Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halva hönsgården är klar vid ladugården. Observera att den hönan och tupp som jag beställde i början på maj ännu inte flyttat in :rofl:

18836872_199523680570498_5756947963068157004_o.jpg

Kommer mina växter (tomat-, chili- och gurkplantor) frysa ihjäl i natt utan skydd av växttunneln (som var mosad helt och hållet, inte bara plasten utan även ställningen hade både böjts och gått av :crazy:, tack och lov mot ett träd på vår gård och inte mot grannens hus)?
Har fiberduk som jag kan lägga över några stycken i alla fall tror jag.

Kommer mina växter (tomat-, chili- och gurkplantor) frysa ihjäl i natt utan skydd av växttunneln (som var mosad helt och hållet, inte bara plasten utan även ställningen hade både böjts och gått av :crazy:, tack och lov mot ett träd på vår gård och inte mot grannens hus)?
Beror väl på hur kallt det är?
Ner mot nollan klarar de inte men sisådär 5 grader ha mina fixat men så är de rejält avhärdade också.

Hade du förankrat duken på tunneln? Jag misstänker att det är duken som är viktigast eftersom den är det största vindfånget?
Jag har duken väl förankrad under marksten och den klarade rejält med blåst. Men nu har jag fått ner armeringjärn också och hoppas det gör susen.

Har varit på vift ikväll och det blåste typ halv storm där jag körde så jag var jätterädd för min tunnel. Men den stod kvar när jag kom hem.

Beror väl på hur kallt det är?
Ner mot nollan klarar de inte men sisådär 5 grader ha mina fixat men så är de rejält avhärdade också.

Hade du förankrat duken på tunneln? Jag misstänker att det är duken som är viktigast eftersom den är det största vindfånget?
Jag har duken väl förankrad under marksten och den klarade rejält med blåst. Men nu har jag fått ner armeringjärn också och hoppas det gör susen.

Har varit på vift ikväll och det blåste typ halv storm där jag körde så jag var jätterädd för min tunnel. Men den stod kvar när jag kom hem.
Vi hade lagt på ordentligt med jord och annat runtom, där duken gick ut. Det räckte inte :crazy:. Den verkade dock ha lyft rakt upp och blåst iväg, för sakerna som stod i mittgången stod fortfarande upp.
Vi ska ta just armeringsjärn och fästa nästa med. Fungerar inte det ger vi upp med tunnel och får spara till riktigt växthus, men det lär dröja innan vi har råd :(.

Nästan 8 grader fortfarande så jag hoppas växterna klarar sig utan täcke.

Vi hade lagt på ordentligt med jord och annat runtom, där duken gick ut. Det räckte inte :crazy:. Den verkade dock ha lyft rakt upp och blåst iväg, för sakerna som stod i mittgången stod fortfarande upp.
Vi ska ta just armeringsjärn och fästa nästa med. Fungerar inte det ger vi upp med tunnel och får spara till riktigt växthus, men det lär dröja innan vi har råd :(.

Nästan 8 grader fortfarande så jag hoppas växterna klarar sig utan täcke.
Men hur mycket jord och vad väger den? Torr jord väger knappt något alls.

Propagerar fortfarande för marksten. De här kostar 10 spänn styck och är 35x17,5x5 cm. Tillräckligt tunga för att hålla duken på plats. (hoppas jag inte blir motbevisad vid nästa storm....)
Halvplatta_sl_t.jpg

Så länge det inte går under nollan är det nog ingen fara men, om det blåser mycket så får man se till att växterna inte blåser sönder.

Propagerar fortfarande för marksten. De här kostar 10 spänn styck och är 35x17,5x5 cm. Tillräckligt tunga för att hålla duken på plats. (hoppas jag inte blir motbevisad vid nästa storm....)
Halvplatta_sl_t.jpg
Jag har lagt 30x30 plattor på duken och det verkar vara stabilt. Det har blåst ganska kraftigt men det har inte rört sig alls.

Halvplatta_sl_t.jpg
En hel del.
Sambon säger armeringsjärn och grovt grus runtom, men jag ska föreslå marksten istället :)

Nu har jag försökt rädda det som räddas kan. Har vattnat och lagt fiberduk om chilin, tomaterna och majsen. Hade ett liten drivbänk att ställa över ena pallkragen så den har jag ställt över de minsta tomaterna. Gurkan mådde ju inte bra innan heller så överlever den är det en bonus oavsett.
Växterna såg inte ut att må så bra, säkert pga stormen :(.

Nu har jag försökt rädda det som räddas kan. Har vattnat och lagt fiberduk om chilin, tomaterna och majsen. Hade ett liten drivbänk att ställa över ena pallkragen så den har jag ställt över de minsta tomaterna. Gurkan mådde ju inte bra innan heller så överlever den är det en bonus oavsett.
Det kommer nog gå bra, mina chilis, tomater och vattenmelon står ute mot en södervägg i zon 3-4 och svärmor direkt sår majs i sina odlingslådor ute.

Blåst gör växter riktigt ledsna. Får de bara vara i fred en stund så repar de sig!

Blir lite matt på att det är så kallt.
Jag har satt ut massor av plantor. En del i tunneln och några på friland. De växer inte för det är för kallt. Lyckas pressa upp 25 grader i tunneln om allt är stängt. Och jag vill inte ha stängt.

Det jag sått ute har knappt kommit upp.
Det enda som växt är spaghettipumpan och squashen. Men bara lite

Broccoli, blomkål, sallad, spenat, rädisor, purjolök är utplanterade, må dom överleva! :p less dom inomhus helt enkelt, under fiberduk.

En klassisk bondsyren är utplanterad idag också :love:

Fick massor av frön som ska ut, ska börja med humle och vitsippa, sen har jag blåklocka, tusensköna, prästkrage osv.. till min framtida sommaräng :love:

Nästan klippt 2/3 av gräsmattan, äntligen! Fast 1/3 gräsmatta behöver klippas igen så det blir nog egentligen bara 1/3 av det som ska klippas som är klippt! :meh:

Nåja, jag har jobbat natt och varit på banken och handlat lite gröna saker med lite andra färger inblandat som man om man vill skulle kunna ha utomhus så här års ... :angel: En mycket trevlig fika med min äldsta vän på Fullerö norr om Uppsala satte guldkant på dagen. :d

I morgon hoppas jag äntligen hinna klart ramen och köra in all gödsel i tunneln och pallkragarna, bortsett från det som ska bli min blivande nya bädd, till hönsens stora sorg. :up: :o Om allt går som jag hoppas och vill så åker de sista av nuvarande förodlandet inomhus ut i tunnel och pallkragar så kan jag passa på att utnyttja min självinbjudne gäst till att hjälpa till med att slå ner nya stolpar till sommarhagen istället under söndagen. ;)

Jag kör grävt land OCH "pallkragar", egna mått. Vill helst odla direkt i djupgrävd jord, utan täckskikt mellan odlingen och marken. Även om det är till priset av en del kvarvarande rotogräs såsom åkerfräken.

Men måste hägna in odlingarna för att få styrsel på ogräs utanför och huliganhönor som tror att både grävandet och odlandet är tillägnat dem. Dessutom tycker jag att det är snyggt med de egna ramarna och gångar mellan, och att det är bra att de fyllts på så mycket så odlingarna också blir lite upphöjda. Så tycker jag på lång sikt.

Men hade jag stått inför att få igång någon odling lite kvickt nu, och inte haft någon bra plats grävd, så skulle jag hellre slänga på en pallkrage (eller flera) med marktäckning under och odla i den, än inget alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka