Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här regnar det och temperaturen har sjunkit till 16 grader. Känns småkallt efter värmeböljan. I odlingstunnel är det några grader mer vilket jag hoppas ska vara nog för mina melonplantor. De växer fort och en av dem hade 5-6 blommor idag så nu måste jag bestämma mig för hur jag ska gå tillväga. Har läst mig till att man kan pollinera för hand och sen beskära så man får 2-3 frukter per ranka. De ska bli större av det. Det ska också vara en fördel om det är varmt när man pollinerar. Varför har jag dock ingen aning om. Sen verkar det som det finns de som inget gör med sina plantor och det fungerar ändå. Är det ingen här inne som provat och har lite erfarenhet? @tanten du brukar ju ha koll på det mesta och @Lillgrådis du verkar så och driva upp mycket olika sorter :)

Eventuellt har jag kommit på var det skulle kunna gå att plantera ett äppelträd utan att behöva ta ner något av de gamla. Jag ska fundera lite till men det borde fungera. Då tror jag att jag vågar mig på att testa plommon igen också, läget är rätt skyddat.
Fruktträd är det alltid ett ja för. Själv går jag och funderar på om inte ett päronträd ska få flytta in. :bump:

Särbon vill garanterat ha ett sådant men då får han köpa det :D

Plats finns det... :cautious:
Då är det ju bara att köra! :D
Har jag förstått det rätt ska man väl helst ha två päron eller att det finns fler i närheten. Min närmsta granne har ett som aldrig satt frukt och ingen vet vad det är för sort. Frågan är om vi båda kommer få frukt om jag också satt ett eller om jag blir utan päron jag med :cautious:

Jag har 2 päronträd,köpeåret hittade jag 2 päron,sen har dom lyst med sin frånvaro,så inte hjälper det att man har två.min bondevän har ett det kryllar av små päron varje år.

Här regnar det och temperaturen har sjunkit till 16 grader. Känns småkallt efter värmeböljan. I odlingstunnel är det några grader mer vilket jag hoppas ska vara nog för mina melonplantor. De växer fort och en av dem hade 5-6 blommor idag så nu måste jag bestämma mig för hur jag ska gå tillväga. Har läst mig till att man kan pollinera för hand och sen beskära så man får 2-3 frukter per ranka. De ska bli större av det. Det ska också vara en fördel om det är varmt när man pollinerar. Varför har jag dock ingen aning om. Sen verkar det som det finns de som inget gör med sina plantor och det fungerar ändå. Är det ingen här inne som provat och har lite erfarenhet? @tanten du brukar ju ha koll på det mesta och @Lillgrådis du verkar så och driva upp mycket olika sorter :)
Jag hade tillgång till ett jättestort växthus under några år medan jag bodde i lägenhet. Använde bara ett litet hörn...

Jag köpte en liten mjuk makeup-pensel för pollineringen. Det blev finfina meloner. Har använt den till mitt lilla plommonträd också. Det som blommade medan det var riktigt kallt och alla pollinatörer låg och sov. Det blev plommon.

Jag hade tillgång till ett jättestort växthus under några år medan jag bodde i lägenhet. Använde bara ett litet hörn...

Jag köpte en liten mjuk makeup-pensel för pollineringen. Det blev finfina meloner. Har använt den till mitt lilla plommonträd också. Det som blommade medan det var riktigt kallt och alla pollinatörer låg och sov. Det blev plommon.
Tack för tipset! :up: Hur gjorde du med beskärning och hur många meloner lät du vara kvar?

Tack för tipset! :up: Hur gjorde du med beskärning och hur många meloner lät du vara kvar?
Alltså - jag minns inte ens vilken sorts melon det var :o. Små gröngrå och söta....

Beskar mycket måttligt och lät massor av meloner gå fram. Vattnade duktigt och gav rejält med hästgödsel. De som inte hann bli klara på hösten slängdes.

Jag har 2 päronträd,köpeåret hittade jag 2 päron,sen har dom lyst med sin frånvaro,så inte hjälper det att man har två.min bondevän har ett det kryllar av små päron varje år.
Jag har knappt blommor alls på mina fruktträd. Plommonträdet har inte en enda!
Förra sommaren var torr, väldigt torr. JAg tror att de inte ville göra några blomanlag pga det.

Det enda som blommar är vildpäronet (med oätliga frukter) i bäck-kanten. Där har det obegränsat med vatten.

Det brukar hjälpa om de har vatten och lagom med näring. Det superledsna PJ Bergius har fått en timme rinnande vattenslang och rejäla mängder nedgrävd NPK. Få se om det tar sig.

(anekdot - det sägs att om man ska flytta riktigt stora träd ska man lägga en död ko i botten av nya gropen, som näring. Mindre träd nöjer sig med mindre djur. Långvarig näringstillförsel.....)

Alltså - jag minns inte ens vilken sorts melon det var :o. Små gröngrå och söta....

Beskar mycket måttligt och lät massor av meloner gå fram. Vattnade duktigt och gav rejält med hästgödsel. De som inte hann bli klara på hösten slängdes.
He he he odlat för mycket för att komma ihåg ;)
Då går jag på en lagom nivå av beskärning och provar att lämna lite fler än 2-3 meloner på varje planta. Vet ju inte än hur många det kan bli men med tanke på att plantan är ca 40 cm nu och den har redan 5-6 blommor så verkar det kunna bli en del. Tänkte tillföra lite hästgödsel om någon vecka och dessutom vattna med nässelvatten lite senare under säsongen.

Undrar om torkan i fjol är anledningen till att mina japanska körsbärsträd inte blommade i år? Inte en enda blomma på 5 träd! Det är ju ganska märkligt.

En av mina grannar har sågat ner det finaste av fina spaljerade päronträd som kunnat åstadkommas. Hoppas de ångrar sig bittert när de inser vad de har gjort :eek:

En av mina grannar har sågat ner det finaste av fina spaljerade päronträd som kunnat åstadkommas. Hoppas de ångrar sig bittert när de inser vad de har gjort :eek:
:eek::devil:

Apropå det så har jag sett att "grannar" (typ 3 km hemifrån :D) har gjort en jättestor spalje med fuktträd. Höll på att köra i diket när jag såg den. :D Okej, inte på fruktodlingsskala men för en vanlig trädgård så är det många meter spaljerade fruktträd, väldigt nära vägen. Blir nog finfint insynsskydd och sååå fint framöver när de tagit sig!

För övrigt så REGNAR det! :banana:Är nöjd att jag inte skolat ut tomaterna än, de hade nog gått av eller frusiti hjäl... Kronärtskockorna dansar nog glädjedansen ihop med sommarblommorna. Kanske ska peta ner de däringa sommarsquashen och jordgubbsplantorna jag fick av mamma nu. Kan man flytta på jordgubbsplantorna nästa år om de hamnar på fel ställe nu? Det är ju revor för föräldrarnas, de överlever väl det mesta tänker jag... :p

Kan man flytta på jordgubbsplantorna nästa år om de hamnar på fel ställe nu? Det är ju revor för föräldrarnas, de överlever väl det mesta tänker jag... :p
Flytta på du :D

Apropå jordgubbsplantor så tog en annan granne bort samtliga jordgubbsplantor när de flyttade från sin lägenhet. Höll på att få dåndimpen när jag såg fördärvet :eek::eek: sen fiskade jag förstås upp massa jordgubbsplantor ur områdeskomposten och gav bort till folk. :devil:

Gräv upp dom om de står illa till. Annars är de jättebra fjärilsföda och näring till landen (om man klipper och lägger på).
Vi har brännässlor så räcker åt fjärilarna också, du kan vara lugn :p
Gräva upp känns som ett jättejobb, det är ganska stora ytor. Men jag får klippa ner dom helt enkelt :)

:eek::devil:
Apropå det så har jag sett att "grannar" (typ 3 km hemifrån :D) har gjort en jättestor spalje med fuktträd. Höll på att köra i diket när jag såg den. :D Okej, inte på fruktodlingsskala men för en vanlig trädgård så är det många meter spaljerade fruktträd, väldigt nära vägen. Blir nog finfint insynsskydd och sååå fint framöver när de tagit sig!

Jag vill ha ett persikoträd på spaljé! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv