Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt att den skulle bo i pensionärskuvösen,kan dom övervintra om jag planterar dom på friland?
Vindruva klarar normalt inte alls att bo utomhus hos oss.

Däremot kom det nya tåliga sorter när öststaterna och baltikum öppnades mot omvärlden. Där hade de varit beroende av egen förädling för att alls få något att odla i de stora kolchosernas värld.

Därifrån kom "staketdruvan" som introducerades här och som verkar växa finfint.

Vanliga vindruvor däremot är mest en handelsträdgårdsskyddsling. :) De flesta gamla handelsträdgårdar har en ranka i ett hörn.

Tänkte höra om det e nån här som har en åsikt om mitt ev projekt :D

Vi ska ställa upp en lekstuga i veckan o jag finular fortfarande på var den ska stå...
Har en idé om att kapa all vegetation på bilden (förutom träden då såklart) o ha lekstugan där, lite lummigt.
E det ett alldeles för stort projekt att gräva bort översta lagret o grusa alltihop? O e det nån mening om man inte har markduk under? Tänker att det kommer upp skit direkt..?

Alternativet e o ställa den till vänster, där gräset är klippt men det kommer bli knepigt att komma emellan med gräsklipparen sen..

IMG_7887_zpsmqcvvmf4.jpg

Önsketänkande:
maria20og20annas20legehus_500x375_zps0fvkfiot.jpg

Input någon?
Ur ett solskyddsperspektiv verkar det utmärkt att ha den lite skuggigt. I övrigt vet jag inte :D

Jag äter sparris och grubblar över möjligheten att odla sparris. Funkar det i pallkragar kanske?
Det ska fungera utmärkt! Min kollega har gjort det, själv tänkte jag göra en odlingslåda med sparris till näst år.

Vindruva klarar normalt inte alls att bo utomhus hos oss.

Däremot kom det nya tåliga sorter när öststaterna och baltikum öppnades mot omvärlden. Där hade de varit beroende av egen förädling för att alls få något att odla i de stora kolchosernas värld.

Därifrån kom "staketdruvan" som introducerades här och som verkar växa finfint.

Vanliga vindruvor däremot är mest en handelsträdgårdsskyddsling. :) De flesta gamla handelsträdgårdar har en ranka i ett hörn.
Här är det flera som har dom i växthus (ouppvärmt) och dom får vindruvor varje år.
Det var därför jag tänkte ha den/dom i kuvösen,jag har ju även möjlighet att bubbelplasta dom om det skulle behövas.
Eller ska jag kanske ta in dom över den första vintern?

Jag äter sparris och grubblar över möjligheten att odla sparris. Funkar det i pallkragar kanske?
Det har jag också funderat på! Eller i alla fall att odla den i upphöjd låda. Jag tänker att jag isf kan sorksäkra i botten, ge bra dränering och djup mullrigt jord. Min vanliga åkerjord, typ lera tror jag inte funkar. Varför vill du ha den i krage?

Det har jag också funderat på! Eller i alla fall att odla den i upphöjd låda. Jag tänker att jag isf kan sorksäkra i botten, ge bra dränering och djup mullrigt jord. Min vanliga åkerjord, typ lera tror jag inte funkar. Varför vill du ha den i krage?
Jag tycker att jag relativt lätt kan placera en eller två pallkragar i trädgården. Jag har jättesvårt att hitta en bra position för friland. Men jag kanske bara har dålig trädgårdsfantasi, utrymme finns :-) Sen tycker jag att det är sjukt tråkigt att gräva, lättare att fylla på med jord uppifrån. Tredje skälet är att det är lättare att hålla kragar fria från sniglar, tycker jag iaf.

Jag tycker att jag relativt lätt kan placera en eller två pallkragar i trädgården. Jag har jättesvårt att hitta en bra position för friland. Men jag kanske bara har dålig trädgårdsfantasi, utrymme finns :-) Sen tycker jag att det är sjukt tråkigt att gräva, lättare att fylla på med jord uppifrån. Tredje skälet är att det är lättare att hålla kragar fria från sniglar, tycker jag iaf.
Slippa gräva är def ett plus. Jag har både friland och kragar. När landet är grävt är jag såååå glad i mina kragar. Det är lättskött :up: Sniglar har jag inga bekymmer med så vet inte hur mycket hinderbana de behöver för att ge upp men allt som stoppar upp är väl bra. Sparrisen vill en ju ha för sig själv och slippa dela med sig av :d Jag säger kör! Det borde bli bra!

Slippa gräva är def ett plus. Jag har både friland och kragar. När landet är grävt är jag såååå glad i mina kragar. Det är lättskött :up: Sniglar har jag inga bekymmer med så vet inte hur mycket hinderbana de behöver för att ge upp men allt som stoppar upp är väl bra. Sparrisen vill en ju ha för sig själv och slippa dela med sig av :d Jag säger kör! Det borde bli bra!
I år är sniglarna inte så farligare, men tidigare år... Har placerat kragarna på duk och ska lägga en gruskant runt. Sen två höga med koppartejp om. Får se om jag behöver en kant också. I år har det som sagt inte varit några stora bekymmer, plockar några tiotal om dagen, men tidigare två år på den här gården har det handlat om uppåt 500 om dagen.

I år är sniglarna inte så farligare, men tidigare år... Har placerat kragarna på duk och ska lägga en gruskant runt. Sen två höga med koppartejp om. Får se om jag behöver en kant också. I år har det som sagt inte varit några stora bekymmer, plockar några tiotal om dagen, men tidigare två år på den här gården har det handlat om uppåt 500 om dagen.
Alltså, ursäkta mig, men fy fan! Sniglar i den mängden och jag skulle få spunk. Jag är nojig och kollar allt innan det kommer on i min trädgård. Vill inte ha dem! Du har all min respekt som fått ner snigelmängden så mycket. Du måste ha gjort ett jättejobb :bow:

Alltså, ursäkta mig, men fy fan! Sniglar i den mängden och jag skulle få spunk. Jag är nojig och kollar allt innan det kommer on i min trädgård. Vill inte ha dem! Du har all min respekt som fått ner snigelmängden så mycket. Du måste ha gjort ett jättejobb :bow:

Upptäckte de första mördarsniglarna i lördags. Rätt sent ändå. Klippte de jag såg, och sedan lade jag ut det superbra (för husdjur ofarliga) snigelgifter som gjort succé två år i rad tidigare. Får se om vi kan bekämpa eländet.

Det beror mycket på vädret, det har ju varit väldigt varmt och torrt = väldigt lite sniglar. Sniglar vill ha det fuktigt och runt tolv grader.

Hahaha
Jag tycker hela projektet med krage verkar urkrångligt och arbetskrävande! Gräva ur, täcka, köpa kragar, köpa jord och fylla i. En massa åkande och lastande.

Till skillnad från friland.
Gräv bort grässvålen och kompostera den. Vänd jorden. Odla.

Dyra kragar, dyr köpejord.
Min egen jord är gratis. Hästskiten jag vänder ner likaså. :D

Hahaha
Jag tycker hela projektet med krage verkar urkrångligt och arbetskrävande! Gräva ur, täcka, köpa kragar, köpa jord och fylla i. En massa åkande och lastande.

Det är för att du inte gräver med pallkragar, du täcker marken med ett lager tidningar ställer dit två till tre pallkragar (på varandra) fyller dem med köpejord klart.

Man får skilja på jordarten morän och landformen morän (det kan bli lite rörigt). Jordarten morän består av osorterat material som avsatts av isen och kan ha olika sammansättningar beroende på vilka bergarter isen rivit loss. Är det hårdare bergarter från urberget är den blockigare och grovkornigare, är den från yngre bergarter som kalksten och siltsten blir den finkornigare med mindre block.

En rullstensås är en landform bildad av isen och kallas därför morän. En rullstensås skiljer sig från jordarten morän eftersom den är sorterad av vatten och har mer avrundade block. Den innehåller väldigt lite finkornigt material också vilket gör den näringsfattig. Det ser man på vegetationen på den, få arter (jämfört med moränjord) och sådana som tål torka och lite näring.
Tack för lärd och pedagogisk genomgång!

Hahaha

Kragarna kostade 70 kr st, tyckte jag var helt ok! Jag gräver inte ur, utan gör som @monster1 skriver ovan. Fast jag använder markduk och lägger ut det betydligt större än kragarna för att få en snigelplockarzon. Planen är att fylla upp med grus där, men det har inte blivit av än. Fyllningen är till största delen egen gödsel, lite köpejord på toppen bara. Jag har ju ingen jordfräs heller, och har mycket annat som måste grävas, så jag tycker helt klart att det är enklare att slippa grävandet.

E det ett alldeles för stort projekt att gräva bort översta lagret o grusa alltihop? O e det nån mening om man inte har markduk under? Tänker att det kommer upp skit direkt..?

Jag tycker det ser fint ut vid träden, och instämmer i att joxa inte till så att gräsklippningen blir för omständlig om det går att undvika. Själv har jag grävt bort gräslager på ytor om uppskattningsvis 70 kvm för hand, genomsnitt på 15-20 cm grävdjup och sedan fyllt upp med grus/makadam på olika platser på gården och i trädgården. Utan maskiner men med en väl nyttjad spade och "rullebör". Och räknar med att få gjort ett antal kvm till i sommar.

Så, allt går om man ger sig fan på det! Och kanske om man inte har allvarliga fysiska defekter som hindrar det.

Däremot skulle jag aldrig chansa på att hoppa över markduken för fullt så roligt är det inte att behöva göra om grävandet; har jag grusat en gång så ska det fan hålla sig så snyggt det går, så länge det går sedan. Lite kommer det alltid att komma ogräs uppifrån, men underifrån täcker jag varje kvadratmillimeter med markduk OCH tidningar/kartong för att åtminstone kväva rotogräset maximalt.

Jag har drivit upp sparris från frö i år som jag satt i pallkrage. Dom är glada hittills :up:
Det var en kollega som tipsade om att ha i pallkrage, dom har haft det länge och skördar numer i sin pallkrage - inga jätte-mängder såklart ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur