Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sol ute= får nog upp min andra spaljé så jag kan sätta ner klematiserna :banana:
Haft ösregn i en vecka. Både bra och dåligt. Igår lyckades vi klippa våran äng på baksidan så nu kan den kallad gräsmatta igen :laugh:
Planterade om mina egna plantor med jordgubbar i en ampel (som dom passar för, revar ej) så nu väntar jag (fast mest barnen :p) på att det ska växa. Fint blev det iaf :D

Förlåt, en fråga till från en som endast har ägnat sig åt krukodling tidigare. Längst ner i botten på gropen så känns det rätt lerigt och det blir lätt kompakt när man står där och jobbar med att få bort sten. Bör jag luckra ner något med lite grövre struktur i botten för dräneringens skull innan innan jag fyller på med grästuvor och jord igen?

Förlåt, en fråga till från en som endast har ägnat sig åt krukodling tidigare. Längst ner i botten på gropen så känns det rätt lerigt och det blir lätt kompakt när man står där och jobbar med att få bort sten. Bör jag luckra ner något med lite grövre struktur i botten för dräneringens skull innan innan jag fyller på med grästuvor och jord igen?
Du kan absolut ge ner lite grövre sand/grus för att underlätta dränering. :)

Jag har inget annat val än att använda köpt jord då det skulle kräva en attans massa kompost till mitt 23 meter långa dike som är 50-60 cm djupt och 70 cm brett. :D Häckleverantören föreslår att man använder 100 procent planteringsjord, men (1) min magkänsla säger mig att det inte är så bra eftersom den intilliggande jorden är helt annorlunda och att det därför är bra att blanda, samt (2) att det skulle gå åt ohemult många kubikmeter dyr jord. Hur mycket vågar jag inte tänka!

Så min helt ovetenskapliga och okunniga plan ser ut så här: Luckra upp botten av det grävda diket så gott det går. I med uppochnedvända grässvålar och därefter varva och blanda runt planteringsjord (jag har valt återvunnen jord med mycket mull och kompost) med den gamla jorden - och i med avenboken. Och hålla tummarna!

Behöver jag gödsla? Det verkar råda lite olka uppfattningar. Häckleverantoren säger att den inte ska det.

Ska jag täcka svålarna med något innan jag lägger på jord eller ligger de för djupt för att gräs/ogräs ska kunna växa?
När man planterar träd och buskar har jag lärt mig att man ska vänta med gödsling.

Rötterna behöver växa och söka näring så plantan stabiliserar sig och "växer fast".

Om man lägger i gödsel så hittar den vad den behöver intill sig och behöver inte göra så mycket nya rötter.

Undantaget är när man flyttar äldre etablerade träd.
Det finns gamla rekommendationer om att lägga en död ko i botten av gropen när man flyttar stora träd :p. Långvarig näring. :D

Funkar det även på väldigt stora buskar? I så fall kanske jag testar det om jag bestämmer mig för att flytta på den enorma paradisbusken! :laugh:
Why not.
Sno nån trafikdödad grävling?

....ähum. Berätta inte varifrån du fått tipset bara. Känns inte helt ....seriöst om det är din förklaring när polisen haffar dig på motorvägen och undrar vad du gör.....

Jag verkar ha dynamit i hästgödseln i år, rena grönsaksdjungeln i växthuset. Jag har just nu nio gurkor som är plockfärdiga inom ca en vecka allihop.
wp-1497422864449..jpg

Why not.
Sno nån trafikdödad grävling?

....ähum. Berätta inte varifrån du fått tipset bara. Känns inte helt ....seriöst om det är din förklaring när polisen haffar dig på motorvägen och undrar vad du gör.....

:laugh: Jag ska uttryckligen säga att jag fick tipset av "tanten" på Bukefalos om jag blir stoppad av polisen när jag stannar till på E4 på väg hem idag för att tillskansa mig en död grävling.

Ärligt talat så skulle den nog raskt bli uppgrävd igen av hundarna.

På tal om gurkor - om man är van vid vanlig slanggurka från Ica, vilken sorts gurka bör man då välja om man vill odla egna?
(till nästa år)
en följdfråga till min tidigare fråga
Jag har aldrig sett frön till slanggurkor, letar jag på fel ställen eller heter de något annat?

en följdfråga till min tidigare fråga
Jag har aldrig sett frön till slanggurkor, letar jag på fel ställen eller heter de något annat?
Jag har köpt frilandsgurka Max från Impecta i år. Den är som köpegurka fast mer gurksmak liksom! En snabb googling leder mig till ett antal andra slanggurkor, jag har haft lite olika genom åren, men alla av "slanggurkekaraktär" då jag gillar det bäst.

Planteringsjord + kogödsel blandat funkar för vad?
Har solrosor som snart ska i marken, kan jag använda den jorden?
Eller något annat skoj jag ska köpa å plantera? :D
Har en full skottkärra så räcker till nåt iaf :p
Eller gödsla mina norska spireor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka