Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror väl på hur kallt det är?Kommer mina växter (tomat-, chili- och gurkplantor) frysa ihjäl i natt utan skydd av växttunneln (som var mosad helt och hållet, inte bara plasten utan även ställningen hade både böjts och gått av , tack och lov mot ett träd på vår gård och inte mot grannens hus)?
Har fiberduk som jag kan lägga över några stycken i alla fall tror jag.
Vi hade lagt på ordentligt med jord och annat runtom, där duken gick ut. Det räckte inte . Den verkade dock ha lyft rakt upp och blåst iväg, för sakerna som stod i mittgången stod fortfarande upp.Beror väl på hur kallt det är?
Ner mot nollan klarar de inte men sisådär 5 grader ha mina fixat men så är de rejält avhärdade också.
Hade du förankrat duken på tunneln? Jag misstänker att det är duken som är viktigast eftersom den är det största vindfånget?
Jag har duken väl förankrad under marksten och den klarade rejält med blåst. Men nu har jag fått ner armeringjärn också och hoppas det gör susen.
Har varit på vift ikväll och det blåste typ halv storm där jag körde så jag var jätterädd för min tunnel. Men den stod kvar när jag kom hem.
Men hur mycket jord och vad väger den? Torr jord väger knappt något alls.Vi hade lagt på ordentligt med jord och annat runtom, där duken gick ut. Det räckte inte . Den verkade dock ha lyft rakt upp och blåst iväg, för sakerna som stod i mittgången stod fortfarande upp.
Vi ska ta just armeringsjärn och fästa nästa med. Fungerar inte det ger vi upp med tunnel och får spara till riktigt växthus, men det lär dröja innan vi har råd .
Nästan 8 grader fortfarande så jag hoppas växterna klarar sig utan täcke.
Så länge det inte går under nollan är det nog ingen fara men, om det blåser mycket så får man se till att växterna inte blåser sönder.Kommer mina växter (tomat-, chili- och gurkplantor) frysa ihjäl i natt utan skydd av växttunneln (som var mosad helt och hållet, inte bara plasten utan även ställningen hade både böjts och gått av , tack och lov mot ett träd på vår gård och inte mot grannens hus)?
Har fiberduk som jag kan lägga över några stycken i alla fall tror jag.
Jag har lagt 30x30 plattor på duken och det verkar vara stabilt. Det har blåst ganska kraftigt men det har inte rört sig alls.Men hur mycket jord och vad väger den? Torr jord väger knappt något alls.
Propagerar fortfarande för marksten. De här kostar 10 spänn styck och är 35x17,5x5 cm. Tillräckligt tunga för att hålla duken på plats. (hoppas jag inte blir motbevisad vid nästa storm....)
En hel del.Men hur mycket jord och vad väger den? Torr jord väger knappt något alls.
Propagerar fortfarande för marksten. De här kostar 10 spänn styck och är 35x17,5x5 cm. Tillräckligt tunga för att hålla duken på plats. (hoppas jag inte blir motbevisad vid nästa storm....)
Det har i alla fall slutat blåsa. Alltid nåt.Så länge det inte går under nollan är det nog ingen fara men, om det blåser mycket så får man se till att växterna inte blåser sönder.
Det kommer nog gå bra, mina chilis, tomater och vattenmelon står ute mot en södervägg i zon 3-4 och svärmor direkt sår majs i sina odlingslådor ute.Nu har jag försökt rädda det som räddas kan. Har vattnat och lagt fiberduk om chilin, tomaterna och majsen. Hade ett liten drivbänk att ställa över ena pallkragen så den har jag ställt över de minsta tomaterna. Gurkan mådde ju inte bra innan heller så överlever den är det en bonus oavsett.
Växterna såg inte ut att må så bra, säkert pga stormen .
Blåst gör växter riktigt ledsna. Får de bara vara i fred en stund så repar de sig!Nu har jag försökt rädda det som räddas kan. Har vattnat och lagt fiberduk om chilin, tomaterna och majsen. Hade ett liten drivbänk att ställa över ena pallkragen så den har jag ställt över de minsta tomaterna. Gurkan mådde ju inte bra innan heller så överlever den är det en bonus oavsett.
Växterna såg inte ut att må så bra, säkert pga stormen .
Grävt. Alla dagar i veckan.Vad hade ni valt, grävt land eller pallkragar?