Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vanlig kantsten brukar sticka upp ungefär 10-20 cm ovanför backen. Ett annat alternativ är att lägga en murstensrad på backen och på så vis höja upp rabatten lite. http://steriks.se/produktsortiment/markbelaggning/kantstod/

Jag funderar på murstensrad, men, mer konkret, hur gör jag? Jag brukar vara ganska händig, men hur fäster jag den i marken? :o

Om häcken vill ha ett dike som är 50 cm djupt och 50 cm brett, så gräver jag 50 cm djupt i ytterkant och - om jag strävar efter att diket ska vara lodrät - 35-40 cm djupt på insidan av diket. Men hur löser jag fästningen av kantstenen på bästa och enklaste sätt? Eller gör jag det enklast för mig om jag först sätter kantstenen och gör det en bit längre in än vad jag har tänkt mig diket och sedan avlägsnar grässvålen och därefter gräver diket typ 20 cm innanför stället där jag har satt kantstenen och därefter fyller på jord hela vägen upp? (Om någon mot förmodan skulle förstå hur jag menar :D).

Jahapp, dagens extrema skyfall har resulterat i att alla blivande blåbär nu ligger på marken :cry: sitter väl 5st kvar på buskarna. :arghh: Jäkla skitväder :rage:

Det här med trädgård är verkligen både en ynnest och gåva och samtidigt en förbannelse. Och nu pratar jag inte om växter som attackerar, utan växter som blir attackerade. Ohyra!!! :cry::cry::cry: Igår när jag försökte hjälpa min stackars spireahäck med lite välbehövlig ogräsrensning så upptäckte jag att den var helt full av larver. Hundratals, det bara kryllar av dem, så vidrigt! En snabb googling sa mig att det är spireabladstekelns larver och att det i princip inte går att bekämpa den, utan att man glatt får vänta några år tills fåglarna lärt sig hitta var maten finns. Jag känner för att tämja en hel flock småfåglar och bussa dem på buskarna. :devil: :crazy:

Så här vackert och rensat är det på håll...

18952788_10154844040672326_7163260392506851916_n.jpg

Och när jag kom närmre väggen där häcken är tätare såg det ut så här. :yuck:

18952907_10154844040657326_9167533197971347873_n.jpg

Och eftersom min vackra alpklematis drabbades av larver förra året (klematisbladstekel) så tog jag mig en titt där med. Mycket riktigt, såg både en stekel som la ägg mitt framför ögonen på mig :banghead: och en massa äggsvulster. Klippte bort alla årsskott med ägg på som jag kunde hitta, men lär ju ha missat massor så det är väl bara att vänta på invasionen där med. :(

Så här fint blommar klematisen. :love:

18892893_10154844040852326_2467923898693002496_n.jpg

19029657_10154844040847326_3461629169177035670_n.jpg

Och så här mycket årsskott klippte jag bort. :(

18766056_10154844040842326_7425596246777511131_n.jpg

18922194_10154844040677326_4392451746077949128_n.jpg

Hur gör ni för att hålla modet och glädjen uppe när de dyker upp? Jag blir alldeles deppig och trött och vill knappt gå ut alls. :crazy: Känns som ett krig som dessutom är omöjligt att vinna. Svårt att njuta då.

Så himla tråkigt! :(

Jag funderar på murstensrad, men, mer konkret, hur gör jag? Jag brukar vara ganska händig, men hur fäster jag den i marken? :o

Om häcken vill ha ett dike som är 50 cm djupt och 50 cm brett, så gräver jag 50 cm djupt i ytterkant och - om jag strävar efter att diket ska vara lodrät - 35-40 cm djupt på insidan av diket. Men hur löser jag fästningen av kantstenen på bästa och enklaste sätt? Eller gör jag det enklast för mig om jag först sätter kantstenen och gör det en bit längre in än vad jag har tänkt mig diket och sedan avlägsnar grässvålen och därefter gräver diket typ 20 cm innanför stället där jag har satt kantstenen och därefter fyller på jord hela vägen upp? (Om någon mot förmodan skulle förstå hur jag menar :D).
Jag förstår inte vad du menar :p
Men jag hade grävt så att nedersta raden av stenen kommer halvvägs under marken som ligger framför

Det här med trädgård är verkligen både en ynnest och gåva och samtidigt en förbannelse. Och nu pratar jag inte om växter som attackerar, utan växter som blir attackerade. Ohyra!!! :cry::cry::cry: Igår när jag försökte hjälpa min stackars spireahäck med lite välbehövlig ogräsrensning så upptäckte jag att den var helt full av larver. Hundratals, det bara kryllar av dem, så vidrigt! En snabb googling sa mig att det är spireabladstekelns larver och att det i princip inte går att bekämpa den, utan att man glatt får vänta några år tills fåglarna lärt sig hitta var maten finns. Jag känner för att tämja en hel flock småfåglar och bussa dem på buskarna. :devil: :crazy:

Så här vackert och rensat är det på håll...

18952788_10154844040672326_7163260392506851916_n.jpg

Och när jag kom närmre väggen där häcken är tätare såg det ut så här. :yuck:

18952907_10154844040657326_9167533197971347873_n.jpg

Och eftersom min vackra alpklematis drabbades av larver förra året (klematisbladstekel) så tog jag mig en titt där med. Mycket riktigt, såg både en stekel som la ägg mitt framför ögonen på mig :banghead: och en massa äggsvulster. Klippte bort alla årsskott med ägg på som jag kunde hitta, men lär ju ha missat massor så det är väl bara att vänta på invasionen där med. :(

Så här fint blommar klematisen. :love:

18892893_10154844040852326_2467923898693002496_n.jpg

19029657_10154844040847326_3461629169177035670_n.jpg

Och så här mycket årsskott klippte jag bort. :(

18766056_10154844040842326_7425596246777511131_n.jpg

18922194_10154844040677326_4392451746077949128_n.jpg

Hur gör ni för att hålla modet och glädjen uppe när de dyker upp? Jag blir alldeles deppig och trött och vill knappt gå ut alls. :crazy: Känns som ett krig som dessutom är omöjligt att vinna. Svårt att njuta då.
Vilken fin klematis! :love: vilken zon bor du i?

Gurka? Kryddväxter?
Jag satte gurkafrön ett år, men dom växte in sig i persiennsnören och gardinstång innan jag hann med att flytta ut dom, så dom fick stanna kvar i köksfönstret - och jag skördade gurka fram till jul det året :p
Jag skulle göra om det om jag hade större fönster, för vi såg inte ut på hela hösten... :crazy::o
:rofl::rofl::rofl:

Vad tråkigt med alla angrepp! Men ja, vi gör ju öppet smörgåsbord åt många små gynnare i våra trädgårdar... jag tror det går i vågor. Snart kommer det kännas bättre igen! Speciellt när du ser vilken skillnad ditt pysslande gör.

Jag hade ju en jättedipp i veckan som var pga stress, kände för en stund att jag hatade allt som hade med trädgård att göra... bara en massa jobb! Men det gav sig så snart det dök upp roliga grejer att göra och lite ledig, avslappnad tid. :)

Apropå det så har jag planterat ut mina rangliga ursäkter till luktärter, blomstertobak med suspekt fragila rotsystem samt sommarmalva med ännu sämre rötter. Även solros åkte ut, de två gula hade hyfsade rötter men de röda hade nästan inga alls. :crazy: Varför får de inga rötter?! Har sommarrudbeckia som stannat i växten också. Jo, mitt odlande går sådär... Tror inte det blir tomater eller chili heller, de misshandlas friskt avseende vattning och önskar sig nog omplantering.

Däremot gror salladen på friland snabbt och även mangold börjar titta upp, liksom rödlök!
Tack för peppen! Det känns ungefär som när djuren blir sjuka, man vill bara skydda dem mot allt ont. Stackars växter! :( Men jag får försöka koncentrera mig på de delar som mår bra istället.

Känner igen det där med att bara se det jobbiga. Jag har massor av stora isolerade krukor som behöver få nya invånare, vilket borde kännas roligt, men jag kan inte bestämma mig för vad så det blir aldrig av. Har tre krukor som stått med döda växter hela förra sommaren efter att mitt fina rosenkvittenträd, en japansk lönn och en buskros dog. Dags att skärpa till mig. :crazy:

Så himla tråkigt! :(
Tack! Ja otroligt tråkigt. Men du har gett mig lite inspiration att göra ett ryck med avenbokshäcken i alla fall! Har börjat räta upp den lite och ska åka och inhandla armeringsjärn som stöd på vissa ställen där bambupinnarna (180 cm) inte riktigt orkar. De flesta buskarna har nått fullhöjd nu så det är kul! Och så längtar jag till juli när jag kan börja klippa den för året. :D

Jag ska köra bort ensilageplast idag och tänker ta vägen förbi en av byggfirmorna på hemvägen. Nu är frågan, ska jag var praktisk och köpa lite tryckt virke för att göra en ram till den nya rabatten eller ska jag vara jobbig och köpa en massa marksten istället? :cautious:

Den ska bli ca 5 lång och jag vill ha ett djup på minst 1 - 1,5 dm att fylla på befintlig kartongtäckt jord för att sätta plantor och lökar i.

Vilken fin klematis! :love: vilken zon bor du i?
Visst är den! :heart Det är en Albina plena, vit alpklematis, en av mina favoriter. Bor i zon 2 men den ska klara upp till zon 5. Dock har jag faktiskt haft lite problem med att få just denna sorten att etablera sig. Hade den först på balkongen i en stor Lindesbergskruka, men den dog. Köpte därefter två nya plantor när jag byggde min altan, de satt i en stor odlingslåda i marken men de tvärdog över vintern. :confused: Allt annat överlevde. Nu är det tredje gången gillt, och nu har den överlevt två vintrar som tur är. Men den växer rätt långsamt.

Tack för peppen! Det känns ungefär som när djuren blir sjuka, man vill bara skydda dem mot allt ont. Stackars växter! :( Men jag får försöka koncentrera mig på de delar som mår bra istället.

Känner igen det där med att bara se det jobbiga. Jag har massor av stora isolerade krukor som behöver få nya invånare, vilket borde kännas roligt, men jag kan inte bestämma mig för vad så det blir aldrig av. Har tre krukor som stått med döda växter hela förra sommaren efter att mitt fina rosenkvittenträd, en japansk lönn och en buskros dog. Dags att skärpa till mig. :crazy:

Ja lite tänker väl jag också att om ohyra som inte tänker försvinna eller som kräver orimliga insatser att få bort, då kanske jag ska odla något annat. Till viss del kan jag anstränga mig och självklart mer om det är en häck eller väldigt omtyckt växt. Allt har nog dock sin gräns. :p Mitt eget exempel är alunroten jag satte förra året, rådjuren snaggade dem brutalt och de dog. Är inte sugen på att bli besviken varje år, så ingen mer alunrot eller tulpaner.

Det ska ju vara kul i trädgården, men absolut en del tungt jobb också som man kanske helst hade sluppit.

Är borta på jobb och då på kvällarna när man inte orkar jobba mer är det ju lätt att fantisera och planera lite. Har fastnat mycket för det här med att göra min träddunge och lite ogästvänliga plats intill den, till en lummig och till och med avkastande plats. Det är ju lättare i varmare länder men inget är väl omöjligt. En fin blandning av träd och buskar som ger bär eller frukt, till mig eller till fåglarna, med lite fina perenner i botten. Någon vindlande stig med flis. Stommen är ju redan där med två mycket gamla lönnar, flera gamla björkar och sen aspar medelålders till små rotskott.

Har en kort brant sluttning nära huset perfekt för en liten minibäck. Har flera riktigt stora stenar som kan utgöra en del av en stödmur för att bygga upp bäddar till rhododendron mm. Det blir ju lätt att bygga upp brynet där det är mer sol. Inne i den tätare skuggan från träden är det mer utmanande. Men det är ju lite av ett livsprojekt också, det är en ganska stor dunge. :)

Detta är nog roligare men i längden inte lika produktivt som att odla grönsaker... Men allt ätbart som kan tänkas växa där och klara sig självt är välkommet. Vinbär tex verkar vara en sådan växt. :)

Jag har varit borta några dagar och det har kommit 36 mm under tiden. Bra för betena och rabatterna! Jag gick en runda för att plocka sniglar, efter regn har jag tidigare år kunnat plocka i storleksordningen över 500 stycken. Nu blev det 16 st. Hurra!

Ska clematis klippas ner varje år? Hur mycket?
Det beror på vilken sort det är.
Min ska klippas men det struntade jag i... Den kommer så fint nu men den dör ju helt på vintern och kommer nytt nästa år. Klipper man inte blir det en rejäl härva av dött material med tiden... Växten verkar dock inte ta skada av att inte klippas ner, vad det verkar.

Jag förstår inte vad du menar :p
Men jag hade grävt så att nedersta raden av stenen kommer halvvägs under marken som ligger framför

Själva gropen till häcken måste ju vara djupare än vad jag sätter stenen - annars får ju inte rötterna tillräckligt med utrymme. Därför tänker jag att jag sätter kantstenen en bit längre in än vad jag har tänkt gräva diket. Kan det funka?

image_zpsycjxunji.jpeg

Jag har bundit upp mina alldeles egna tomater i mitt tunnelväxthus i min alldeles egna trädgård. Känns helt OK.

Men jag är förgrymmad på vädret. Det är i stort sett bara tomaterna som växer. Basilikan har sett likadan ut i ett par veckor. Koriander, chili och paprika likaså. Det som grott på friland har just bara grott och inget mer.
Knappt varmt ens i tunneln.

Själva gropen till häcken måste ju vara djupare än vad jag sätter stenen - annars får ju inte rötterna tillräckligt med utrymme. Därför tänker jag att jag sätter kantstenen en bit längre in än vad jag har tänkt gräva diket. Kan det funka?

image_zpsycjxunji.jpeg
Under själva kantstenen behöver du har ett bärlager så att den inte sätter sig och börjar skeva. Det är som en kudde av packat makadam och sedan ett läger med sättsand att sätta stenen i sedan fyller du på med jord från bägge håll så den står stadigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp