Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Såhär ser mina salladslökar ut. I fet jord. Det är alltså de små spröten som ser ut som gräs. Bilden tagen nyss. De såddes i maj.
Den stora till höger är luftlök.
IWBQruY.jpg
Oj... O_o
Fast så ser mina ut som de gamla har fröat av sig av ut i år också, så det kanske är ett "sådant år" ;)

Skördade nyss en jätteknippe med rädisor till maken (och det var bara en gallring...) ;)
Dillen är också helt vild i år, jag har redan hunnit frysa in en stor omgång och den bara kommer och kommer...
Persiljan däremot är pyttesmå och taniga :cautious:

Och såhär ser luftlökens smålökar ut i år. De är ovanligt frodiga.
kYYkbbk.jpg
Min luftlöks lökar är inte riktigt så där stora än, men den blommar för fullt och har många smålökar. När jag ska skörda, bryter jag bara loss de små lökarna då? Och vad sparar jag tills nästa år? Kan samma planta stå kvar och komma igen, eller måste jag sätta nya smålökar? Hjälp please!! :o

Min luftlöks lökar är inte riktigt så där stora än, men den blommar för fullt och har många smålökar. När jag ska skörda, bryter jag bara loss de små lökarna då? Och vad sparar jag tills nästa år? Kan samma planta stå kvar och komma igen, eller måste jag sätta nya smålökar? Hjälp please!! :o
Allt beror på vad du ska ha från den. Blommar gör den bara en liten kort stund. Det blir topplökar rätt omedelbart.

vill du äta smålökarna så tar du loss dem när de ser bra ut.
Vill du ha frodig blast i salladen klipper du innan den är för träig. Och vill du ha rubbet som perenn så får alltihopa står kvar och återkomma år efter år.

Mina står kvar och producerar smålökar. Mest använder jag dem som sättlök nästa vår. De får helt enkelt vissna ner där de står och så plockar jag upp småttingarna på våren och skolar om dem i löklandet. Smålökarna får skal precis som vanlig lök om de får vara kvar och vissna ner.

Har dessutom några i en rabatt bara för att de är så häftiga :D

Behöver tips på klätterväxter som trivs i skugga! Har en spaljé på husväggen som behöver invånare. Men det är ett skuggigt läge, tror inte det är som mer än en liten stund på förmiddagen.
Vad, förutom murgröna, kan jag ha där? Gärna något som blommar.
Klematis summer snow trivs i skugga. Den blommar med små, vita blommor i juli som doftar något. Den blir mellan 3-6 m hög. Klipps ner på vårvintern till ca 1 meter.
Jag har flera såna hemma. Dom är väldigt lätta och tacksamma klätterväxter.

Mina är bara kart ännu men de röda plockar hönsen för fullt nu det som de når. Ser roligt ut när de hoppar jämfota efter bären, de första 50 cm av busken är helt ren på bär. :D
Antar att du bor o en annan zon? Jag bor i 0-1 :)
Förra året var första gången jag kunde plocka och då räckte det till en liten burk gelé. Nu blev det 5 liter gelé och sen saften då

Åh, den försöker jag odla, men den vill sig inte alls. Ska flytta den från där den står nu till hemmatomten och se om det går bättre här.
Kusinen hade fått den av sin svärmor som trots gröna fingrar inte fått den att blir fin. Men nergrävd mot ett gammalt skjul utan någon skötsel var den nu nästan två meter hög och blommade som besatt.

Jag har identifierat min gula ros från gården!! :banana:
Älskade den men blev tvungen att lämna den när jag flyttade till lägenhet. Fick den som ett litet ynkligt rotskott från en släkting och hade inte en susning om vad det var. På grden stod den i dålig jord och var väldigt illa skött, men blommade överdådigt och länge varje sommar.

Nu vet jag - Persisk Gulros!
Skrivs upp på listan över dem jag ska skaffa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka