Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver hjälp! Vill plantera taket på en jordkällare. Det är själva baksidan som syns främst, så det är del ett. Den är "iväg en" för älvsutsikt från uteplats, så det får inte växa alltför mycket på höjden. Tomten består främst av lerjord. Zon 5. Perenner. Förtjust i rosor. :love: tips, idéer, bilder?

Jag behöver hjälp! Vill plantera taket på en jordkällare. Det är själva baksidan som syns främst, så det är del ett. Den är "iväg en" för älvsutsikt från uteplats, så det får inte växa alltför mycket på höjden. Tomten består främst av lerjord. Zon 5. Perenner. Förtjust i rosor. :love: tips, idéer, bilder?
Swany? borde klara läget.

annats är taklök lättskött.....

Bästa stunden på dagen, inspektion av de små odlingarna. Soligt, vindstilla, varmt! Måste vara minst 16 grader, vilket får anses varmt den här sommaren. Inga större skadeangrepp och rådjuren har inte vågat sig hit (ännu! :grin: )Plockar lite gräslök och gröna blad till frukostomeletten. Att odla är helande, rogivande. Jag blir lycklig.

Odlades det annat där förra året, eller är är det en ny odlingsbädd? För visst är de såna luringar som ligger kvar sen året innan?

Det är i pallkrage, så det odlades inget där förra året. Däremot använde jag uppochnedvänd grässvål i botten och hade även en tredjedel jord återanvänd jord från häckgrävningen i pallkragen. När jag grävde såg jag en del knäpparlarver men visste vid den tidpunkten inte vad det var för något.

När jag hittade den under en ytterligare vissnad sallat så googlade jag och såg då var det var för något. Tydligen vanligt att de kan förstöra skördar i nyanlagda odlingsbäddar när man har varit elak och grävt bort grässvål och gräsrötter som är deras naturliga föda. Problemet beukar tydligen försvinna efter ett par år när larverna har utvecklats till färdiga baggar.

Det är i pallkrage, så det odlades inget där förra året. Däremot använde jag uppochnedvänd grässvål i botten och hade även en tredjedel jord återanvänd jord från häckgrävningen i pallkragen. När jag grävde såg jag en del knäpparlarver men visste vid den tidpunkten inte vad det var för något.

När jag hittade den under en ytterligare vissnad sallat så googlade jag och såg då var det var för något. Tydligen vanligt att de kan förstöra skördar i nyanlagda odlingsbäddar när man har varit elak och grävt bort grässvål och gräsrötter som är deras naturliga föda. Problemet beukar tydligen försvinna efter ett par år när larverna har utvecklats till färdiga baggar.

Inte kul, men bra ändå att veta. Man lär sig vartefter.

Grävt bort nån blå nässlelik historia och gjort plats för nästa års blommor. Ska bli ringblomma, Zinnia och allt vad jag nu kan tänkas ha i samlingen.
Just nu står där bara en liten liten lavendel.

Sommartid älskar jag svenska tomater.
Äter köpetomater och stirrar nu ilsket på tomaterna i tunneln. Undrar när de tänker skärpa till sig och börja mogna? Egna är ju så mycket bättre. Inte lika hårda och lagringsdugliga utan bara saftiga, mjuka söta och ....goda.

Fast jag vet ju att de kommer, och att när de väl börjar mogna så kommer det massor. Men det ÄR frustrerande att gå och titta på de där stora karten.

Äter köpetomater och stirrar nu ilsket på tomaterna i tunneln. Undrar när de tänker skärpa till sig och börja mogna? Egna är ju så mycket bättre. Inte lika hårda och lagringsdugliga utan bara saftiga, mjuka söta och ....goda.

Fast jag vet ju att de kommer, och att när de väl börjar mogna så kommer det massor. Men det ÄR frustrerande att gå och titta på de där stora karten.
Här har jag än så länge bara blommor, stora, stora blommor på mina plantor. De ser ut som maskrosor! Jag är så otroligt spänd på när jag ska få plocka mina första tomater!
TomatoBlackTula.jpg
51qr8W0d26L._SS500_.jpg

Här har jag än så länge bara blommor, stora, stora blommor på mina plantor. De ser ut som maskrosor! Jag är så otroligt spänd på när jag ska få plocka mina första tomater!
QUOTE]
Mina tomater har så sakteliga börjat mogna. Det är en stor skillnad på både mängd och mognadstid i växttunneln mor friland. Har ätit en handfull av blandade sorter. Så gott! Håller finvädret i sig kommer jag nog snart ha mer tomater än jag hinner äta. Lyxproblem :)

Mina chiliplantor både blommar och ger frukt i mängd. Kommer kunna torka och ha under vintern. Mycket nöjd med det. Däremot går det nte så bra med min melonplanta. Den växer och blommar men det blir inga meloner. :turd:

Jag pratar med chilin... "Kom igen nu, väx, väx, väx!" :o

Jag har gett upp på min,dödade en förra året och 2 i år,så nu blir det inga fler sådana.

Det där är knepigt... chili ska ju vara svåra men mina växer som ogräs. Alla jag sådde har tagit sig bra och blommar som f-n (det är frukt på g på allihopa). Jag har verkligen inte varit försiktig med dem, omplanteringen blev försenad, inknölade i överfull bil osv.

Gurkorna är en annan femma :o

Det där är knepigt... chili ska ju vara svåra men mina växer som ogräs. Alla jag sådde har tagit sig bra och blommar som f-n (det är frukt på g på allihopa). Jag har verkligen inte varit försiktig med dem, omplanteringen blev försenad, inknölade i överfull bil osv.

Gurkorna är en annan femma :o
Av dom jag sådde så kom det upp 0 :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka