Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågan är om @GardenAngel förlåter mig för den här bilden. Warg-hästarnas gödsel är nog hemligheten.
18813901_10212599846824751_6090924315609268672_n.jpg

@Galant Jag är jättesugen på att testa melonodling, kommer med största sannolikhet att ge mig på det nästa år. Köpte faktiskt fröer redan i år men drabbades av en liten odlarsvacka när jag hade tänkt sätta dem i april. Sedan stod jag också och fingrade lystet på de förodlade plantorna hos den lokala plantskolan, men lyckades slita mig därifrån i tid.

Det var lite för många nyheter redan kände jag med selleri och kronärtskocka och kål och sånt. Och lite för många grundprojekt som tar tid från själva kärnan i odlingen. Så jag har ännu inte några glada eller erfarenhetsmässiga tips på just melonodlarfronten (men följer intresserat hur det går för dig!) Jag tror att det är en helt fenomenal hemmaodlarupplevelse med den mogna söta doften och att få skörda en tung, solvarm, alldeles egen melon. :love:

Har du kollat Skillnadens trädgård? Jag har i bakhuvudet att hon skulle satsa på melonodling också i år, då finns där säkert goda tips!

@Galant Jag är jättesugen på att testa melonodling, kommer med största sannolikhet att ge mig på det nästa år. Köpte faktiskt fröer redan i år men drabbades av en liten odlarsvacka när jag hade tänkt sätta dem i april. Sedan stod jag också och fingrade lystet på de förodlade plantorna hos den lokala plantskolan, men lyckades slita mig därifrån i tid.

Det var lite för många nyheter redan kände jag med selleri och kronärtskocka och kål och sånt. Och lite för många grundprojekt som tar tid från själva kärnan i odlingen. Så jag har ännu inte några glada eller erfarenhetsmässiga tips på just melonodlarfronten (men följer intresserat hur det går för dig!) Jag tror att det är en helt fenomenal hemmaodlarupplevelse med den mogna söta doften och att få skörda en tung, solvarm, alldeles egen melon. :love:

Har du kollat Skillnadens trädgård? Jag har i bakhuvudet att hon skulle satsa på melonodling också i år, då finns där säkert goda tips!

Jag kommer avlägga rapport om hur det går för mig som melonodlare. Som vanligt är det som bäst nu när det går att drömma om stora söta frukter och exotiska dofter. Tids nog ramlar verkligheten in med frostnätter, ohyra, bortglömd vattning och annat krafs som hör vardagen till. Men just i morse får jag tillstå att pulsen och odlarhjärtat skuttade till när jag såg alla utslagna blommor :love:.

Mycket ståndaktigt av dig att avstå attacken från melonplantorna. Jag borde nog ha begränsat mig vad gäller tomater. Köpte några, sådde några och fick av grannen. Blev *host* 14 st. :o . Skyller på lyckoruset från att ha ett alldeles egen, fin odlingstunnel. :love:

Jag har inte läst på skillnadens trädgård. Får åtgärda det :up:

Jag kommer avlägga rapport om hur det går för mig som melonodlare. Som vanligt är det som bäst nu när det går att drömma om stora söta frukter och exotiska dofter. Tids nog ramlar verkligheten in med frostnätter, ohyra, bortglömd vattning och annat krafs som hör vardagen till. Men just i morse får jag tillstå att pulsen och odlarhjärtat skuttade till när jag såg alla utslagna blommor :love:.

Mycket ståndaktigt av dig att avstå attacken från melonplantorna. Jag borde nog ha begränsat mig vad gäller tomater. Köpte några, sådde några och fick av grannen. Blev *host* 14 st. :o . Skyller på lyckoruset från att ha ett alldeles egen, fin odlingstunnel. :love:

Jag har inte läst på skillnadens trädgård. Får åtgärda det :up:
14??? Du kan få några av mig,har 34 :o någonstans blev det jätte fel :D

Av bukes easterbunnytävling fick jag bla melon, salladssparris och musselsquashfrön. Har satt i pallkrage med glas över och det grodde superbra. Nu ska det bara växa ordentligt.

34! :eek::rofl::rofl::rofl::rofl::bow:
Jag ligger i lä och du kommer ev att vara lite trött på tomater i höst ;)
Lugn bara lugn,rätt var det är så kommer det en frostnatt o då är det god natt för några,sen glömer jag vattna o där ryker några till,jag har ett gäng där det uttryckligen stod på påsen vill ej bo i växthus,dom är blir nog härdade efter att årets valpar dragit rakt igenom pallen:rage:
Så jag räknar ,ed att det blir som med dom 9 små negerpojkarna :D

Ny häckrelaterad fråga! Marktäckare under/framför nyplanterad häck. Är det dåligt eller rent av att rekommendera? (Snälla, svara att det är att rekommendera!)

Ny häckrelaterad fråga! Marktäckare under/framför nyplanterad häck. Är det dåligt eller rent av att rekommendera? (Snälla, svara att det är att rekommendera!)

Jag är ingen expert men jag hade helst sett att häcken tar sig ordentligt först. Det är ett sådant jättejobb med att anlägga den att det känns dumt att ha dit något mer som ska slåss om näring och vatten.

Tips tack :)
Vad sätter jag i krukan? Den är ca 75 hög och 50 bred. Funderar på vindruvor inne på nya altanen så får dom växa där vi inte ska ha vindskydd så dom får sol (solsida från morgon till eftermiddag) och slingra sig runt nån spaljé jag sätter upp?
Kan det funka?

20170531_101030_zpsfik6utv9.jpg

Å mina pioner har slagit ut!
@Luff var det väl som sa att jag märker om dom är dubbelblommande.
Men vad vet jag :D
Så här ser det ut inne i den. Ska det vara en liten knopp eller betyder det att den kommer slå ut en gång till? :)

20170530_115103_zps9toxvlhw.jpg

Jag ska inte vara för kaxig som självutnämnd bön-expert innan jag ser att mina störbönor kommit upp, men bondbönorna har kommit så långt här att det känns osannolikt att de skulle råka ut för massdöd nu. Har ni förodlat dem inomhus? De flesta bönor är ju känsliga för kyla och får inte sättas för tidigt, men bondbönorna är inte sådana så de petar jag bara ner direkt på friland. De kanske trivs bättre med det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp