Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är berg under. Däremot har det nog löst sig. Det jag först kom emot var faktiskt lösa stenar visade det sig, precis som du skriver. Jag kan nog inte få upp hela häcken där jag har tänkt mig, men en granne berättade att han kom 50 cm innan han stötte på berg. Så det ska funka! Jag menar alla andra har ju häckar och vi har syren, äppelträd och en paradisbuske som frodas glatt på vår tomt.

Skulle det finnas ställen där det krånglar så får det väl bli snigeldynamit. En annan granne håller dessutom på att anlägga en pool(!) och har hyrt en maskin som man kan såga i sten med - så på något jäkla sätt ska det väl gå.
Ja jag har inte bara vanliga små stenar utan även megabumlingar vi dragit upp med traktorn. :D Men oavsett storlek är det ju oftast en sten. sen är ju berg sällan jämnt och fint, även om det är vid kusten (?). När vi grävde avlopp fick han gräva runt lite för att hitta plats åt tanken. Berget är åsformat vilket var riktigt häftigt att se. :) Så man kan ha både tur och otur när man gräver. Lycka till med häcken hur det än blir. :)

Ja de är otroligt söta! Så brukar det se ut hos mig med. :love: Känner ni någon som kan koltrastska och kan hjälpa mig skriva en skylt till mina larvinvaderade buskar: "Mat finns här, kom och ät!". Annars kanske jag får prova måla en stor larv med en pil under ner mot häcken. :D
Haha, får hoppas de hittar dit själva. :) Vi har verkligen så himla mycket koltrast i och runt trädgården, det bara kryllar av dem. Kommer inte ha nån mask kvar. :D Just nu även mängder med sädesärlor som far omkring och vippar med stjärten.

Den sista bilden visar någon typ av ormrot/pilört. Antagligen stor ormrot/jättepilört, trevlig perenn som blommar länge. Den första bilden är inte en fuchsia, men kan vara någon typ av hortensia. Kul att ta över en välskött trädgård med många olika växter!

Det ser definitivt ut som en pilört! Tack! :)

Bra fågelskrämmor till billigt pris finns var? Tips? :)
Kanske kan man göra själv? :)
Behöver ju flera eftersom landen är på olika ställen...
Tänkte ha mina bär för mig själv nämligen :sneaky: :p

Jo, jag förstår det. Fasen också. Jag ska susa iväg och köpa en spade och provgräva lite. Hoppas att jag kan avboka häcken om det visar sig att det inte går eller att det blir för dyrt att höja upp.
Du kan ju jordslå den om du har svårt att hinna med (typ gräva ned i en jordhög i väntan på att gräva den riktiga platsen.

Vad kan man sätta mot husvägg på spaljé som växer fint? :) Ej giftigt eller bär pga barn och djur. Gärna vintergrönt men inget måste. Behöver inte bli gigantiskt men det gör inget det heller :D
Lättskött helst.

Vad kan man sätta mot husvägg på spaljé som växer fint? :) Ej giftigt eller bär pga barn och djur. Gärna vintergrönt men inget måste. Behöver inte bli gigantiskt men det gör inget det heller :D
Lättskött helst.
Är det en solig eller skuggig plats, torr eller fuktig jord. Sandjord, lerjord eller mullhaltig jord? Hur många meter vill du att den ska klättra uppåt? Får det vara taggigt?

Är det en solig eller skuggig plats, torr eller fuktig jord. Sandjord, lerjord eller mullhaltig jord? Hur många meter vill du att den ska klättra uppåt? Får det vara taggigt?

Södervägg. Så sol sol sol :p
Så jorden blir väl kanske lite torr överst men inte sandig. Vi har överlag väldigt bra jord i trädgården. Mina pioner trivs tex på den sidan. Å påskliljorna. Å några träd.
Typ 3 meter kanske. Lite mer gör inget :)
Helst inga taggar. Rosor kan jag säga att jag är värdelös på :o:o

Hittade idag mängder med ormöga i min oklippta slänt. Så roligt! Där var också en massa svinrot och det stora beståndet av slåttergubbe. Hoppas den vill blomma i år. :)

Känns verkligen som rätt beslut att inte klippa slänten i år. Ville ju se vad som kom upp efter att vi klippte den tidigare. Blir att slå den senare i sommar med lien. :)

Södervägg. Så sol sol sol :p
Så jorden blir väl kanske lite torr överst men inte sandig. Vi har överlag väldigt bra jord i trädgården. Mina pioner trivs tex på den sidan. Å påskliljorna. Å några träd.
Typ 3 meter kanske. Lite mer gör inget :)
Helst inga taggar. Rosor kan jag säga att jag är värdelös på :o:o
Klematis finns mängder av olika sorter, de flesta sorter håller sig runt tre meter.

Jag måste ju börja gräva nu, men kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra. Så här ser det ut nu:

Hörnet med syréner:
IMG_1187_zpsqfpjqava.jpg

Kortsidan:
IMG_1186_zpstaa8ourc.jpg

Avenboken ska alltså planteras utmed kortsidan och sedan långsidan som går upp till vänster om paradisbusken. Paradisbusken ska bort, men jag funderar på att flytta den till en annan del av trädgården. Det är ju synd att slänga den. Men klarar den en flytt nu - eller är det bara onödigt arbete att försöka gräva upp den med rötter och allt om den ändå inte klarar en flytt?

Min stora fundering gäller dock syrénen. Om jag ska plantera häcken utmed hela kortsidan så måste jag ta bort två av tre syréner. Jag tänker att det kanske vore lite synd ändå. Den är ju fin och insynsskyddande (och rätt jobbig att ta bort). Men samtidigt tänker jag att det kommer se väldigt konstigt ut om avenbokshäcken inte går utmed hela kortsidan. Smakråd önskas!

Jag måste ju börja gräva nu, men kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra. Så här ser det ut nu:

Hörnet med syréner:
IMG_1187_zpsqfpjqava.jpg

Kortsidan:
IMG_1186_zpstaa8ourc.jpg

Avenboken ska alltså planteras utmed kortsidan och sedan långsidan som går upp till vänster om paradisbusken. Paradisbusken ska bort, men jag funderar på att flytta den till en annan del av trädgården. Det är ju synd att slänga den. Men klarar den en flytt nu - eller är det bara onödigt arbete att försöka gräva upp den med rötter och allt om den ändå inte klarar en flytt?

Min stora fundering gäller dock syrénen. Om jag ska plantera häcken utmed hela kortsidan så måste jag ta bort två av tre syréner. Jag tänker att det kanske vore lite synd ändå. Den är ju fin och insynsskyddande (och rätt jobbig att ta bort). Men samtidigt tänker jag att det kommer se väldigt konstigt ut om avenbokshäcken inte går utmed hela kortsidan. Smakråd önskas!
Tar du bort syrenerna så anmäler jag mig som frivillig bortforslare, om de har rötterna kvar och inte bara är kapade och sen uppgrävda. :angel:

Hörnet med syréner:
IMG_1187_zpsqfpjqava.jpg

Kortsidan:
IMG_1186_zpstaa8ourc.jpg

Jag tror inte det kommer se konstigt ut alls, snarare kommer det bli lite mer liv och den klippta strikta avenboken möter den fria formen på syrenen.

Alla syréner får vara kvar så länge! Kanske mest för att vi inte riktigt har tid att köra fast.

Däremot har de senaste dagarnas regn gjort mig fundersam på en annan sak: svamp i gräsmattan. Jag hade tänkt återanvända jord både i häckrännan och i botten på pallkragar. Men vågar jag det? Det är inte svamp överallt, men på vissa ställen.

I övrigt, vad är det för svamp och hur utrotar jag den.
IMG_1190_zpso7o5p4ks.jpg

IMG_1191_zpsc2ym6fem.jpg

Alla syréner får vara kvar så länge! Kanske mest för att vi inte riktigt har tid att köra fast.

Däremot har de senaste dagarnas regn gjort mig fundersam på en annan sak: svamp i gräsmattan. Jag hade tänkt återanvända jord både i häckrännan och i botten på pallkragar. Men vågar jag det? Det är inte svamp överallt, men på vissa ställen.

I övrigt, vad är det för svamp och hur utrotar jag den.
IMG_1190_zpso7o5p4ks.jpg

IMG_1191_zpsc2ym6fem.jpg
Min erfarenhet är att det finns svampmycel lit överallt och de kommer upp om det finns rätt förutsättningar.
Blöta höstar med för dem rätt temp kommer det massor av konstiga svampar på alla möjliga platser i en trädgård. Sedan kan det gå tio år och jag ser inte skymten av dem. Men det kommer nån annan svamp på nåt annat ställe.

Det är alltså sällan så att svampar kommer att vara ständigt återkommande. Med roligt undantag för champinjoner och nejlikbroskskivling som tenderar att återkomma. Men just de två är i alla fall varmt välkomna hos mig :)

Jord innehåller miljarder bakterier och även svampar. Det är naturligt och ska vara så.

....det jag ville säga var väl mest att det inte är säkert att du kommer att träffa just de där svamparna någon mer gång i ditt liv....

Naturligtvis ska saker och ting aldrig vara lätta. När jag har grävt har jag hittat myrbon i trädgården - gul tuvmyra. Hur blir jag av med dem? Kan de skada häcken?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30