Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi flyttat in paradisbuskarna lite till. Får hoppas det blir bra :) för jag orkar inte gräva mer :p

Före;
IMG_20170524_215124_542_zpscvi10ewf.jpg

Nu;
20170608_143017_zpsc1iciocw.jpg

20170608_143040_zpsnqpxsvac.jpg

Hänger det sen över in på vår trädgård över själva rabatten, det bryr jag mig inte om :p

Köpte en eldriven trimmer på Biltema. Måste rekommendera den, tyst och effektiv! Blev tacksam när strömmen tog slut, mina armar darrar... :p

Idag följde en till lavendel med mig hem. Den ska bannemig överleva!!! Zon 5.

Sen fick jag två plantor av min chef, dom var omärkta och han sa att det var cola-plantor. Jag undrar om han drev med mig.. :p dom luktar dock coca-cola! Någon som har haft såna? :banana:

Jordförbättring av sandjord, är det någon här som är bra på det? Alla våra rabatter är kraftigt misskötta och jag vill inte sätta ner något i dem som det är. Jorden är torr och grå. Nån typ av kompost finns på tomten men även den är misskött och det växer kirskål i den delen av trädgården så vi skulle nog behöva ta bort allt gammalt och börja om. Vi har alltså inget eget kompostmaterial att tillgå. Var köper vi jordförbättringsmaterial i större mängd, vad ska vi köpa och hur mycket behövs? Hur ofta ska man jordförbättra?

Jordförbättring av sandjord, är det någon här som är bra på det? Alla våra rabatter är kraftigt misskötta och jag vill inte sätta ner något i dem som det är. Jorden är torr och grå. Nån typ av kompost finns på tomten men även den är misskött och det växer kirskål i den delen av trädgården så vi skulle nog behöva ta bort allt gammalt och börja om. Vi har alltså inget eget kompostmaterial att tillgå. Var köper vi jordförbättringsmaterial i större mängd, vad ska vi köpa och hur mycket behövs? Hur ofta ska man jordförbättra?
Du behöver mull.

Kompost, stallgödsel, höstlöv. Att jorden är torr och grå kan också innebära att det inte är så mycket liv i den. Med mer mull får du in maskarna och det blir bättre.
Min egen standardlösning är stallgödsel. Har tillgång till torvbädd från en hästverksamhet i närheten. det är skitbra för sandjord ;)
Förr hösttäckte jag rabatterna med lite gödsel om hösten men jag är en lantis. Mitt i villasamhället är det kanske inte så snyggt?

Jordförbättrar gör du när et behöves. Det finns nog inga riktlinjer för tidsintervall. Växter behöver näring. När jorden är OK så gödslar du. Jag myllar ner hönsgödsel och så gör även de mer ekologiskt inriktade jag har i min närhet. Konstgödsel är fult om man inte myllar ner det. Hönsgödsel kan man också strö direkt på jorden, den syns inte.

Du kan köpa ett lass matjord från typ bilfrakt, gräva ur rabbatten ordentligt och byta mot ny jord.

Köpte en eldriven trimmer på Biltema. Måste rekommendera den, tyst och effektiv! Blev tacksam när strömmen tog slut, mina armar darrar... :p

Idag följde en till lavendel med mig hem. Den ska bannemig överleva!!! Zon 5.

Sen fick jag två plantor av min chef, dom var omärkta och han sa att det var cola-plantor. Jag undrar om han drev med mig.. :p dom luktar dock coca-cola! Någon som har haft såna? :banana:
%C3%A5brodd.jpg

Åbrodd?

Du kan köpa ett lass matjord från typ bilfrakt, gräva ur rabbatten ordentligt och byta mot ny jord.
Det var så jag hade tänkt men sen googlade jag mig till att det var onödigt. Fast i vår värsta rabatt kanske det behövs. Den är full med grillaska som förra ägarna dumpat där.

Jag skulle precis som tanten fylla på med något organisktmaterial, typ stallgödsel eller kompost (utan ogräs). Själv kör jag på både stallgödsel ifrån stallet och sådan som jag köper på säck ifrån plantskola (kolla dock säcken så det är stallgödsel i den och inte torv+npk, tydligen är torv+npk="naturgödsel" :down:). Det går ju också att hälla i plantjord.
Jag har sandjord så jag toppar alla mina planteringar med gräsklipp för att boosta det organiska innehållet ännu mer, annars blir det bara damm av alltihop.

En udda trädgårdsfråga förresten: finns det någon känd anledning bland trädgårdsfolk att placera ut bakformar i trädgården? Vi har hittat fem (!) avlånga bakformar/brödformar utplacerade i trädgården, i anslutning till trädäcket på framsidan. Snigelfällor? :confused:

En udda trädgårdsfråga förresten: finns det någon känd anledning bland trädgårdsfolk att placera ut bakformar i trädgården? Vi har hittat fem (!) avlånga bakformar/brödformar utplacerade i trädgården, i anslutning till trädäcket på framsidan. Snigelfällor? :confused:
Ha ha inte vad jag vet, men det känns väll som någon form av snigelfällor? Eller kanske askkoppar?

Jag skulle precis som tanten fylla på med något organisktmaterial, typ stallgödsel eller kompost (utan ogräs). Själv kör jag på både stallgödsel ifrån stallet och sådan som jag köper på säck ifrån plantskola (kolla dock säcken så det är stallgödsel i den och inte torv+npk, tydligen är torv+npk="naturgödsel" :down:). Det går ju också att hälla i plantjord.
Jag har sandjord så jag toppar alla mina planteringar med gräsklipp för att boosta det organiska innehållet ännu mer, annars blir det bara damm av alltihop.
Då ska jag prioritera att få igång nya komposter då. Och försöka få tag på hästgödsel. Det lilla gräsklipp som blir får ligga kvar på gräsmattan för även den är i dåligt skick.

Ha ha inte vad jag vet, men det känns väll som någon form av snigelfällor? Eller kanske askkoppar?
De förra ägarna rökte inte så jag tror inte på askkoppar. När "kommer" mördarsniglarna? Jag har inte sett några i trädgården ännu, bara tjogtals med vinbergssnäckor (behöver de bekämpas?)

De förra ägarna rökte inte så jag tror inte på askkoppar. När "kommer" mördarsniglarna? Jag har inte sett några i trädgården ännu, bara tjogtals med vinbergssnäckor (behöver de bekämpas?)
De är här! Men i alla fall där jag bor är det ett bra snigelår, dvs väldigt lite sniglar. Jag plockar i år i tiotal när jag tidigare år plockat i hundratal.

Jag tänker fågelbad, lite märkligt att ha dem i anslutning till trädäcket då förstås.

Förlåt för en dålig bild, men vad kan detta vara för buske?
D1E81B4A-ECA3-431B-887A-8F4E613103F9_zpstwyda1rb.png

Jag har bara klippt av några grenar. Den växer hejvilt i vår blivande trädgård, de största är väl typ 1,5x1,5m eller liknande. Har inga blommor ännu, men jag har för mig att det kommer små vita blommor på dem så småningom.. Osäker på detta dock. Den är inte vintergrön.
Några idéer?

Jag börjar få lite panik över häcken som kommer i nästa vecka. Jag har inte provat att gräva än men stoppade ner en pinne och det känns väldigt hårt bara 5-10 cm under gräsmattan på vissa ställen. Eftersom huset ligger på berg så blir jag orolig över att jag inte kommer kunna gräva knappt något alls. :crazy: Vad fasen gör jag då?

Jobbar hemma idag och gick en liten trädgårdspromenad som paus. Hittade tre okända aklejor, en rosa, en fylld jättegullig lila och en vit i skuggan. :love: Pionvallmo som blommar och brandlilja med stora fina knoppar som börjar bli redo. Hittade någon slags klockhyacint också. Min fina trädgård.

Landet med sommarblommor är hysteriskt igenväxande med något ogräs. Det är dock lättrensat. Lök och sallad kommer fint. :)

Hittade den perfekt platsen att placera de stora stenblocken, mot en brant slänt vid några aspar. Där blir det upphöjd torvbädd med surjordsväxter. Starten för woodlandet tror jag. Eller, starten kanske blir att rycka all praktlysing som så villigt tagit över. Det är det enda som växer där. Ganska tacksamt för framtida planteringar, annat ogräs trivs inte så väl i skuggan. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna