Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har spårat ur totalt :D trädgårdsjävulen har sitt grepp om mig, idag följde en klematis hem och jag hade så otur att vi fått fellevererade Hortensior, så jag fick två med mig hem! :love:

Resultatet av att jobba på plantskola, jag kommer få en faktura istället för lön :laugh:

@Mia_R är du spekulant på syrener? Vi har fler än vi behöver i vår lilla trädgård. Fast vi har också kirskål och praktlysing så det kanske inte är så intressant :angel:

Överlag har vi mycket av det mesta i trädgården. Man kan se att någon haft trädgårdsambitioner en gång i tiden. Jag hoppas att vi ska få ordning på eländet så småningom. Jag hittade förresten var mördarsniglarna (en handfull) håller till; i praktlysingrabatterna. Fördelen med torr trädgård: få mördarsniglar. Nackdelen: rödmyror överallt! :crazy:

Är det någon här som har vindruva? Jag har ju fött upp några nu och dom börjar bli större,vad ska jag göra med dom nu? Klänger dom på spalje eller tråd? ska dom ha stor kruka?
Hur många av bebisarna ska jag spara? Jag vill ju inte ha vindruva överallt.
Vindruva utomhus? Vindruva klättrar på vad den får. Vi har en utomhusplanta i en rabatt och den tar väl upp en halvmeter brett och blir ca 4-5 meter lång.

Vindruva utomhus? Vindruva klättrar på vad den får. Vi har en utomhusplanta i en rabatt och den tar väl upp en halvmeter brett och blir ca 4-5 meter lång.
Jag hade tänkt att den skulle bo i pensionärskuvösen,kan dom övervintra om jag planterar dom på friland?

Just nu har jag bara en sak att säga och det är "Morän"! :arghh: Men det blir nog bra till slut. Jag har fått bra hjälp av skyfallen att mjuka upp jorden iallafall.

Välkommen. :D Du kommer älska den när växterna inte dör pga rotblöta på vintern. Med lite mull och gödsel blir det finfint. :up:

Apropå det. Jag hade tänkt att återanvända ca. 50 procent av jorden och blanda med planteringsjord. Bör jag välja mull och kogödsel att blanda med istället? :) I vilka proportioner? Och stenarna? Hur pass stora stenar är det okej att ha i jorden?

Sedan funderar jag på den enorma mängd grässvålar som nu ligger i en hög på gräsmattan som jag inte riktigt har någon bortforslingsplan för. Delar har jag använt för att laga lite ful gräsmatta på andra ställen. Men kan jag lägga svål i botten av häckrännan med jorden uppåt innan jag lägger på jord? Bör jag hacka upp den först i så fall? Hur mycket kan jag lägga i botten?

Mvh, Novisen

Just nu har jag bara en sak att säga och det är "Morän"! :arghh: Men det blir nog bra till slut. Jag har fått bra hjälp av skyfallen att mjuka upp jorden iallafall.

Skaffa spett. Min gård består av antingen vanlig morän med ordentliga block (det största vi spettade upp nu senast var på ca 50 cm :crazy:) eller så har de fyllt i med sprängsten och rat, i ungefär samma storlek :meh:

Men visst, det är ju väldränerat :D

Skaffa spett. Min gård består av antingen vanlig morän med ordentliga block (det största vi spettade upp nu senast var på ca 50 cm :crazy:) eller så har de fyllt i med sprängsten och rat, i ungefär samma storlek :meh:

Men visst, det är ju väldränerat :D

Ett spett köpte vi första dagen! :up: Jag hade inte kommit 10 cm ner utan det. Först trodde jag ju att det var berget under, men icke (och tur det!).

Jag måste ju börja gräva nu, men kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra. Så här ser det ut nu:

Hörnet med syréner:
IMG_1187_zpsqfpjqava.jpg

Kortsidan:
IMG_1186_zpstaa8ourc.jpg

Avenboken ska alltså planteras utmed kortsidan och sedan långsidan som går upp till vänster om paradisbusken. Paradisbusken ska bort, men jag funderar på att flytta den till en annan del av trädgården. Det är ju synd att slänga den. Men klarar den en flytt nu - eller är det bara onödigt arbete att försöka gräva upp den med rötter och allt om den ändå inte klarar en flytt?

Min stora fundering gäller dock syrénen. Om jag ska plantera häcken utmed hela kortsidan så måste jag ta bort två av tre syréner. Jag tänker att det kanske vore lite synd ändå. Den är ju fin och insynsskyddande (och rätt jobbig att ta bort). Men samtidigt tänker jag att det kommer se väldigt konstigt ut om avenbokshäcken inte går utmed hela kortsidan. Smakråd önskas!
Du kommer inte kunna bli av med syrenen ändå så jag röstar för att ha den kvar

Just den här myrsorten håller bladlöss och andra löss som husdjur som de pysslar om för att få mumsa honungsdagg (vilket låter jättegulligt). :D
Det innebär att de flyttar runt bladlössen till dina växter för att kunna mjölka dem. Bladlössen i sin tur kan mkt väl skada växterna. Vi har ett bigaråträd som är lite touch and go om det kommer överleva pga detta :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V