Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå det. Jag hade tänkt att återanvända ca. 50 procent av jorden och blanda med planteringsjord. Bör jag välja mull och kogödsel att blanda med istället? :) I vilka proportioner? Och stenarna? Hur pass stora stenar är det okej att ha i jorden?

Sedan funderar jag på den enorma mängd grässvålar som nu ligger i en hög på gräsmattan som jag inte riktigt har någon bortforslingsplan för. Delar har jag använt för att laga lite ful gräsmatta på andra ställen. Men kan jag lägga svål i botten av häckrännan med jorden uppåt innan jag lägger på jord? Bör jag hacka upp den först i så fall? Hur mycket kan jag lägga i botten?

Mvh, Novisen
Oj, sådan fraktionsexpert är inte jag. :D Jag gräver ner så mycket välbrunnen hästgödsel jag orkar forsla hit. Min jord är mestadels mycket näringsfattig, jag kallar den sandig men helt sandig morän är det inte. Om man jämför med jorden kring t.ex. kristianstad som sannerligen är sandig. Så jag planterar med massor av gödsel, ofta bara gödsel och så sprider jag ut jorden uppepå, tillsammans med mer gödsel. I min nya rabatt lägger jag ett tjockt lager gödsel uppepå som maskarna får jobba ner. I det nya landet vände jag ner lite i jorden men i princip odlar jag rätt i välbrunnen hästgödsel. Jag är inte så petig - vår gödsel är inte så stark. Den är fuktighetshållande vilket behövs. Jag har aldrig använt köpt gödsel så vet inte riktigt hur stark den är eller bör blandas ut.

Jag har inte använt löv än men i höst kommer jag börja förbättra med det också. Har en stoooor gammal lövhög som borde ha fin mull i botten nu. Ska bara rensa bort lite ogräsrens som jag slängde uppepå nyligen av ren lathet...

Sten tar jag bort om den är där jag ska plantera. Bemödar mig inte att leta upp all sten... :p gräver rent ett greptag djupt när jag gräver nytt, då ryker ju stenen. I gräsmattan Har jag många som sticker upp men dem lär jag inte orka gräva upp. Får vara uppmärksam när jag klipper bara. :)

Skaffa spett. Min gård består av antingen vanlig morän med ordentliga block (det största vi spettade upp nu senast var på ca 50 cm :crazy:) eller så har de fyllt i med sprängsten och rat, i ungefär samma storlek :meh:

Men visst, det är ju väldränerat :D
:D Pappa drog upp några bumlingar när vi byggde ut. Kollade den största från fönstret nu och uppskattar höjden till kanske 60-70 cm. Mamma tittar avundsjukt på dem... :D Blir grunden till mina surjordsbäddar i skogslunden det.

Oj, sådan fraktionsexpert är inte jag. :D Jag gräver ner så mycket välbrunnen hästgödsel jag orkar forsla hit. Min jord är mestadels mycket näringsfattig, jag kallar den sandig men helt sandig morän är det inte. Om man jämför med jorden kring t.ex. kristianstad som sannerligen är sandig. Så jag planterar med massor av gödsel, ofta bara gödsel och så sprider jag ut jorden uppepå, tillsammans med mer gödsel. I min nya rabatt lägger jag ett tjockt lager gödsel uppepå som maskarna får jobba ner. I det nya landet vände jag ner lite i jorden men i princip odlar jag rätt i välbrunnen hästgödsel. Jag är inte så petig - vår gödsel är inte så stark. Den är fuktighetshållande vilket behövs. Jag har aldrig använt köpt gödsel så vet inte riktigt hur stark den är eller bör blandas ut.

Jag har inte använt löv än men i höst kommer jag börja förbättra med det också. Har en stoooor gammal lövhög som borde ha fin mull i botten nu. Ska bara rensa bort lite ogräsrens som jag slängde uppepå nyligen av ren lathet...

Sten tar jag bort om den är där jag ska plantera. Bemödar mig inte att leta upp all sten... :p gräver rent ett greptag djupt när jag gräver nytt, då ryker ju stenen. I gräsmattan Har jag många som sticker upp men dem lär jag inte orka gräva upp. Får vara uppmärksam när jag klipper bara. :)

Jag har inget annat val än att använda köpt jord då det skulle kräva en attans massa kompost till mitt 23 meter långa dike som är 50-60 cm djupt och 70 cm brett. :D Häckleverantören föreslår att man använder 100 procent planteringsjord, men (1) min magkänsla säger mig att det inte är så bra eftersom den intilliggande jorden är helt annorlunda och att det därför är bra att blanda, samt (2) att det skulle gå åt ohemult många kubikmeter dyr jord. Hur mycket vågar jag inte tänka!

Så min helt ovetenskapliga och okunniga plan ser ut så här: Luckra upp botten av det grävda diket så gott det går. I med uppochnedvända grässvålar och därefter varva och blanda runt planteringsjord (jag har valt återvunnen jord med mycket mull och kompost) med den gamla jorden - och i med avenboken. Och hålla tummarna!

Behöver jag gödsla? Det verkar råda lite olka uppfattningar. Häckleverantoren säger att den inte ska det.

Ska jag täcka svålarna med något innan jag lägger på jord eller ligger de för djupt för att gräs/ogräs ska kunna växa?

Jag måste göra något radikalt med jordgubbarna nästa år. De har suttit på samma plats i 6-7 år och i år är bären få, små och ynkliga.

Är det bäst att satsa på ny växtplats och nya plantor? Plantera i vår eller i höst? Sannolikt i vår för nu är ju varenda växtplats upptagen...

Hur boostar jag rabarberna inför nästa år? Vi flyttade dem ju i våras och de har inte gett massor av skörd i år (vilket vi hade räknat med iofs). Men nästa år vill jag ha jättemycket rabarber!

Jag har inget annat val än att använda köpt jord då det skulle kräva en attans massa kompost till mitt 23 meter långa dike som är 50-60 cm djupt och 70 cm brett. :D Häckleverantören föreslår att man använder 100 procent planteringsjord, men (1) min magkänsla säger mig att det inte är så bra eftersom den intilliggande jorden är helt annorlunda och att det därför är bra att blanda, samt (2) att det skulle gå åt ohemult många kubikmeter dyr jord. Hur mycket vågar jag inte tänka!

Så min helt ovetenskapliga och okunniga plan ser ut så här: Luckra upp botten av det grävda diket så gott det går. I med uppochnedvända grässvålar och därefter varva och blanda runt planteringsjord (jag har valt återvunnen jord med mycket mull och kompost) med den gamla jorden - och i med avenboken. Och hålla tummarna!

Behöver jag gödsla? Det verkar råda lite olka uppfattningar. Häckleverantoren säger att den inte ska det.

Ska jag täcka svålarna med något innan jag lägger på jord eller ligger de för djupt för att gräs/ogräs ska kunna växa?
Jag har fått lära mig 30 % kompost 10 % stallgödsel blandas med den jord du har. Om grästorvorna inte innehåller tåliga ogräs som tistel eller kvickrot kan du lägga dom upp och ned, gräset dör. Men Om du har kvickrot då ska du absolut inte göra det.

Vad jag tjatar på om min häck! Förlåt! :o

Nej! Be inte om ursäkt, jag har aldrig planterat någon häck men ska göra i en nära framtid - det blir drygt 20 meter även här i första vändan - och följer projektet med särskild entusiasm. Du kan få bli min personliga häck-guru när jag ska få ner min avenbokshäck utmed köksträdgården (det är den som är drygt 20 meter), och (hoppas jag) en ligusterdito utmed trädgårdsgränsen! Så tjata så mycket du vill, jag tröttnar i alla fall inte. :up: :D

Jag måste göra något radikalt med jordgubbarna nästa år. De har suttit på samma plats i 6-7 år och i år är bären få, små och ynkliga.

Är det bäst att satsa på ny växtplats och nya plantor? Plantera i vår eller i höst? Sannolikt i vår för nu är ju varenda växtplats upptagen...

Hur boostar jag rabarberna inför nästa år? Vi flyttade dem ju i våras och de har inte gett massor av skörd i år (vilket vi hade räknat med iofs). Men nästa år vill jag ha jättemycket rabarber!
Man bör byta ut plantorna efter några år och flytta till ny växtplats. Enklas och billigast är att ta och välja ut några av de fina rotade revorna och plantera de på en ny plats. http://www.odla.nu/inspiration/fornya-dina-jordgubbsplantor

Om du blandar med gammal jord kan du absolut gödsla, släng på lite algomin så har du löst det snabbt och enkelt :)

Jag har fått lära mig 30 % kompost 10 % stallgödsel blandas med den jord du har. Om grästorvorna inte innehåller tåliga ogräs som tistel eller kvickrot kan du lägga dom upp och ned, gräset dör. Men Om du har kvickrot då ska du absolut inte göra det.

Tack! :) Nu är väl det delvis gödslat då jag har fått använda mig av färdig jord (ska innehålla fibermull, barkmull, trädgårdskompost och naturgödsel. Jag kör nog grässvålen och sedan 50/50. Det är väldigt mycket grus i jorden - blandat med lite lera.

Våtarv finns det finns det en del, liksom något grobladsliknande som jag inte har lyckats identifiera. Möjligen tusensköna, men det borde blomma vid det här laget i så fall och alla typer av blommor lyser med sin frånvaro. Jag får göra en liten ogräsinventering imorgon. Det vore himla skönt att kunna slå två flugor i en smäll och få både utfyllnad i diket samtidigt som jag bli av med så mycket trädgårdsavfall som möjligt.

Nej! Be inte om ursäkt, jag har aldrig planterat någon häck men ska göra i en nära framtid - det blir drygt 20 meter även här i första vändan - och följer projektet med särskild entusiasm. Du kan få bli min personliga häck-guru när jag ska få ner min avenbokshäck utmed köksträdgården (det är den som är drygt 20 meter), och (hoppas jag) en ligusterdito utmed trädgårdsgränsen! Så tjata så mycket du vill, jag tröttnar i alla fall inte. :up: :D

Mitt första tips: Känner du någon som har en grävskopa så smöra rejält för den personen! :up: 20 meter är en lång sträcka att gräva. Vi har grävt knappt halvvägs nu och har väl lagt 15 persontimmar på det - och då är det den lättaste delen som är avklarad. :cautious: :rofl:

Jo, jag har klarat mycket grävande och skottande på skånsk jävlar anamma hittills - men när jag hyrde in en minigrävare för att göra ett hål till växthusgrunden, så nog var det värt några kronor att bara få stå och titta på....

Jag misstänker att när jag har handgrävt resten av grusgångarna runt kökslandet och fyllt upp dem med makadam, i bästa fall denna sommar, samt grusat några sträckor till på samma sätt på innergården, så har jag fyllt min hand-grävkvot i detta liv. :)

Men nu har jag fått tvångstankar om att jag måste gräva en damm också. * Måste måste måste * Livet - och trädgården - känns plötsligt inte komplett utan en dammdjävel också?! Jag borde trädgårds-lobotomeras snart. :arghh: :banghead: Åtminstone från fler saker som kräver mer grävande än att sätta ut nya plantor. Eller dejta en man med en minigrävare.

Det har jag också funderat på! Eller i alla fall att odla den i upphöjd låda. Jag tänker att jag isf kan sorksäkra i botten, ge bra dränering och djup mullrigt jord. Min vanliga åkerjord, typ lera tror jag inte funkar. Varför vill du ha den i krage?
Sorkarna tog mina sparrisplantor efter några år, så sorksäkring är viktigt. Jag skaffar inga nya förrän jag löst det problemet, trots passande förhållanden för sparris annars.

Sorkarna tog mina sparrisplantor efter några år, så sorksäkring är viktigt. Jag skaffar inga nya förrän jag löst det problemet, trots passande förhållanden för sparris annars.
Det är effektiva de små djuren :devil:. Numer fodrar jag alla planteringsgropar med dubbelt smårutigt nät, typ hönsnät. Hittills verkar det fungera men de röjer runt i mitt land så det liknar mest en Schweizerost :meh:

Impecta rear ut sina fröer nu ... innan mitt Internet packade ihop och sa tack och adjö i måndags så hann datorjäveln beställa en sabla massa fröer, trots att jag ännu inte hunnit plantera allt ja .. eh .. DATORN skickade efter på ebay! :rage:

Mitt första tips: Känner du någon som har en grävskopa så smöra rejält för den personen! :up: 20 meter är en lång sträcka att gräva. Vi har grävt knappt halvvägs nu och har väl lagt 15 persontimmar på det - och då är det den lättaste delen som är avklarad. :cautious: :rofl:

Min granne har grävskopa :D Tyvärr är den gigantisk så det jag främst vill bli av med kommer den inte åt, det är saker i vägen :cautious:

Det tog typ en halv dag att gräva varje hål för rosorna för hand nu senast :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka