Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, dom dära klematiserna jag ska plantera vill ha rosjord. Då vågar jag väl inte slänga till det här med :nailbiting: :p :o :confused:
Å sen har jag en säck rhododendronjord över. Den vet jag inte heller vad jag ska ha mer till. Ska inte ha mer blåbär :p
Klematis blir glada över rosjord, det går med vanlig också, det viktiga är att komma ihåg att de ska ner 10cm djupare och täckas med grovt sand/grus överst :)

Idag har jag kämpat med gräsklippningen, en full tank och ca 1/3 av gräsmattan klippt. Inte kom det något regn, inte kommer det något i morgon, jag är trött och svettig. :cautious:

Tog en välförtjänt paus och tog med mig varhundarna upp till grannen för lite fika, jag drack te och hundarna tiggde kakor. :d Sen tog jag spaden och en balja och gick över till andra grannen för att försöka rädda pionerna, jösses vilka rötter! :eek: Inte lyckades jag speciellt bra med grävandet heller, en massa sten och tung lerjord bråkade med mig men nu är allt(?) uppgrävt iaf och jag vet inte var jag ska gräva ner det. :nailbiting: Just nu är det i baljorna med ny jord och lite vatten i väntan på att grävas ner i morgon, jag orkade faktiskt inte idag med bara några timmars usel sömn efter nattskiftet och gräsklippningen.

Jag tog rätt på alla tjocka rotbitar som jag lyckats gräva av, kan det komma mer pioner från dem eller kommer de bara att ruttna i jorden? Jag hoppas några av pionerna jag grävde upp kommer överleva. :)

Klematis blir glada över rosjord, det går med vanlig också, det viktiga är att komma ihåg att de ska ner 10cm djupare och täckas med grovt sand/grus överst :)

Så om jag tar planteringsjorden+kogödsel+rosjord å blandar runt så kan det bli bra? För jag har redan köpt hem två säckar rosjord men har två rosor som ska ner i marken med så kan jag så sparar jag gärna en säck till dom :)
Du menar att jag ska sätta ner stammen 10 cm extra ner i marken?
Grus har vi, 2 ton i säck på infarten till alla byggen så kan norpa lite där :D

Så om jag tar planteringsjorden+kogödsel+rosjord å blandar runt så kan det bli bra? För jag har redan köpt hem två säckar rosjord men har två rosor som ska ner i marken med så kan jag så sparar jag gärna en säck till dom :)
Du menar att jag ska sätta ner stammen 10 cm extra ner i marken?
Grus har vi, 2 ton i säck på infarten till alla byggen så kan norpa lite där :D
Det lät bra! Ska man vara petig vill en ros gärna ha en hel säck rosjord själv men det är ju ganska nära om dom får dela på en :)

Jag tror du tänker rätt, Googlade fram den här bilden, hoppas den fungerar https://goo.gl/images/ux7uEC :bump:

Nästa planteringsprojekt! Rivit upp två schersminbuskar ur en rabatt, ska gräva om den, sätta upp en hässjor , eller hur tusan man skriver, och ha två klätterrosor, new Dawn med en klematis mellan, piilu. Hoppas dom överlever och blir lika fina som jag tänkt mig :love:

Igår fick jag för övrigt två löjtnantshjärta av min mor, jag frågade om jag kunde få av henne nyligen men hon hade knappt en kvar. Så jag fick en vit och en rosa, fast vi får väl se vilken färg den rosa får nästa år. Just nu var det ljuuuus, nästan vit. Kommer bli så fint!

Och apropå klematis så kommer den jag satte förra året jättefint nu. Har vuxit så den kanske är 1 m lång redan och börjar få långa utlöpare. Alldeles mörklila är den, nästan svart. :love: Och vi fick världens hagelskur samt störskurar av regn igår, 9 mm bara på en av skurarna... O_o Har inte inspekterat trädgården riktigt men den stod ju kvar iaf. :p

Stort grattis på födelsedagen @Chili! Det är inte så mycket som blommar här just nu (förutom maskrosor och lupinerna som försöker... :cautious:) så det blev en bukett av de sista syrenerna:
19120507_266186000514692_6428463609906462720_n.jpg
Tack, fina syrener! :love:

Eeeeh såg förresten av jordgubbarna jag fick av min mor som sitter i jord/gödsel i krukor börjar få jordgubbar. :D Är det bättre att de får stå kvar där nu än att plantera dem i landet, eller kan jag göra det i helgen?

Känns för sent att så men det kanske det inte är? Apropå @hemlig somsått nu. :) Tänker på morötter och kanske något mer, om min mor har fler roliga fröer (det har hon).

Eeeeh såg förresten av jordgubbarna jag fick av min mor som sitter i jord/gödsel i krukor börjar få jordgubbar. :D Är det bättre att de får stå kvar där nu än att plantera dem i landet, eller kan jag göra det i helgen?

Känns för sent att så men det kanske det inte är? Apropå @hemlig somsått nu. :) Tänker på morötter och kanske något mer, om min mor har fler roliga fröer (det har hon).
Jag tänker att i värsta fall får jag täcka med fiberduk senare, om det blir kalla nätter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka