Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså.. Rabarber...
Man ska ju inte skörda rabarber något nämnvärt första året efter att de planterats. Sägs det.
Men nog är det synd och skam att låta allt detta bara vissna ner! (lådan är 3 pallkragar hög och kragarna är 150 cm långa)
20170605_0903111_zpsprsjmcrt.jpg

HUR mycket skadar man rabarber om man skördar dem? Eller, hur mycket kan man skörda utan att de börjar gråta?

(Rötterna till dessa misshandlades dessutom ordentligt förra sommaren :o, jag hämtade dem hos moster i maj och fick aldrig tid att plantera dem ordentligt, så de bodde i en hink och hölls fuktiga hela sommaren och tills jag planterade dem i höstas... De är med andra ord rätt tåliga...)

Jag tror ett bekymmer här är att vi har dem ute året runt. Vi får ju för det mesta ingen tjäle och bara enstaka dagar med många minus. Slangarna till hästhagarna får helt enkelt ligga ute, och används även vintertid när det inte är minusgrader. Detta tar de gröna slangarna stryk av, men jag har insett att de gula extraförstärkta klarar det bra. Vi har dessutom en slangbit som vi drar över en väg för att vattna en hage. Vi drar den alltså över vägen just när vi vattnar. Vägen är inte jättetrafikerad, men slangen är någon slags trafikmagnet känns det som. Den blir alltså rätt brutalt överkörd. Detta har de gröna slangarna inte klarat, men den gula vi köpte förra året har klarat det utmärkt.
Men satsa då på "riktig" vattenslag/rör istället. Dvs den där svarta som man har för fast vatteninstallation i typ stall. Eller gräver ner i marken. Den håller i evigheter.

Den som körs över skulle jag skydda med en bräda på var sida slangen? Så slagen ligger i utrymmet mellan.

Alltså.. Rabarber...
Man ska ju inte skörda rabarber något nämnvärt första året efter att de planterats. Sägs det.
Men nog är det synd och skam att låta allt detta bara vissna ner! (lådan är 3 pallkragar hög och kragarna är 150 cm långa)

HUR mycket skadar man rabarber om man skördar dem? Eller, hur mycket kan man skörda utan att de börjar gråta?

(Rötterna till dessa misshandlades dessutom ordentligt förra sommaren :o, jag hämtade dem hos moster i maj och fick aldrig tid att plantera dem ordentligt, så de bodde i en hink och hölls fuktiga hela sommaren och tills jag planterade dem i höstas... De är med andra ord rätt tåliga...)

Jag hade plockat men inte plockat helt rent. De ser ju jättefina ut.

Ett lternativ för slangen som körs över är ju annars en rejäl planka/bräda som man fräser ur ett spår i som slangen kan ligga i. Hade det på gamla jobbet där vi behövde lägga slang över väg för att fylla. Brädan lades sedan bara vid sidan av vägen tills nästa gång. Den var bågformad med en urfräst "tunnel" på undersidan, så man kan ut slangen, på med brädan och sen var det fritt fram att köra över vägen

Alltså.. Rabarber...

Men? De råden gäller ju för småplantor. Nyplantering. Liten planta i kruka från handelsträdgården.

Det där är ju en etablerad planta som ju dessutom tagits från en etablerad plantering. Den behöver inte växa tills sig för att bli etablerad på platsen -det verkar den redan vara med besked!

Plocka på du och behandla den som vilken gammal planta som helst. Dvs vatten och gödning.

Men satsa då på "riktig" vattenslag/rör istället. Dvs den där svarta som man har för fast vatteninstallation i typ stall. Eller gräver ner i marken. Den håller i evigheter.

Den som körs över skulle jag skydda med en bräda på var sida slangen? Så slagen ligger i utrymmet mellan.
Svarta vattenrör är absolut värt att överväga. Vi kan inte lägga brädor på vägen, det är en asfalterad 70-väg (om än rätt smal och slingrig).

Alltså.. Rabarber...

Jag skördade en tredjedel första året. Glöm inte ta bort blommorna bara

Grannen överraskade mig igår i mitt infall av inspiration med att gräva rent plattorna framför huset, hur :devil: kan man köpa sjöstensplattor och lägga stenarna uppåt? :arghh: Det är lögn i h-vete nästan att mha spade skrapa dem rena från jord och ogräs som fått härja fritt sedan hedenhös. :banghead:

Gången var väldigt mycket bredare än vad jag visste om från början och jäklar vad jag slet med brännässlorna. :crazy: Nu är det dock så rensat och fint, med massor med jord och ogräs på sidan av gången att ta hand om. Jag har fått gamla kartonger och dagstidningar att lägga ut, sen ska jag skruva ihop en ram och fylla på med brunnen dynga och sedan så och plantera. :) Nu på morgonen så började jag fundera på om jag istället för tidningar ska lägga väv istället för att vara säker på att inget rotogräs orkar tränga upp, men det är kanske overkill? Det borde väl räcka ganska långt att täcka ordentligt med tidningar och kartong? O_o

Nåväl, jag visade grannen mitt slit med tunneln och pallkragarna och jag beklagade mig över att det var så lite dynga kvar, så han erbjöd sig direkt att koppla på vagnen igen och hämta ett till! :laugh: Snabb koll med stallägarna och stacken var inte tömd än så jag fick hem ett nytt lass med två år färdigbrunnen hästskit att roa mig med. Nu har jag både till resten av pallkragarna, den nya rabatten, rabarbern och mina planerade täckodlingar. :banana::banana::banana: Det värsta är bara att jag blev så girig när jag såg hur fin skit det var, jag hade lätt kunnat ta hem fler lass men vet att jag skulle inte hinna ta hand om allt utan det skulle bli väldigt stora berg med ogräs inom ett år. :o

Idag har jag hjälp hemma så trädgården får nog ligga nere tills i em, jag kommer utnyttja de extra händerna att byta stolpar i sommarhagen istället, dra ny tråd kan jag göra själv senare och i em får jag fortsätta med mitt skitjobb hemma. :D

Jag har glömt att plantera en massa saker! Frågan är om det ska vänta till nästa år istället?
Det kanske är lika bra, blir besvärligt att flytta allt sen.

Nu ska jag gå ut på balkongen och njuta av min lilla djungel! Och kolla om gurkorna överlevt omplanteringen och gårdagens blåst.
Får väl peta ner lite nya frön annars, lite sent kanske men det borde gå ändå.

Odlar inne i brist på balkong (:cry:) har olika örter som frodas, måste dock köpa mer jord för att sätta en ny omgång innan allt tar slut.
Har även två olika chili plantor som börjat producera frukter, en paprika som verkar på g med samt en tomat som enbart växer och växer men inga blommor.

Funderar på vad jag mer kan odla? Vill ha så mkt som möjligt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka