Den kom aldrig upp. Sedan sådde jag en gång till i ett tomt utrymme mellan två plantor. Inte heller det kom upp. Jag har aldrig varit med om att sallad inte tagit sig. oavsett om fröerna till och med varit utgångna.

Antagligen blev salladen förnärmad över att jag tänkte fylla utrymmet mellan plantorna med sallad tills allt vuxit upp och börjat breda ut sig.:rofl:

(Eller så gillade den inte det fuktiga klimatet i tunneln.)

Den måste ha blivit kränkt! :D Min sallad växer så det knakar, trots att det är väldigt fuktigt i bäddarna. Det har regnat en liten skvätt nästan varje dag och jag har inte snålat på vattning, rädd för att de ska bli uttorkade. Lollo rosson står där och frodas, utan duk, rena rama smörgåsbordet för rådjuren som säkert kommer vilken dag som helst nu. Nåt skumt är det att de ännu inte hittat hit. Undrar om jag inte ska lägga på fiberväv nu. Jag har romansallad under duk som jag sådde för en vecka tio dagar sedan, och den kommer fint. Även den har den har det i det fuktigaste laget.

Däremot har jag dödat både ärter och bönor som jag tror haft alldeles för fuktigt i sina tråg, och så hade jag fel jord. Det blev för svampigt för dem.

Däremot har jag dödat både ärter och bönor som jag tror haft alldeles för fuktigt i sina tråg, och så hade jag fel jord. Det blev för svampigt för dem.
Bönor odlar jag så jag har förråd till hela vintern. Bor i zon IV och gödslar med dynga, Loppor och annat äter grodden så fort den kommit upp. Därför förodlar jag i pluggbrätten och sätter ut när jag fått ett par bladpar. Vinner minst en vecka eller två i tid också.

Jag har inte varit med om att bönorna varit så himla känsliga för fukt? men det kanske är annat i brätte än på friland.

I år är allt försenat så det är först nu som jag fått blommor på mina olika bönor. i vanliga fall hade jag börjat plocka redan.

Ärterna har jag alltid sått direkt på land men de står i sand eller lera. Funkar finfint. Tror att de inte ska ha för bra jord (=köpejord)

Bönor odlar jag så jag har förråd till hela vintern. Bor i zon IV och gödslar med dynga, Loppor och annat äter grodden så fort den kommit upp. Därför förodlar jag i pluggbrätten och sätter ut när jag fått ett par bladpar. Vinner minst en vecka eller två i tid också.

Jag har inte varit med om att bönorna varit så himla känsliga för fukt? men det kanske är annat i brätte än på friland.

I år är allt försenat så det är först nu som jag fått blommor på mina olika bönor. i vanliga fall hade jag börjat plocka redan.

Ärterna har jag alltid sått direkt på land men de står i sand eller lera. Funkar finfint. Tror att de inte ska ha för bra jord (=köpejord)

Hoppas på lång, varm höst! Vad har du för favoritbönor?

Det var nog inte bara fukt i det här fallet, utan ren blöta. En omgång ruttnade bort, helt klart. I brätten.

Hoppas på lång, varm höst! Vad har du för favoritbönor?

Det var nog inte bara fukt i det här fallet, utan ren blöta. En omgång ruttnade bort, helt klart. I brätten.
Jag har flera sorter. För variationen och för att jag ju fryser in till vintern och vill ha flera olika. Den absoluta favoriten är en gammal sort, Dragons Tongue.
bbean-dragon-tongue-vh1v-l.jpg

Den har lite olika namn hos olika firmor. Dessutom finns den inte alla år, så man får leta runt lite för att se vilken firma som säljer dem just i år. Runåbergs kallar den för dragon laguerie.

Aha! Där har vi nog orsaken till varför min sallat dog. Den planterades också som utfyllnad. Dödsorsaken är nog att den blev förnärmad!
Fisförnämad, för att sno ett ord från en annan tråd. :idea:

Själv ska jag så lite asiatiska bladgrönsaker i brätten nu för senare utplantering. Blir helt nytt för mig som inte ens ätit pak choy tidigare, men jag gillar kål så det blir lite sånt och lite annat. Jag ska även så svartkål för första gången. Min vitkål börjar ha en antydan till att knyta sig och en fördel med sommaren hittills är inga kålfjärilar, men det är överlag dåligt med fjärilar nu. :(

Jag ska nog försöka ordna ett par fjärilsstationer åt dem och andra pollinatörer. :d

Fisförnämad, för att sno ett ord från en annan tråd. :idea:

Själv ska jag så lite asiatiska bladgrönsaker i brätten nu för senare utplantering. Blir helt nytt för mig som inte ens ätit pak choy tidigare, men jag gillar kål så det blir lite sånt och lite annat. Jag ska även så svartkål för första gången. Min vitkål börjar ha en antydan till att knyta sig och en fördel med sommaren hittills är inga kålfjärilar, men det är överlag dåligt med fjärilar nu. :(

Jag ska nog försöka ordna ett par fjärilsstationer åt dem och andra pollinatörer. :d

Jag såg en kålfjäril häromdagen, men har inte lyckats få upp fiberduk över grönkålen än. Sedan funderar jag på om jag verkligen vill ha ett kålnät, för en del av att odla grönsaker är enligt min mening inte bara att äta dem, utan att titta på dem. Grönkål är ju så himla vackert och jag har planterat den tillsammans med zinnia och luktärt, och det vill man ju njuta av.

Jag såg en kålfjäril häromdagen, men har inte lyckats få upp fiberduk över grönkålen än. Sedan funderar jag på om jag verkligen vill ha ett kålnät, för en del av att odla grönsaker är enligt min mening inte bara att äta dem, utan att titta på dem. Grönkål är ju så himla vackert och jag har planterat den tillsammans med zinnia och luktärt, och det vill man ju njuta av.
Det går ju bra att kolla kålen med om man inte har så många plantor, kålfjärilsäggen är oranga och sitter i stora samlingar på undersidan av bladen.

Från noll till galna mängder kålfjärilar här på bara de två senaste dagarna. Har täckt min hittills väldigt lovande odling av broccoli och olika sorters kål med Ikeas gardin. Men det är svårt att få den att sluta tätt överallt, inte minst med dessa förbannade återkommande vindbyar, och jag går och gång på gång motar ut vita fjärilar som snyltat sig in under den på något sätt ändå. :mad:

Jag vill också gärna visa upp min vackra svartkål i mitten, omgärdad av spetskål, grönkål och rödbladig grönkål, särskilt svartkålen är ju supersnygg! Men jag är rädd att den inte är så vacker när ett hundratal larver har ätit sig mätta så därför får den ha gardinen på sig.

Tackar för påminnelse :bow:
Måste slänga ner lite pak choy och grönkålsfrön till höstodlingen :up:
Jag kanske skulle våga mig på svartkål också... ;)

Mina svartrötter blev fiasko i år, men skyller på salladslöken som brett ut sig som en sköka i pallkragen :p

Det regnar! :bow::banana::bow::banana::bow:
Vet inte när vi fick något regn sist, jag var ute med slangen senast idag men allt är så ohyggligt torrt här att jag fasar inför vinterns höpriser. :nailbiting: Nu kommer det äntligen lite, hoppas det regnar hela natten och det får gärna vräka ner kommande vecka. :up:
Det är märkligt hur det skiljer sig i landet! Eller märkligt är väl fel ord... fascinerande kanske. :p Vi har haft utmärkt odlingsväder med ömsom regn och ömsom sol och värme hela tiden. Nu har det varit torrt i knappt en vecka men det kom lite små skurar i lördags.

Har ju inte pratat med bönder men har svårt att tro att det kommer råda brist på grovfoder här i Vätterbygden. :) Har en kollega söder om stockholm, minns ej riktigt var, men de bor i världens regnskugga och hade knappt sett en droppe sedan i maj i princip. Allt var snustorrt. Så jag är mycket glad för vårt regn, även om det mest kommer som häftiga skurar. Det rinner tyvärr bort snabbt, men bättre än inget.

Helt apropå trädgård så är mitt bisamhälle bananas och behöver redan delas! :nailbiting:Drottningen tänkte göra en kupp och svärma igår men hindrades troligtvis av det kalla vädret. Så full aktivitet idag på att ordna nya lådor och ramar. Ikväll ska vi dela samhället i två. :) Ska bli varmt i veckan så full aktivitet väntas. Ser verkligen fram emot nästa år, dels hoppas jag på mycket honung och dels ska det bli så kul att följa året med bina och se hur våra skördar blir!

Mina svartrötter blev fiasko i år, men skyller på salladslöken som brett ut sig som en sköka i pallkragen :p
Hur får man salladslök att bre ut sig :confused: :(

Jag har sått på lite olika sätt genom åren. I lite olika jord och med och utan förodling. jag har aldrig fått den att bli speciellt rolig. Ibland har den knappt ens synts. Med andra ord. jag har aldrig ätit den!

I år bor den i en pallkrage med köpejord. Det är små ynkliga spret (som tagelstrån) på 10-15 cm som inte på något vis kan matcha varken gräslök, Fläckebolök, färsk späd gul lök eller luftlök. Varken i smak, volym eller frodighet. Men - för att se det från den positiva sidan så är det första gången jag någonsin ens kunnat smaka....

Hur gör man? :confused: :confused: :confused:

När ni nu pratar lök,jag hade en gul lök i kylen som fått rötter så den stoppade jag ner i pallkragen,nu är den jättehög och på toppen sitter en knopp,får jag bebislökar i år eller nästa år? Ska jag göra något med den?

När ni nu pratar lök,jag hade en gul lök i kylen som fått rötter så den stoppade jag ner i pallkragen,nu är den jättehög och på toppen sitter en knopp,får jag bebislökar i år eller nästa år? Ska jag göra något med den?
Du kan samla fröna men så mycket mer tror jag inte det blir av den.
Det är märkligt hur det skiljer sig i landet! Eller märkligt är väl fel ord... fascinerande kanske. :p Vi har haft utmärkt odlingsväder med ömsom regn och ömsom sol och värme hela tiden. Nu har det varit torrt i knappt en vecka men det kom lite små skurar i lördags.

Har ju inte pratat med bönder men har svårt att tro att det kommer råda brist på grovfoder här i Vätterbygden. :) Har en kollega söder om stockholm, minns ej riktigt var, men de bor i världens regnskugga och hade knappt sett en droppe sedan i maj i princip. Allt var snustorrt. Så jag är mycket glad för vårt regn, även om det mest kommer som häftiga skurar. Det rinner tyvärr bort snabbt, men bättre än inget.
Här har det blåst hela dagen igen och det är lika kruttorrt i backen som innan. :meh: Jag ser moln och regn längre bort, men här drar det bara förbi.

Du kan samla fröna men så mycket mer tror jag inte det blir av den.
Här har det blåst hela dagen igen och det är lika kruttorrt i backen som innan. :meh: Jag ser moln och regn längre bort, men här drar det bara förbi.
Vilka frö :confused: Eller blir blomknoppen frö? Eller det kanske är frö i knoppen,:o:banghead:
Jag tror jag ska sluta odla för jag fattar ingenting ändå

Sannolikt kommer du att få lökfrön.
De kan du så nästa år.

Mina affärsmässigt grönsaksodlande bekanta gör lite olika En sår frön och skolar ut och den andra sätter sättlök. Bägge får goda skördar. De tär lite mer pyssel med fröna eftersom du måste skola ut dem och kanske inte kan så direkt på plats Men det blir billigare (och du har ju gratisfrön :) )

Smålökar i toppen får t.ex. luftlöken. Jag odlar sån. Har en klunga lökar i en pallkrage som står där år efter år och producerar bäbisar. De smålökarna får vara kvar ute tills nästa säsong när jag plockar dem och använder som sättlök. Luftlökens lökar blir lite mindre än köpelöken men är minst lika goda. Och gratis....:D

(försökte lägga in bilder från imgur men de syns inte :banghead: )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka