Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kolla denna söta då :love:
IMG_6267_zpshusdregb.jpg

IMG_6279_zpsx502wm8m.jpg

IMG_6274_zpsakmq3vms.jpg

Och en regntung vallmo...
IMG_6266_zpssas4n0wx.jpg

Jag börjar få lite panik över häcken som kommer i nästa vecka. Jag har inte provat att gräva än men stoppade ner en pinne och det känns väldigt hårt bara 5-10 cm under gräsmattan på vissa ställen. Eftersom huset ligger på berg så blir jag orolig över att jag inte kommer kunna gräva knappt något alls. :crazy: Vad fasen gör jag då?
Om det är berg direkt under får du fundera på att antingen göra en ordentligt upphöjd bädd till häcken, eller bygga ett plank som insynssskydd i stället. Häckplantorna kan du ställa i skuggan och se till att de inte torkar ut medan du funderar. Att spränga verkar onödigt dyrt och brukar vara väldigt impopulärt bland grannarna som inte vill ha sättningar i sina hus.

Jag fotograferade några växter i trädgården som jag är osäker på, så hjälp mig gärna! :)

image_zpsge5n0pye.jpeg

Fuchsia?

image_zpsycqjw7rb.jpeg

Vit ormöga (väl?), men vad är det buskartade?

image_zpsb9vlltla.jpeg

Alunrot i förgrunden? Men vad är det i bakgrunden? Blommorna till bladen i bakgrunden ser ut så här ...

image_zps47i5wjvp.jpeg

Om det är berg direkt under får du fundera på att antingen göra en ordentligt upphöjd bädd till häcken, eller bygga ett plank som insynssskydd i stället. Häckplantorna kan du ställa i skuggan och se till att de inte torkar ut medan du funderar. Att spränga verkar onödigt dyrt och brukar vara väldigt impopulärt bland grannarna som inte vill ha sättningar i sina hus.

Jo, jag förstår det. Fasen också. Jag ska susa iväg och köpa en spade och provgräva lite. Hoppas att jag kan avboka häcken om det visar sig att det inte går eller att det blir för dyrt att höja upp.

Jag fotograferade några växter i trädgården som jag är osäker på, så hjälp mig gärna! :)

image_zpsge5n0pye.jpeg

Fuchsia?

image_zpsycqjw7rb.jpeg

image_zpsb9vlltla.jpeg

Alunrot i förgrunden? Men vad är det i bakgrunden? Blommorna till bladen i bakgrunden ser ut så här ...

image_zps47i5wjvp.jpeg
Den sista bilden visar någon typ av ormrot/pilört. Antagligen stor ormrot/jättepilört, trevlig perenn som blommar länge. Den första bilden är inte en fuchsia, men kan vara någon typ av hortensia. Kul att ta över en välskött trädgård med många olika växter!

Gurka? Kryddväxter?
Jag satte gurkafrön ett år, men dom växte in sig i persiennsnören och gardinstång innan jag hann med att flytta ut dom, så dom fick stanna kvar i köksfönstret - och jag skördade gurka fram till jul det året :p
Jag skulle göra om det om jag hade större fönster, för vi såg inte ut på hela hösten... :crazy::o

Kryddväxter har jag, behöver så mer dock eller köpa lite plantor. Har dill, persilja (krus och slät), basilika (Genovese och citron) och timjan. Ska sätta oregano (vi äter mängder av det), gräslök och annat kul jag kommer på. Hoppas på att hitta lite kul på gg ev. Vill gärna ha citron timjan som är min absoluta favorit samt lite mer ovanliga kryddväxter.

Tidigare år har gräslöken växt som sjutton men trots 30 satta frön fick jag ett ynka gräslöksstrå på 80% groning :/ misstänker att jag råkat över eller under vattna.

Gurka hade varit kul! Kanske ska prova det, har ett rum hemma som inte används mer än som gästrum/förvaring som inte har något alls i fönstret där kanske en gurka skulle vilja bo!

Funderar på att sätta vitlök för att skörda blast.

Någon som har en idé om vad det skulle kunna kosta att anlita någon som anlägger en ca. 50 cm hög och 70 cm bred ränna på 22 meter, varav 15 meter i en slänt.

Jag funderade på det, men jag känner mig så amatörmässig.
Jag var nere i trädgården och grävde lite nu och jag kommer inte längre ner än 20 cm. Fan också! :banghead:
Är du säker på att det är berg och inte sten? Vi bor med berg i dagen eller strax under markytan på flera platser i trädgården. Vi har ju morän här och nästan varje gång jag sätter ner spaden tror jag det är berg, men det är alltid en sten.

Förlåt för en dålig bild, men vad kan detta vara för buske?
D1E81B4A-ECA3-431B-887A-8F4E613103F9_zpstwyda1rb.png

Jag har bara klippt av några grenar. Den växer hejvilt i vår blivande trädgård, de största är väl typ 1,5x1,5m eller liknande. Har inga blommor ännu, men jag har för mig att det kommer små vita blommor på dem så småningom.. Osäker på detta dock. Den är inte vintergrön.
Några idéer?
Ser ut som liguster, fungerar utmärkt att formklippa :).

image_zpsge5n0pye.jpeg

Fuchsia?

image_zpsycqjw7rb.jpeg

image_zpsb9vlltla.jpeg

image_zps47i5wjvp.jpeg
Den första ser ut som en sammetshortensia. Eller den liknar iallafall en sådan vi hade förut...

Någon som har en idé om vad det skulle kunna kosta att anlita någon som anlägger en ca. 50 cm hög och 70 cm bred ränna på 22 meter, varav 15 meter i en slänt.
Tror inte en avenbokshäck kan nå sin fulla potential med ett rotdjup på bara 50 cm och en bredd på 70. Det är en sak att gropen räcker när man planterar unga plantor, men vart ska den vuxna häckens rötter ta vägen? Jag hoppas att jag har fel om du verkligen vill ha häcken, men jag tror att en sådan lösning blir ful, dyr och dålig.

Jag funderade på det, men jag känner mig så amatörmässig.
Jag var nere i trädgården och grävde lite nu och jag kommer inte längre ner än 20 cm. Fan också! :banghead:
Men är du säker på att det är berg? Det kanske är fyllnadsmassor med sten, och nu när det varit så torrt blir det HÅRT i marken. Regnet som kommit den senaste veckan kan inte ha nått ner på djupet. Prova vattna rejält på ett område och se om det gör någon skillnad.

Hos mig är det som natt och dag i hårdhet på marken när det varit torrperioder jämfört med regniga sådana. Vi har typ 10-15 cm matjord överst och därefter fyllnadsmassor med massor av sten. Typ omöjligt att gräva i när det varit torka.

Det är väldigt kul att sitta vid köksfönstret och jobba. Vi har mycket mask i jorden ser jag, men koltrastarna ser till att de inte blir för många. Ser kul ut när de springer omkring med en massa maskar hängande ur näbben, men de vill alltid ha fler. :D
Ja de är otroligt söta! Så brukar det se ut hos mig med. :love: Känner ni någon som kan koltrastska och kan hjälpa mig skriva en skylt till mina larvinvaderade buskar: "Mat finns här, kom och ät!". Annars kanske jag får prova måla en stor larv med en pil under ner mot häcken. :D

Är du säker på att det är berg och inte sten? Vi bor med berg i dagen eller strax under markytan på flera platser i trädgården. Vi har ju morän här och nästan varje gång jag sätter ner spaden tror jag det är berg, men det är alltid en sten.

Ja, det är berg under. Däremot har det nog löst sig. Det jag först kom emot var faktiskt lösa stenar visade det sig, precis som du skriver. Jag kan nog inte få upp hela häcken där jag har tänkt mig, men en granne berättade att han kom 50 cm innan han stötte på berg. Så det ska funka! Jag menar alla andra har ju häckar och vi har syren, äppelträd och en paradisbuske som frodas glatt på vår tomt.

Skulle det finnas ställen där det krånglar så får det väl bli snigeldynamit. En annan granne håller dessutom på att anlägga en pool(!) och har hyrt en maskin som man kan såga i sten med - så på något jäkla sätt ska det väl gå.

Tror inte en avenbokshäck kan nå sin fulla potential med ett rotdjup på bara 50 cm och en bredd på 70. Det är en sak att gropen räcker när man planterar unga plantor, men vart ska den vuxna häckens rötter ta vägen? Jag hoppas att jag har fel om du verkligen vill ha häcken, men jag tror att en sådan lösning blir ful, dyr och dålig.

Alla jag har pratat med, inklusive en vän som arbetar med buskar och träd säger att det ska räcka. :) Däremot måste jag vara väldigt noga med att jordförbättra kontinuerligt och tillföra mycket näring pga att det är berg under.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna