Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En Yuki Cherry Blossom och en norskspirea planterades idag. Spirean för att fylla ut den lilla häcken jag gjorde för ett tag sen och Yukin för sig själv på ett annat ställe. Det blir en väldigt rosa trädgård det här. Passar mig finfint :D :love:
Blir nog en eller två Yuki till på samma ställe, dom är ju inte så jättestora å just det stället skulle behöva något blomstrande för det är svårt att få till en fin gräsmatta där.

En massa fina vinbärskvistar höll på att gå till spillo, tur jag tog hand om dom :angel: :o :p

20170606_175011_zpsvntjukwb.jpg

Men? De råden gäller ju för småplantor. Nyplantering. Liten planta i kruka från handelsträdgården.

Det där är ju en etablerad planta som ju dessutom tagits från en etablerad plantering. Den behöver inte växa tills sig för att bli etablerad på platsen -det verkar den redan vara med besked!

Plocka på du och behandla den som vilken gammal planta som helst. Dvs vatten och gödning.
Driver man upp plantorna i handelsträdgården från frön? Eller vad är det egentligen som skiljer?
(mina plantor härstammar från en nära 50 år gammal rot som moster tog med sig från föräldrahemmet i Kalix till huset i Skåne där hon bott i hela sitt vuxna liv...)

Vatten får de dagligen av sonen, som älskar att ha fått fixat en fungerande lösning med slang (dvs en hel blandare i källaren) och de är planterade i 80% maskbearbetad mylla från gödselstacken, bara lite köpejord på toppen... Så mer näring behöver de nog inte :p

Så här vaknade jag i tisdags morse! Notera att jag satt i sängen när jag tog fotot.

IMG_1177_zps2hxlbbks.jpg

Till mitt problem. Häcken kommer nästa vecka och jag inser att jag kommer att behöva ordna en liten stödmur på häckens insida då tomten inte bara ligger i en sluttning, utan att tomten också sluttar lite in mot huset. Jag ska ta lite foton senare så ni får se hur det ser ut. Men vad jag undrar över är hur svårt kan det vara att göra själv - och finns det alternativ?

Som mest är det 15-20 cm som ena långsidan av häcken behöver höjas upp. Finns det någon färdig kant som man kan sätta dit provisoriskt för att höja upp innan man får tid och energi till något mer avancerat? Jag funderar på en pålad kant, men hur fäster man den?

6009729A.jpg

Som mest är det 15-20 cm som ena långsidan av häcken behöver höjas upp. Finns det någon färdig kant som man kan sätta dit provisoriskt för att höja upp innan man får tid och energi till något mer avancerat? Jag funderar på en pålad kant, men hur fäster man den?

6009729A.jpg
Vanlig kantsten brukar sticka upp ungefär 10-20 cm ovanför backen. Ett annat alternativ är att lägga en murstensrad på backen och på så vis höja upp rabatten lite. http://steriks.se/produktsortiment/markbelaggning/kantstod/

Min tunnel har fått stå ute i sitt första riktiga regn. Det blev rejäla ansamlingar av vatten på duken. Jag blev livrädd att det skulle spricka. Så nu har jag spänt en lina kors och tvärs på insidan där duken slackade. Förhoppningsvis hjälper det.

Rätt rejält konstruktionsfel om en växthustunnel inte tål regn..... Även om den är billig.

6009729A.jpg
Nu vet jag inte om det finns i de höjder du är ute efter med vad sägs om L-stöd? :)
Såg att de har höjder på 30 cm.

Senast ändrad:
Min tunnel har fått stå ute i sitt första riktiga regn. Det blev rejäla ansamlingar av vatten på duken. Jag blev livrädd att det skulle spricka. Så nu har jag spänt en lina kors och tvärs på insidan där duken slackade. Förhoppningsvis hjälper det.

Rätt rejält konstruktionsfel om en växthustunnel inte tål regn..... Även om den är billig.
Dom som köpt dessa tunnlar har ju byggt ganska avancerade konstruktioner just för att det slackar och är klent.

Min tunnel har klarat ovädret fint, inget slack eller ansamlingar av vatten. :)

Odlar inne i brist på balkong (:cry:) har olika örter som frodas, måste dock köpa mer jord för att sätta en ny omgång innan allt tar slut.
Har även två olika chili plantor som börjat producera frukter, en paprika som verkar på g med samt en tomat som enbart växer och växer men inga blommor.

Funderar på vad jag mer kan odla? Vill ha så mkt som möjligt
Gurka? Kryddväxter?
Jag satte gurkafrön ett år, men dom växte in sig i persiennsnören och gardinstång innan jag hann med att flytta ut dom, så dom fick stanna kvar i köksfönstret - och jag skördade gurka fram till jul det året :p
Jag skulle göra om det om jag hade större fönster, för vi såg inte ut på hela hösten... :crazy::o

Det här med trädgård är verkligen både en ynnest och gåva och samtidigt en förbannelse. Och nu pratar jag inte om växter som attackerar, utan växter som blir attackerade. Ohyra!!! :cry::cry::cry: Igår när jag försökte hjälpa min stackars spireahäck med lite välbehövlig ogräsrensning så upptäckte jag att den var helt full av larver. Hundratals, det bara kryllar av dem, så vidrigt! En snabb googling sa mig att det är spireabladstekelns larver och att det i princip inte går att bekämpa den, utan att man glatt får vänta några år tills fåglarna lärt sig hitta var maten finns. Jag känner för att tämja en hel flock småfåglar och bussa dem på buskarna. :devil: :crazy:

Så här vackert och rensat är det på håll...

18952788_10154844040672326_7163260392506851916_n.jpg

Och när jag kom närmre väggen där häcken är tätare såg det ut så här. :yuck:

18952907_10154844040657326_9167533197971347873_n.jpg

Och eftersom min vackra alpklematis drabbades av larver förra året (klematisbladstekel) så tog jag mig en titt där med. Mycket riktigt, såg både en stekel som la ägg mitt framför ögonen på mig :banghead: och en massa äggsvulster. Klippte bort alla årsskott med ägg på som jag kunde hitta, men lär ju ha missat massor så det är väl bara att vänta på invasionen där med. :(

Så här fint blommar klematisen. :love:

18892893_10154844040852326_2467923898693002496_n.jpg

19029657_10154844040847326_3461629169177035670_n.jpg

Och så här mycket årsskott klippte jag bort. :(

18766056_10154844040842326_7425596246777511131_n.jpg

18922194_10154844040677326_4392451746077949128_n.jpg

Hur gör ni för att hålla modet och glädjen uppe när de dyker upp? Jag blir alldeles deppig och trött och vill knappt gå ut alls. :crazy: Känns som ett krig som dessutom är omöjligt att vinna. Svårt att njuta då.

Det här med trädgård är verkligen både en ynnest och gåva och samtidigt en förbannelse. Och nu pratar jag inte om växter som attackerar, utan växter som blir attackerade. Ohyra!!! :cry::cry::cry: Igår när jag försökte hjälpa min stackars spireahäck med lite välbehövlig ogräsrensning så upptäckte jag att den var helt full av larver. Hundratals, det bara kryllar av dem, så vidrigt! En snabb googling sa mig att det är spireabladstekelns larver och att det i princip inte går att bekämpa den, utan att man glatt får vänta några år tills fåglarna lärt sig hitta var maten finns. Jag känner för att tämja en hel flock småfåglar och bussa dem på buskarna. :devil: :crazy:

Så här vackert och rensat är det på håll...

18952788_10154844040672326_7163260392506851916_n.jpg

Och när jag kom närmre väggen där häcken är tätare såg det ut så här. :yuck:

18952907_10154844040657326_9167533197971347873_n.jpg

Och eftersom min vackra alpklematis drabbades av larver förra året (klematisbladstekel) så tog jag mig en titt där med. Mycket riktigt, såg både en stekel som la ägg mitt framför ögonen på mig :banghead: och en massa äggsvulster. Klippte bort alla årsskott med ägg på som jag kunde hitta, men lär ju ha missat massor så det är väl bara att vänta på invasionen där med. :(

Så här fint blommar klematisen. :love:

18892893_10154844040852326_2467923898693002496_n.jpg

19029657_10154844040847326_3461629169177035670_n.jpg

Och så här mycket årsskott klippte jag bort. :(

18766056_10154844040842326_7425596246777511131_n.jpg

18922194_10154844040677326_4392451746077949128_n.jpg

Hur gör ni för att hålla modet och glädjen uppe när de dyker upp? Jag blir alldeles deppig och trött och vill knappt gå ut alls. :crazy: Känns som ett krig som dessutom är omöjligt att vinna. Svårt att njuta då.

Vad tråkigt med alla angrepp! Men ja, vi gör ju öppet smörgåsbord åt många små gynnare i våra trädgårdar... jag tror det går i vågor. Snart kommer det kännas bättre igen! Speciellt när du ser vilken skillnad ditt pysslande gör.

Jag hade ju en jättedipp i veckan som var pga stress, kände för en stund att jag hatade allt som hade med trädgård att göra... bara en massa jobb! Men det gav sig så snart det dök upp roliga grejer att göra och lite ledig, avslappnad tid. :)

Apropå det så har jag planterat ut mina rangliga ursäkter till luktärter, blomstertobak med suspekt fragila rotsystem samt sommarmalva med ännu sämre rötter. Även solros åkte ut, de två gula hade hyfsade rötter men de röda hade nästan inga alls. :crazy: Varför får de inga rötter?! Har sommarrudbeckia som stannat i växten också. Jo, mitt odlande går sådär... Tror inte det blir tomater eller chili heller, de misshandlas friskt avseende vattning och önskar sig nog omplantering.

Däremot gror salladen på friland snabbt och även mangold börjar titta upp, liksom rödlök!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp