Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har 17 grader och soligt. Däremot är det en ganska kylig nordlig vind. Med andra ord är det perfekt väder för växterna på min vindskyddade balkong. De har varit lite plågade de senaste dagarna när det har varit så varmt.

För övrigt - nu är det bara en vecka kvar till planerad flytt och jag är supernervös över att något ska gå snett så att vi inte kan flytta in när det är tänkt. I princip allt så har kunnat krångla har krånglat och både jag och sambon är helt utmattade av det och orkar knappt glädja oss åt saken än. Vi har inte ens börjat packa.

Det har stigit till hela 14,3 men det blåser små:devil: här också :meh:

Alla borde ha en dvärgsyrén på stam. Så liten och söt :love:
Doftar fantastiskt gott!

20170529_115009_zpsd6l4qy27.jpg

20170529_115027_zpsv0cdxr5e.jpg

Det var som jag trodde med min rabarberplanta, sorkjävel :rage: har ätit rötterna!
Jag har planterat om den å det fanns lite nya rötter på den därav minirabarberna. Kommer den ta sig igen?
Denna var en enda stor rot så svårt att ta bort det dåliga så jag satte ner hela alltet men borde jag gjort annorlunda? Då får jag gå ut och gräva upp den igen och försöka hitta vilken ände som är vad :p

Det var som jag trodde med min rabarberplanta, sorkjävel :rage: har ätit rötterna!
Jag har planterat om den å det fanns lite nya rötter på den därav minirabarberna. Kommer den ta sig igen?
Denna var en enda stor rot så svårt att ta bort det dåliga så jag satte ner hela alltet men borde jag gjort annorlunda? Då får jag gå ut och gräva upp den igen och försöka hitta vilken ände som är vad :p
Kanske lite sent påtäntk men....Fordra gropen med kycklingnät och täck nätet med jord innan du planterar. De tar siig inte igenom de små maskorna.

Kanske lite sent påtäntk men....Fordra gropen med kycklingnät och täck nätet med jord innan du planterar. De tar siig inte igenom de små maskorna.
Jag tillägger sorken lär inte gilla lök så man kan plantera vitlök eller allium runt om rabarbern eller på andra platser där man inte vill ha sorkgångar.

Allt jag ger näring dör,först var det tomaterna,nu vill inte rosorna som fick koskit leva heller,dom var antagligen från 40-50talet och har troligen inte sett näring sen 1800 frös kallt,men dö behöver dom väl inte göra.:cry:

Jag tillägger sorken lär inte gilla lök så man kan plantera vitlök eller allium runt om rabarbern eller på andra platser där man inte vill ha sorkgångar.
Ha ha ha. Funkar inte. Jag vet.

Minns det året jag försökte mig på att plantera en massa "äckligt" runt det nya äppelträdet.

Nästa vår kom det blommor på de mest konstiga ställen på tomten. Och äppelträdet lutade som tornet i Pisa. Sorkdjävlarna hade helt enkelt burit bort lökarna och käkat upp roten på trädet.

Så nä, jag lägger kycklingnät i gropen numera och träden får stå ifred.

Vi fick, av många tips, en referens som sa att kejsarliljans lök, det avskyr sork och mullvadar. Sagt och gjort, vi stuvade i säkert 50 lökar i groparna.

Resultat: en blommande gräsmatta. De av lökarna som inte sork/mullvadarna ÄTIT UPP vill säga...:mad:

Imorgon ska det regna så jag tänker inte vattna ute idag. Däremot måste jag gå ner och vattna i växttunneln. Mina gurkor har dock dött där och likaså bönorna :confused:.

Min gamle far stod inte ut med mitt vanvårdade trädgårdsland så han körde hit sin jordfräs i början av förra veckan och fräste igenom det typ 8 gånger (och väste eder om den vidriga jorden...). I helgen krattade jag ogräs och la på en massa hästgödsel och idag fräste han igen. Så nu är potatisen satt iaf! Ska försöka vara lite disciplinerad och rensa ogräs hela tiden så det inte växer igen så mycket i år. Samt så lite dill och persilja. Och flytta jordärtskockor från mammas trädgårdsland. Hon hatar dom.

För övrigt - nu är det bara en vecka kvar till planerad flytt och jag är supernervös över att något ska gå snett så att vi inte kan flytta in när det är tänkt. I princip allt så har kunnat krångla har krånglat och både jag och sambon är helt utmattade av det och orkar knappt glädja oss åt saken än. Vi har inte ens börjat packa.

Inte odlingsrelaterat, men jag skriver det här ändå: Nu - ikväll - har äntligen våra köpare kunnat godkännas av föreningen. En stor tyngd har lättat från mina axlar. Nu hoppas jag att vår latmask till mäklare gör något för att förtjäna sitt arvode genom att föra över handpenningen till vårt konto så att vi kan betala för oss på måndag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Barmarksdrag/canicross