Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, ja det blir väl lätt så! Har redan köpt fröer så det räcker till en halv handelsträdgård :D
Vi körde på grävt land med träkant, hela den fyllde vi med välbrunnen hästgödsel. Som svart mylla. Skönt med en kant mot ogräset och lite upphöjd bädd är inte fel. Grävt innebär för övrigt jordfräst 3 ggr förra året, var nästan ogräsrent där i år.

Har dock världens kaos nu på jobbet så jag tror mina trädgårdsplaner får bero lite... Det känns bara betungande och en massa måsten just nu. Min hjärna måste få vila lite...

Vi körde på grävt land med träkant, hela den fyllde vi med välbrunnen hästgödsel. Som svart mylla. Skönt med en kant mot ogräset och lite upphöjd bädd är inte fel. Grävt innebär för övrigt jordfräst 3 ggr förra året, var nästan ogräsrent där i år.

Har dock världens kaos nu på jobbet så jag tror mina trädgårdsplaner får bero lite... Det känns bara betungande och en massa måsten just nu. Min hjärna måste få vila lite...

Gör det du känner för i trädgården utan måsten. Dvs vill du plantera växter men egentligen borde rensa ogräs ska du plantera växter. Det är något av det mest läkande och avslappnande som finns.

Jag har elva miljarder (rätt tråkiga) saker jag behöver göra med trädgården. Igår klippte jag gräsmattan med sket sedan i det tråkiga och gjorde roliga saker (plantera sommarblommor i krukor bla). Det var helt underbart. Sedan på kvällen tänkte jag "vilket paradis jag har här". Att hallonhäcken fortfarande inte är helt rensad, ena rabatten uppgrävd till hälften och den andra ser ut som en ogräsodling hade inte med saken att göra. Bara att jag fått ut krukorna med sommarblommor gjorde ett jättelyft.

Gör det du känner för i trädgården utan måsten. Dvs vill du plantera växter men egentligen borde rensa ogräs ska du plantera växter. Det är något av det mest läkande och avslappnande som finns.

Jag har elva miljarder (rätt tråkiga) saker jag behöver göra med trädgården. Igår klippte jag gräsmattan med sket sedan i det tråkiga och gjorde roliga saker (plantera sommarblommor i krukor bla). Det var helt underbart. Sedan på kvällen tänkte jag "vilket paradis jag har här". Att hallonhäcken fortfarande inte är helt rensad, ena rabatten uppgrävd till hälften och den andra ser ut som en ogräsodling hade inte med saken att göra. Bara att jag fått ut krukorna med sommarblommor gjorde ett jättelyft.
Ja trädgården kan vara läkande, jag älskar att sitta där och bara njuta. Sen ser jag ogräset i landet, ogräs i rabatten, gräs som ska klippas, renoveringsskräp som ligger spritt och i stora högar...

Det känns lite som jag bränt sönder hjärnan den här veckan och då tycker jag sånt här blir så himla jobbigt. Alla måsten. Så det är väl en tillfällig dipp tills jobbet ordnat upp sig lite... Jag ser just nu chili och tomater som behöver planteras omoch härdas ut, hälften av tomaterna verkar dessutom ha dött torkdöden över natten. Men just nu känner jag att jag skiter lite i det. Dör dem så dör dem. Jag kan fortfarande sitta i trädgården och njuta av fågelsång utan dem.

Regnigt och kallt här så jag fick faktiskt ett inomhusryck idag vilket var välbehövligt. :) Fick äntligen upp garderiner i sovrummet, städat köket, dammsugit och mer gardiner och rena mattor på gång i tvättmaskinen. Så nu är jag faktiskt jättenöjd då den tidigare röran blev ett sånt stressmoment. Är fortfarande en röra och massor med flyttkartonger men det ser iaf bättre ut nu. :) Trädgården står ju kvar och just nu fixar Regnguden skötseln himla bra åt mig.

Beror på hur mycket ogräs det är där man tänkt gräva landet,fast jag hade inte grävt utan kört upp det med jordfräs.

Det är gräsmatta. Har inte tillgång till trädgården än så har inte gjort nån vidare inspektion på vad som finns.
Kommer gräva för hand

Det är gräsmatta. Har inte tillgång till trädgården än så har inte gjort nån vidare inspektion på vad som finns.
Kommer gräva för hand
Lite beror det på vad man tänkt odla också?

Är et bara lite sallad, spenat och dill så kan man odla det i krage eller i en rabatt. Men vill man odla lite mer organiserat så behövs större yta.

Jag odlar squash, pumpor, lök, mangold, spenat, märgärtor och bönor. Då räcker inte pallkragar långt. :)

Värt att tänka på är också att det tar minst en säsong innan ett nytt land blir vettigt. Man behöver näsan alltid tillföra mull och gödsel. Tidigare har jag haft styv lerjord och den hjälpte jag upp genom att täcka den med ett lager hästgödsel (spån eller torvbädd) på hösten och det vände jag ner på våren.

Nu bor jag på sandås och använder en del gödsel men framförallt mängder av löv på hösten. Sanden behöver mull för att behålla näringen.

Odlar man i krage så fyller man i köpejord...

Jag har ett litet trädgårdsland för ettåriga växter, typ lök, morötter, rädisor, bönor och sockerärtor. Har haft potatis nåt år men hoppar över det i år.

Sen har jag pallkragar och "hästarnas kvaddade vattenbaljor" (hål i botten) till fleråriga växter, såsom rabarber, jordgubbar och hallon. För att det är lättare att hålla ogräsfritt...
Och jag fyller dem först med maskbearbetad gödsel och sen lägger jag en påse köpejord överst. För att det känns trevligast då...
20170601_100136_zps9tpchv9c.jpg

Tillägg: Jag planterar mina pumpor på gödselstacken och har ett litet växthus till tomater också...

Senast ändrad:
Du hade väldigt rätt idag @athena_arabians :) Efter några timmar i stallet kom livsgnistan tillbaka. Gick i mammas trädgård och grävde upp lite ditt och lite dutt och nu har jag till och med planterat nästan allt i min rabatt! Det var skönt att bara göra vad jag kände för. :) Fick med mig en liten astillbe, stockrosor, purpurklätt, pionvallmo, aklejor, jätterams, sockblomma och fänrikshjärta. Fick även planterat lite rödblära som stått i en kruka bredvid rabatten i ett år. :bump:

Min rabatt står inte ut så tydligt men det blir nog ordning på det nästa år när vi ska gräva och lägga grus på stora delar, bland annat förbi rabatten med en gång till huset. Nu ska jag njuta av att rabatten fyllts på och förhoppningsvis kommer se riktigt fin ut. Eftersom jag planterade rödbläran kan jag också klippa gräset i morgon ända fram till rabattkanten. Älskar att klippa gräset, älskar direkta resultat. Och lukten!

För en som aldrig odlat tomater innan men har ett par plantor för första gången. Hur höga kan dom jäklarna bli?
Jag hade 50 cm blompinnar till dom men fick höja lite provisoriskt med en till så dom är 80 cm höga nu.
Tänkte bara hur höga jag ska införskaffa, dom växer ju över dom här med :p
Men skönt det, började på 25 cm pinnar så något rätt gör jag! :D :banana:

För en som aldrig odlat tomater innan men har ett par plantor för första gången. Hur höga kan dom jäklarna bli?
Jag hade 50 cm blompinnar till dom men fick höja lite provisoriskt med en till så dom är 80 cm höga nu.

Var hittar du blompinnar? Letade på Bauhaus igår. Enligt min far är det billigare att köpa bambustaket och ta loss pinnarna än att köpa lösa. Behöver till ärtor, tomater etc så ganska höga. ☺️

Beroende på sort så kan de bli ett par meter.

Bättre att löst knyta ett snöre ganska långt ned och vira det runt stammen och fästa det någonstans högt.Pinnar vickar om kull när det blir tunga tomater på plantan.

Lupin, hundkex, syra, smörblomma ser jag, men vad är resten? Väldigt vackert. :up: :love:
Det är nog bara getramsen du missade. :) Det är vit syren också som inte riktigt syns. Allt är såklart inte ogräs, men merparten. Tänkte plocka alla lupiner som är kvar och njuta av dem inne och slippa fröhärden ute. :)

Var hittar du blompinnar? Letade på Bauhaus igår. Enligt min far är det billigare att köpa bambustaket och ta loss pinnarna än att köpa lösa. Behöver till ärtor, tomater etc så ganska höga. ☺️

Jag köpte ett gäng på ge-kås när vi var där för några månader sen. Ska fråga mamma var hon hittar sina. Hon odlar väldigt mycket så borde ha koll. Men jag ska snart till ge-kås igen så kanske borde köpa på mig ett gäng då. Ska kolla upp andra alternativ med :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka