Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sannolikt kommer du att få lökfrön.
De kan du så nästa år.

Mina affärsmässigt grönsaksodlande bekanta gör lite olika En sår frön och skolar ut och den andra sätter sättlök. Bägge får goda skördar. De tär lite mer pyssel med fröna eftersom du måste skola ut dem och kanske inte kan så direkt på plats Men det blir billigare (och du har ju gratisfrön :) )

Smålökar i toppen får t.ex. luftlöken. Jag odlar sån. Har en klunga lökar i en pallkrage som står där år efter år och producerar bäbisar. De smålökarna får vara kvar ute tills nästa säsong när jag plockar dem och använder som sättlök. Luftlökens lökar blir lite mindre än köpelöken men är minst lika goda. Och gratis....:D

(försökte lägga in bilder från imgur men de syns inte :banghead: )
Så fröna finns inne i kupolen i toppen? Ska man ta ut dom där ifrån eller kan dom bo i den tills nästa år?
Antar att jag inte ska röra den förrän löken vissnat?!

Så fröna finns inne i kupolen i toppen? Ska man ta ut dom där ifrån eller kan dom bo i den tills nästa år?
Antar att jag inte ska röra den förrän löken vissnat?!
Lite djupt vatten här.... just fröodling är inget jag sysslat med.

Jag antar att bästa stället för fröna är i sin ursprungsförpackning :) Dvs frökapseln. Som kanske bör mogna där den är?
Till våren är den ju torr och du kan skaka ut eventuella frön.

Fast, å andra sidan. Vitlök gör ju pyttelökar av sina blommor, som man kan sätta på hösten.

Helt apropå trädgård så är mitt bisamhälle bananas och behöver redan delas! :nailbiting:Drottningen tänkte göra en kupp och svärma igår men hindrades troligtvis av det kalla vädret. Så full aktivitet idag på att ordna nya lådor och ramar. Ikväll ska vi dela samhället i två. :) Ska bli varmt i veckan så full aktivitet väntas. Ser verkligen fram emot nästa år, dels hoppas jag på mycket honung och dels ska det bli så kul att följa året med bina och se hur våra skördar blir!
Ojdå har det varit dåligt väder eller dåligt med mat? Generellt sett så svärmar ju bina när de är missnöjda med något. Det kanske är själva flytten de surar över.

Du kan samla fröna men så mycket mer tror jag inte det blir av den.
Här har det blåst hela dagen igen och det är lika kruttorrt i backen som innan. :meh: Jag ser moln och regn längre bort, men här drar det bara förbi.
Blåst som attan här med! Riktigt kallt med så man bara väntade på regnet... men nä, inte idag.

Ojdå har det varit dåligt väder eller dåligt med mat? Generellt sett så svärmar ju bina när de är missnöjda med något. Det kanske är själva flytten de surar över.
De var nog missnöjda med utrymmet. Eller så var det ingen svärm, utan bara för varmt i kupan. Vi har tagit bort isolering och lagt på en till skattlåda. Har inte haft skyddskläder hemma så vi har inte kunnat öppna innan men nu har vi kollat och oj vilken fart det är på dem! Inom någon dag kommer det kläckas mängder med bin. Vi hittade inga viseceller så vi delade inte på dem. :) Kommer nog bli en del honung redan i år!

De var nog missnöjda med utrymmet. Eller så var det ingen svärm, utan bara för varmt i kupan. Vi har tagit bort isolering och lagt på en till skattlåda. Har inte haft skyddskläder hemma så vi har inte kunnat öppna innan men nu har vi kollat och oj vilken fart det är på dem! Inom någon dag kommer det kläckas mängder med bin. Vi hittade inga viseceller så vi delade inte på dem. :) Kommer nog bli en del honung redan i år!
Första sommaren jag hade bin fick jag drygt 50 kg honung från ett samhälle. :d :up:
Blåst som attan här med! Riktigt kallt med så man bara väntade på regnet... men nä, inte idag.
Kom några åskknallar och en kort skur när jag släppte in ett par missnöjda hundar ikväll, när jag åkte till jobbet ca 20 minuter senare var det torrt ute, inte ens fuktigt. :down: På väg till jobbet så passerade jag flera ställen där det kommit massor med regn som låg kvar, varför regnar det inte hos mig?! :arghh: :banghead:

Min ljuvliga Gloire de Dijon ser ut att må riktigt bra på sin plats vid stallväggen och har slagit ut sin första ros, med fler knoppar på gång. :love: Har kommit fram till att jag nu har 19 olika rossorter vilket känns som ett rysligt dumt och udda antal. Som borde berättiga - nästan förplikta - till att skaffa minst en till, inte sant? Eller, 21 ska ju vara oslagbart. :idea:

Det har vi ju konstaterat tidigare i tråden att det finns alltid plats för flera rosor ;) :D

Helt apropå trädgård så är mitt bisamhälle bananas och behöver redan delas! :nailbiting:Drottningen tänkte göra en kupp och svärma igår men hindrades troligtvis av det kalla vädret. Så full aktivitet idag på att ordna nya lådor och ramar. Ikväll ska vi dela samhället i två. :)

Sätt på fler skattlådor istället. På alla åren vi hade bin så hade vi en svärmning pga falska viseceller och en avläggare ska inte svärma alls. Då är något fel.

Växer ett samhälle ur kupan så är det enklast att köpa in en till drottning, ta några ramar med arbestbin och drönare, flytta den lådan långt bort från "hemsamhället" några veckor och introducera den nya drottningen.

Sätt på fler skattlådor istället. På alla åren vi hade bin så hade vi en svärmning pga falska viseceller och en avläggare ska inte svärma alls. Då är något fel.

Växer ett samhälle ur kupan så är det enklast att köpa in en till drottning, ta några ramar med arbestbin och drönare, flytta den lådan långt bort från "hemsamhället" några veckor och introducera den nya drottningen.
Japp var det vi gjorde. :) Är dock en mycket stark avläggare, vi fick snarare ett helt samhälle. Kommer bli höghushotell, blir nog minst en skattlåda till innan säsongen är slut.

NU lyckades jag lägga in bilderna med luftlök och vanlig köpt gul sättlök.

De till vänster är luftlök som övervintrat ute i sin pallkrage och de till höger är vanlig sättlök. Satta samtidigt. Luftlöken är som sagt lite mindre. Men lika god.
Ro286G1.jpg

Och såhär ser luftlökens smålökar ut i år. De är ovanligt frodiga.
kYYkbbk.jpg

Hur får man salladslök att bre ut sig :confused: :(

Jag har sått på lite olika sätt genom åren. I lite olika jord och med och utan förodling. jag har aldrig fått den att bli speciellt rolig. Ibland har den knappt ens synts. Med andra ord. jag har aldrig ätit den!

I år bor den i en pallkrage med köpejord. Det är små ynkliga spret (som tagelstrån) på 10-15 cm som inte på något vis kan matcha varken gräslök, Fläckebolök, färsk späd gul lök eller luftlök. Varken i smak, volym eller frodighet. Men - för att se det från den positiva sidan så är det första gången jag någonsin ens kunnat smaka....

Hur gör man? :confused: :confused: :confused:
Jag köpte frö och satte i pallkrage för första gången för tre år sedan, och den kommer upp sedan dess... den ska tydligen vara 1-årig men det har någon glömt att tala om för den :crazy:
Jag låter den gå i blom och den fröar vilt runt "original-plantorna" :meh:
Jag ska fixa foton strax så får du se ;)
I mina pallkragar är det hästskit, löv, gammal jord från krukor och grenar i botten, sen lägger jag ett lager brunnen hästskit som nästan blivit jord och så toppdressar jag, ca 2 cm, med köpejord för utseendets skull :o - så det är inget speciellt liksom. Den bara trivs... :d

@tanten - nu ska vi se om det fungerar med bilder...
Första bilden är ifrån Maj-17 och den andra alldeles nyss. I den högra pallkragen är det luftlöken som jag fick av dig i Svärdsjö-16 :love:
http://scata.se/wp-content/uploads/2017/07/Pallkragar-maj-17.jpg
http://scata.se/wp-content/uploads/2017/07/Pallkragar-juli-17.jpg
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Såhär ser mina salladslökar ut. I fet jord. Det är alltså de små spröten som ser ut som gräs. Bilden tagen nyss. De såddes i maj.
Den stora till höger är luftlök.
IWBQruY.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka