Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mia_R har vindruvor har jag för mig?
Jag har vindruvor, både i det rivningsfärdiga växthuset och vid den rivningsfärdiga altanen. :D Samtliga planterades samtidigt men det i växthuset ger sötare druvor än de av samma sort som växer ute. De vid altanen är tänkta att klättra på den nya altanen och i mitt tycke kan man aldrig få för mycket vindruvor, även om @Luff lät lite desperat tidigare över förra årets skörd. :laugh: :)

@Mia_R är du spekulant på syrener? Vi har fler än vi behöver i vår lilla trädgård. Fast vi har också kirskål och praktlysing så det kanske inte är så intressant :angel:

Överlag har vi mycket av det mesta i trädgården. Man kan se att någon haft trädgårdsambitioner en gång i tiden. Jag hoppas att vi ska få ordning på eländet så småningom. Jag hittade förresten var mördarsniglarna (en handfull) håller till; i praktlysingrabatterna. Fördelen med torr trädgård: få mördarsniglar. Nackdelen: rödmyror överallt! :crazy:
Vita syrener ja tack, mördarsniglar nej tack. :crazy: Kirskålen hade inte spelat någon roll då jag redan har den men jag är livrädd för att få hit mördarsniglar. :nailbiting:

På onsdag ska jag försöka rädda en gammal pion från ena grannen då de tänker fälla äppelträdet och bygga altan istället. :cry: Tack och lov så får jag försöka rädda pionen innan de förstör den, de hade tänkt gräva upp den måndag kväll och sen fälla äppelträdet, men då jag jobbar nätter bad jag dem att vänta med sågandet tills på onsdag så hinner jag även försöka rädda pionen. Visst förstår jag att de vill ha altan, men det gör ont i hjärtat att de sågar ner trädet. Jag hoppas pionen överlever flytten, som tur är så ska det regna mycket i veckan. :up: Otur för deras läckande tak. :angel:

Jag har vindruvor, både i det rivningsfärdiga växthuset och vid den rivningsfärdiga altanen. :D Samtliga planterades samtidigt men det i växthuset ger sötare druvor än de av samma sort som växer ute. De vid altanen är tänkta att klättra på den nya altanen och i mitt tycke kan man aldrig få för mycket vindruvor, även om @Luff lät lite desperat tidigare över förra årets skörd. :laugh: :)

Vita syrener ja tack, mördarsniglar nej tack. :crazy: Kirskålen hade inte spelat någon roll då jag redan har den men jag är livrädd för att få hit mördarsniglar. :nailbiting:

På onsdag ska jag försöka rädda en gammal pion från ena grannen då de tänker fälla äppelträdet och bygga altan istället. :cry: Tack och lov så får jag försöka rädda pionen innan de förstör den, de hade tänkt gräva upp den måndag kväll och sen fälla äppelträdet, men då jag jobbar nätter bad jag dem att vänta med sågandet tills på onsdag så hinner jag även försöka rädda pionen. Visst förstår jag att de vill ha altan, men det gör ont i hjärtat att de sågar ner trädet. Jag hoppas pionen överlever flytten, som tur är så ska det regna mycket i veckan. :up: Otur för deras läckande tak. :angel:
Jag är rätt säker på att det inte bor några mördarsniglar i syrenerna. Vi har mest lila syrener men det finns minst en vit som står dumt till som du kan komma och hämta om du vill :)

Bor på en rullstensås. Kallas det gruset också morän av fackmännen?

Man får skilja på jordarten morän och landformen morän (det kan bli lite rörigt). Jordarten morän består av osorterat material som avsatts av isen och kan ha olika sammansättningar beroende på vilka bergarter isen rivit loss. Är det hårdare bergarter från urberget är den blockigare och grovkornigare, är den från yngre bergarter som kalksten och siltsten blir den finkornigare med mindre block.

En rullstensås är en landform bildad av isen och kallas därför morän. En rullstensås skiljer sig från jordarten morän eftersom den är sorterad av vatten och har mer avrundade block. Den innehåller väldigt lite finkornigt material också vilket gör den näringsfattig. Det ser man på vegetationen på den, få arter (jämfört med moränjord) och sådana som tål torka och lite näring.

Jag sitter och glor medans tomaterna får mer och mer färg på ena plantan :meh:
Nästa vecka åker stygnen sen jäklar :banana: ska jag ta det lugn i en månad till :o :angel:
Men liiiiite kan jag vara i trädgården!

Hittat en ny blomma i trädgården! Kommer en bild sen så jag får hjälp med identifiering. Dagens höjdpunkt :D

Man får skilja på jordarten morän och landformen morän (det kan bli lite rörigt). Jordarten morän består av osorterat material som avsatts av isen och kan ha olika sammansättningar beroende på vilka bergarter isen rivit loss. Är det hårdare bergarter från urberget är den blockigare och grovkornigare, är den från yngre bergarter som kalksten och siltsten blir den finkornigare med mindre block.

En rullstensås är en landform bildad av isen och kallas därför morän. En rullstensås skiljer sig från jordarten morän eftersom den är sorterad av vatten och har mer avrundade block. Den innehåller väldigt lite finkornigt material också vilket gör den näringsfattig. Det ser man på vegetationen på den, få arter (jämfört med moränjord) och sådana som tål torka och lite näring.
Jag är inte geolog utan landskapsarkitekt och vi lärde oss ju mest om jordarterna för att veta hur de hanterar vatten och näring samt hur bäriga de är. Men morän är ju alla jordar som är en stor variation av kornstorlekar. Det är en blandjord så det finns jordar med lerig morän till sandigmorän till den här steniga varianten vi har här i småland även kallad pinmo. Antagligen för att det är en jäkla pina att försöka gräva iden (hej spetet!). I skåne har man ju tex lerigmorän vilket är våra absolut bästa odlingsjordar men här i småland är det grusig sandig och stenigmorän som gäller vilket inte är så bra odlingsjordar hens flykten till Amerikat.

Jag är inte geolog utan landskapsarkitekt och vi lärde oss ju mest om jordarterna för att veta hur de hanterar vatten och näring samt hur bäriga de är. Men morän är ju alla jordar som är en stor variation av kornstorlekar. Det är en blandjord så det finns jordar med lerig morän till sandigmorän till den här steniga varianten vi har här i småland även kallad pinmo. Antagligen för att det är en jäkla pina att försöka gräva iden (hej spetet!). I skåne har man ju tex lerigmorän vilket är våra absolut bästa odlingsjordar men här i småland är det grusig sandig och stenigmorän som gäller vilket inte är så bra odlingsjordar hens flykten till Amerikat.

Precis, som jag sa beror sammansättningen på jordarten morän på vilken typ av berg isen rivit loss. Här uppe är det ofta nära till urberget så materialet är rätt grovt. Längre söderut (typ Skåne) är det ofta berg som kalksten och siltsten som gett en finkornigare morän (mer ler och silt). Mer näring men också en jord som håller mer vatten, dvs sämre dränering.

Sedan är ju viss åkermark på gammal sjöbotten vilket oftast ger en bördig jord pga organiskt material men också en känslighet för stora vattenmängder.

Några av Sveriges bästa odlingsområden finns kring Storsjön i Jämtland. Det beror på att de kommer till stor del från vittrad alunskiffer som förutom att den gett finkornigt material (dvs lättillgänglig näring) också gett ett tillskott av kol. Har man sedan på gödsel på den (dvs kväve) får man en enormt bra kol/kväve-kvot som gör att grödorna exploderar :up:

Senast ändrad:
Precis, som jag sa beror sammansättningen på jordarten morän på vilken typ av berg isen rivit loss. Här uppe är det ofta nära till urberget så materialet är rätt grovt. Längre söderut (typ Skåne) är det ofta berg som kalksten och siltsten som gett en finkornigare morän (mer ler och silt). Mer näring men också en jord som håller mer vatten, dvs sämre dränering.

Sedan är ju viss åkermark på gammal sjöbotten vilket oftast ger en bördig jord pga organiskt material men också en känslighet för stora vattenmängder.

Några av Sveriges bästa odlingsområden finns kring Storsjön i Jämtland. Det beror på att de kommer till stor del från vittrad alunskiffer som förutom att den gett finkornigt material (dvs lättillgänglig näring) också gett ett tillskott av kol. Har man sedan på gödsel på den (dvs kväve) får man en enormt bra kol/kväve-kvot som gör att grödorna exploderar :up:
Jag försökte bara omsätta det till mina lite mindre vetenskapliga begrepp ;).

Jag försökte bara omsätta det till mina lite mindre vetenskapliga begrepp ;).

:cautious: :rofl:

Faktiskt hade jag stor nytta av markläran som ingick i växtodligen på jordbruksskolan när jag gjorde moränprovtagning men även nu i trädgården. Jag hade ju grunderna sas. Kvartärgeologi är egentligen inte min grej så jag läste inte så mycket av den på universitetet.

Ahhhh ljuva minnen från växtodlingsläran. Om en jord har 30 % sand, 40% lera och 30 % mo vad är det då?

Gissningslek!

Vad har jag hittat för blommor i min trädgård? :)

1.
20170613_111118_zpsjtemugxm.jpg

2.
20170613_111352_zpsduar9yyw.jpg

3.
20170613_111435_zpssgvtmyr4.jpg

4.
20170613_111315_zpsocf1i2te.jpg

5.
20170613_111247_zpsc2cbgpwq.jpg

6.
20170613_111447_zpseyr9ztpg.jpg

Okej. Nr 6 vet tom med jag :rofl: ;)
Det blåste så nån bild är halvdan men det går väl se ändå för den som kan svaret hoppas jag :)

1. Alunrot
2. Daglilja
3. Krolllilja
4. Morgonstjärna
5. Strandiris

Tack :bow:
Alla dessa står på ena sidan av huset förutom nr 3. Om jag planterat dom på andra sidan. Blir dom arga då?
Nr 3 är på Södersidan och dom andra blir på öst som låter rimligast :p

Tack :bow:
Alla dessa står på ena sidan av huset förutom nr 3. Om jag planterat dom på andra sidan. Blir dom arga då?
Nr 3 är på Södersidan och dom andra blir på öst som låter rimligast :p
3 och 4 är så kallade lundväxter, de gillar halvskugga men tolererar säkert andra lägen med. Fungerar bra under träd och större buskar om det inte blir allt för torrt. De andra gillar sol-halvskugga och fungerar nog bra i allt utom norrläge :).

Tänkte höra om det e nån här som har en åsikt om mitt ev projekt :D

Vi ska ställa upp en lekstuga i veckan o jag finular fortfarande på var den ska stå...
Har en idé om att kapa all vegetation på bilden (förutom träden då såklart) o ha lekstugan där, lite lummigt.
E det ett alldeles för stort projekt att gräva bort översta lagret o grusa alltihop? O e det nån mening om man inte har markduk under? Tänker att det kommer upp skit direkt..?

Alternativet e o ställa den till vänster, där gräset är klippt men det kommer bli knepigt att komma emellan med gräsklipparen sen..

IMG_7887_zpsmqcvvmf4.jpg

Önsketänkande:
maria20og20annas20legehus_500x375_zps0fvkfiot.jpg

Input någon?

@Carand: Jag har väl egentligen inte så mycket att komma med förutom att inte krångla till det med gräsklippningen. Jag håller på att avveckla en pallkrageodling just nu pga idiotisk placering med tanke på gräsklippningen (mitt eget fel så jag kan inte skylla på någon annan :D).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur