Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spenderade gårdagen med detta :wtf:
20170602_202617_zps7siirxpe.jpg

Var hittar du blompinnar? Letade på Bauhaus igår. Enligt min far är det billigare att köpa bambustaket och ta loss pinnarna än att köpa lösa. Behöver till ärtor, tomater etc så ganska höga. ☺️
Jag köper på Eko eller Ica (finns på både Msxi och Kvantum, jag bor mitt emellan...)

Puh, igår fyllde jag ramen i tunnelväxthuset. Jag tappade räkningen på antalet skottkärror jag körde, men varje kärra var 30 spadtag. Ett par av pallkragarna fick även de några lass, men jag skulle behöva ännu mer gödsel! :arghh: Två traktorsläp räcker ingenstans men nu är det nog kört att hämta mer, stacken skulle tömmas nu, det regnar och ärtorna på åkern utanför där jag får det inkört på tomten tar nog stryk om vi kör mer nu. :meh:

Varför tog jag inte ett tredje lass när vi ändå var igång? :cautious:

Har någon tips på prisvärda kvalitets-vattenslangar? Här använder vi ett par hundra meter slang och jag är trött på det gröna som går sönder hela tiden. Har haft 3/4-tum gröna, men har kommit fram till att jag hellre köper 1/2-tum och lägger pengarna på lite bättre kvalitet.

Jag grävde hål för rosor igår... dvs jag spettade sten :meh: Min gård är helt rubbad, det är sten f-n överallt. Dessutom har de vid något tillfälle (innan pappa tog över stället) fyllt i med sprängsten och rat (jag hittar ofta massor av krukskärvor och krossat tegel). Igår grävde jag upp en gammal järnram till en träspade också :cautious:

En bit bort är det naturlig morän (ja, jag är säker för trots allt är jag geolog och har jobbat lite med kvartär provtagning också :D).

Jag konstaterade också att mitt stora stenblock är en amfibolit :up: jag testade inte runt hela blocket men jag tror hela är det :)

Har någon tips på prisvärda kvalitets-vattenslangar? Här använder vi ett par hundra meter slang och jag är trött på det gröna som går sönder hela tiden. Har haft 3/4-tum gröna, men har kommit fram till att jag hellre köper 1/2-tum och lägger pengarna på lite bättre kvalitet.

Mina billiga från ÖB och Jula håller alldeles utmärkt och är väldigt billiga (jag har väl en liten bit över 100 m). De sämsta jag har (speciellt kopplingarna) är från Hozelock... :cautious:

Annars ska väl Gardena och Granngårdens vara bra men jag är inte säker på att de är så prisvärda.

Mina billiga från ÖB och Jula håller alldeles utmärkt och är väldigt billiga (jag har väl en liten bit över 100 m). De sämsta jag har (speciellt kopplingarna) är från Hozelock... :cautious:

Annars ska väl Gardena och Granngårdens vara bra men jag är inte säker på att de är så prisvärda.
Jag tror ett bekymmer här är att vi har dem ute året runt. Vi får ju för det mesta ingen tjäle och bara enstaka dagar med många minus. Slangarna till hästhagarna får helt enkelt ligga ute, och används även vintertid när det inte är minusgrader. Detta tar de gröna slangarna stryk av, men jag har insett att de gula extraförstärkta klarar det bra. Vi har dessutom en slangbit som vi drar över en väg för att vattna en hage. Vi drar den alltså över vägen just när vi vattnar. Vägen är inte jättetrafikerad, men slangen är någon slags trafikmagnet känns det som. Den blir alltså rätt brutalt överkörd. Detta har de gröna slangarna inte klarat, men den gula vi köpte förra året har klarat det utmärkt.

Jag tror ett bekymmer här är att vi har dem ute året runt. Vi får ju för det mesta ingen tjäle och bara enstaka dagar med många minus. Slangarna till hästhagarna får helt enkelt ligga ute, och används även vintertid när det inte är minusgrader. Detta tar de gröna slangarna stryk av, men jag har insett att de gula extraförstärkta klarar det bra. Vi har dessutom en slangbit som vi drar över en väg för att vattna en hage. Vi drar den alltså över vägen just när vi vattnar. Vägen är inte jättetrafikerad, men slangen är någon slags trafikmagnet känns det som. Den blir alltså rätt brutalt överkörd. Detta har de gröna slangarna inte klarat, men den gula vi köpte förra året har klarat det utmärkt.

Jag har som sagt dålig erfarenhet av Hozelock men har ni kollat på Granngårdens eget sortiment? De har ju olika nivåer på slangarna (plus att de har Gardenas sortiment också). Kanske ha olika kvalitéer på slangarna beroende på var de slits mest/minst?

Jag har som sagt dålig erfarenhet av Hozelock men har ni kollat på Granngårdens eget sortiment? De har ju olika nivåer på slangarna (plus att de har Gardenas sortiment också). Kanske ha olika kvalitéer på slangarna beroende på var de slits mest/minst?
Jag tror den vi har över vägen nu är granngårdens mellankraftiga. Har för mig priset var drygt 200 kr/20 m. Jag köpte precis en grå från Hozelock på rea, 20 m för 179 kr, då ingick några kopplingar med. Det var nedsatt från typ 250 tror jag. Men då ska jag inte kasta mig iväg och köpa fler av dem innan jag testat den här ordentligt iaf! Tanken är att successivt byta ut all slang mot bra slangar, helst i 40 eller 50-m längder dessutom för att slippa så många kopplingar, och att börja där slangen är mest utsatt.

Jag tror den vi har över vägen nu är granngårdens mellankraftiga. Har för mig priset var drygt 200 kr/20 m. Jag köpte precis en grå från Hozelock på rea, 20 m för 179 kr, då ingick några kopplingar med. Det var nedsatt från typ 250 tror jag. Men då ska jag inte kasta mig iväg och köpa fler av dem innan jag testat den här ordentligt iaf! Tanken är att successivt byta ut all slang mot bra slangar, helst i 40 eller 50-m längder dessutom för att slippa så många kopplingar, och att börja där slangen är mest utsatt.

Jag vet att Hozelock har flera nivåer också men jag förväntade mig högre kvalité från dem även på lägsta nivån (vilket det är på den slang jag har). De billiga jag har är helt likvärdiga så då ser jag ingen mening med att betala dyrt för det. Att sedan kopplingarna var sämre än mina superbilliga (5 kr/st på Citygross :D) gjorde mig inte bättre inställd till märket kan jag medge. Gardena är jag däremot imponerad av. Jag bytte kopplingen vid kranen förra året och det var endast för att jag ville ha ett tvåvägsuttag. Den gamla Gardena-kopplingen har suttit där året runt i ur och skur sedan jag var liten och fungerade utmärkt :up: Den var blekt och mossbevuxen dock :p

Weibulls återvunna planteringsjord - bra eller dålig?

Jag hade inte tänkt att använda den oblandad utan i så fall tänkt använda en kombination av Weibulls, jorden som jag gräver upp när jag gräver dike för häcken, samt kogödsel till häcken och i pallkragarna.

Jag köpte en billig på Rusta och är inte imponerad (och jag misstänker att det är mer eller mindre samma tillverkare). Så länge sprinklerpistolen inte är på är den bra men så fort man börjar spruta så blir det för lågt tryck i den så den börjar dra ihop sig så man får hålla i som en galning. Jag tror inte den håller speciellt länge heller. Men för 99 kr var det en ok chansning.

Snacka om att jag är senare än sist med mina planteringar i år... igår lyckades jag få ner 1,5 rad med potatis :o hela landet borde ha varit satt (d.v.s 5 rader á 10 meter) men eftersom jag skulle prova att göra en bädd att odla i så har det tagit tiiiiiid att få dit allt material :crazy:
Jag har även petat ner dillfröna, majrovor, sockerärt och två olika brytbönor, planterat ut en pepparrot och en tomat som jag blev förärad - men mycket återstår än :cautious:
Det tog ju lite tid att få till växthuset också, som köptes helt oplanerat :p och så har jag ägnat en del tid åt "ängen" med att flytta in några nya blommor och ut växter som blivit för många...
Gräsmattan fick helt plötsligt för sig att växa massor, så den måste klippas minst 1 gång/v :meh:

Jösses alltså!! Först går man och väntar och väntar, sen vill man göra allt NU men både tiden och orken tar slut = trädgårdsfrustration de lux :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka