Oj, sådan fraktionsexpert är inte jag. Jag gräver ner så mycket välbrunnen hästgödsel jag orkar forsla hit. Min jord är mestadels mycket näringsfattig, jag kallar den sandig men helt sandig morän är det inte. Om man jämför med jorden kring t.ex. kristianstad som sannerligen är sandig. Så jag planterar med massor av gödsel, ofta bara gödsel och så sprider jag ut jorden uppepå, tillsammans med mer gödsel. I min nya rabatt lägger jag ett tjockt lager gödsel uppepå som maskarna får jobba ner. I det nya landet vände jag ner lite i jorden men i princip odlar jag rätt i välbrunnen hästgödsel. Jag är inte så petig - vår gödsel är inte så stark. Den är fuktighetshållande vilket behövs. Jag har aldrig använt köpt gödsel så vet inte riktigt hur stark den är eller bör blandas ut.Apropå det. Jag hade tänkt att återanvända ca. 50 procent av jorden och blanda med planteringsjord. Bör jag välja mull och kogödsel att blanda med istället? I vilka proportioner? Och stenarna? Hur pass stora stenar är det okej att ha i jorden?
Sedan funderar jag på den enorma mängd grässvålar som nu ligger i en hög på gräsmattan som jag inte riktigt har någon bortforslingsplan för. Delar har jag använt för att laga lite ful gräsmatta på andra ställen. Men kan jag lägga svål i botten av häckrännan med jorden uppåt innan jag lägger på jord? Bör jag hacka upp den först i så fall? Hur mycket kan jag lägga i botten?
Mvh, Novisen
Jag har inte använt löv än men i höst kommer jag börja förbättra med det också. Har en stoooor gammal lövhög som borde ha fin mull i botten nu. Ska bara rensa bort lite ogräsrens som jag slängde uppepå nyligen av ren lathet...
Sten tar jag bort om den är där jag ska plantera. Bemödar mig inte att leta upp all sten... gräver rent ett greptag djupt när jag gräver nytt, då ryker ju stenen. I gräsmattan Har jag många som sticker upp men dem lär jag inte orka gräva upp. Får vara uppmärksam när jag klipper bara.