Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag tycker att det säger sig självt att plantan får svårt att utvecklas i storlek om fröet har en granne mindre än fem centimeter på varje sida i raden. Och det krävs ju inte många sallatsplantor för att få det att välla över i en pallkrage - min granne har två i en halvkrage och pallkragen syns knappt. :) Ökar man ut till tio centimeter eller mer så kan ju plantan växa sig mer än dubbelt så stor. Bäst skörd har jag haft i kruka när jag har placerat plantorna en och en istället för att bredså.

Absolut! :) Vad jag menade var bara att om man har bra jord så kan man slarva och det växer ändå. Jag är värdelös på att gallra.

Ni som kan det här, vad är det här för blommor? Är dom fina när dom blommar? Värda att spara? Ser rätt så tråkiga ut nu.

i4JyWOe.jpg

LZpvP6t.jpg

Vad är den mest udda plantan ni har? Jag har två kaffeplantor och en kardemumma, det är väl det knasigaste. Någon som har tips på hur jag ska få dem att blomma och ge lite bönor resp kapslar? :)

Min mamma har en kaffeplanta som ger frukt. Osäker på hur gammal den är, men minst 30 år. Den står inomhus, ett par meter in i ett rum och vattnas som resten av växterna (hon är bra på att vattna, så den torkar nog sällan ut). Min uppfattning är alltså att den inte är speciellt krävande, men om jag inte minns fel tog det många år innan den började ge frukt.

Min mest udda växt är nog dorstenia foetida (hade lagt in en bild om jag hade vetat hur man gör).

Absolut! :) Vad jag menade var bara att om man har bra jord så kan man slarva och det växer ändå. Jag är värdelös på att gallra.
Samma här, sådde en hel påse och har så sjukt mycket sallad. :D inte ett blad har jag ätit än och de börjar bli stora nu de där bladen. :o ooops... Har inte gallrat men rejäla plantor blir det.

Tack @monster1 och @AraSlei för svaret. :)
Ja, där ser man. Alltid lär man sig något nytt även om det inte var så kul lärdom denna gången. ;)

Jag har ju i och för sig sett dom på tomten.
Tydligen är det bra att sova under våra äppelträd :meh:, men att dom skulle ta sig upp på altanen hade jag aldrig trott i min vildaste fantasi. :cautious: ;)
Tidigt i morse tog jag rådjuret på bar gärning mumsandes på min sallad. :eek: På altanen.
Nu finns det inga som helst tvivel längre på vem den skyldiga är. :meh:

Och jag ska sluta tjata om det där rådjuret....:o :p

det växer bra i mitt trädgårdsland också...
Fast mest bara ogräs... :rofl: :turd:
Det är tur jag vet vad jag har sått/planterat var, så jag åtminstone kan rädda det när det är dags att skörda... :laugh:
Nåja, jag var medveten om att det skulle bli så i år. Det blir bra att köra ett par varv med jordfräsen när allt är skördat och låta det stå så över vintern...

Beror också på hur mycket sol de får, ju tätare de står desto mindre sol blir det per planta. Står de i full sol är det ju inte lika stort problem som om de står lite skuggigare.
Landet står i riktningen typ söderöst, det står bara ett par träd vid sidorna så när det är som varmast så skiner solen rakt på, det dröjer långt in på eftermiddagen innan det blir någon skugga. Det är nog gjort där med tanken på var det skulle vara bäst :)
Men ja, gallra och på med mera gödsel :up:

Är det någon här som har Plantagens pallkragar och tillhörande bågar för fiberduk? Jag köpte fiberduk för att skydda kålen, men bågarna som ska sättas på pallkragen ramlar ju av bara det blåser. :confused: Fästena verkar för stora och glappar. Skitirriterande.

Nu är förresten gräsmattan äntligen sådd och buffén uppdukad till områdets alla småfåglar. :)

Ser ju mycket roligare ut där. Det här är en lång rabatt bara med sånna. Funderar på att ta bort en del och spara som typ runda öar (ungefär som på kortet) och ta annat emellan.
Det är ingen fara att ta bor allt du önskar.

Skulle du ångra dig plockar du några kvistar och ställer i en vas och vips har du rötter till nya plantor.
...kan ju vara därför du har så många, för att någon tidigare berusats och blivit lite vild och krejsi av att de är så lätta att föröka :)

För egen del har jag över huvud taget svårt för massiva mängder av vilken växt det än må vara. Jag hade slängt massor om jag hade så många som du....

Det är ingen fara att ta bor allt du önskar.

Skulle du ångra dig plockar du några kvistar och ställer i en vas och vips har du rötter till nya plantor.
...kan ju vara därför du har så många, för att någon tidigare berusats och blivit lite vild och krejsi av att de är så lätta att föröka :)

För egen del har jag över huvud taget svårt för massiva mängder av vilken växt det än må vara. Jag hade slängt massor om jag hade så många som du....
Tror också någon blivit lite krejsi (:laugh:). Tog faktiskt bort alla i den rabatten. Det fanns en massa ogräs i den bl.a. kirskål (tror jag det heter) och marken var så fruktansvärt hård så jag var tvungen att gräva upp allt för att få bort ogräset. Sparade en liten buske som jag har planterat om. Får se om den överlever :)

19623247_507560682920945_3757788606643568640_n.jpg

Funderar på att plantera något längs kortsidan på altanen..Något som blir högt? Eller som kanske kan stå i kruka men blir lite högre så det kommer upp längs kanten? Det ska eventuellt bli några pollare längs kanten som belysning men tja, funderade på nån växt också.
Vad tror ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka