Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å jag har kvar alla lappar på allt jag planterat så jag vet vad jag satt ner för något :o :rofl:

Ska rita en karta över tomten och skriva vad som står var tänkte jag :idea: :D

Jag vet ju tex att det är blåbär men det är två olika sorter och skulle nån fråga mig vad för sorter så skulle jag inte ha en aning även om jag läste på och valde med omsorg :p
Så det blir nån fin "odlingskarta" som jag tänkt rama in sen i höst när allt för detta året är färdigplanterat. Så kan man göra en ny nästa år och komplettera med nytt sen :)
Mannen har skrivare på jobbet som han får låna och skriva ut större utskrifter på, så tänkte be honom skriva ut på den i större format.

En av mina dahlior har slokat. Jag tror att stjälken på något sätt har brutits invid knölen, så jag såg inte någon annan bot än att åtminstone försöka rädda toppen på den i form av en stickling. Men frågan är vad jag gör med själva knölen? Ska jag ta upp den ur jorden eller ska jag låta tiden ha sin gång så att den vissnar ner av sig själv? Eller om jag tar upp den och planterar om den, kommer den rent av att skjuta nya skott?

Såg att alla mina hortensior har satt bra fart nu! förra året hade jag bara en som blommade, den blommade dock jättefint och länge, men jag hade två till som inte blommade alls utan bara såg ledsna ut. Så i våras grävde jag upp de två ledsna och planterade dom bredvid den glada. Dom andra två lär inte blomma i år heller men nästa år kanske :)

Har planterat klart jordgubbslandet och skaffat en syren! Min trädgård är naturligt uppdelad i två, den ena delen känns ganska lummig och där finns lite av varje, den andra delen har det varit större träd på men allt är nedtaget så det är i princip bara en gräsplan plus den stora stenen. Syrenen får blir det första steget mot en mysigare trädgård :bump:

Tyckte att aklejrutan slokade i värmen. Den var full av LÖSS. Såpduschade den och får hoppas det hjälper.

I morgon tycks det börja en mer ostadig period hos oss med en hel del regn!:banana: Vet inte om det blivit något av min sådd av sallat och mangold, vattnat dåligt... I morgon blir det att så mer grönsaker och hoppas på det bästa. :) Har ingen vattenutkastare ute än så jag får springa med vattenkanna och det blir kanske väl sparsamt...

Min höstsilverax från förra året har kommit fint nu men slokat idag såg jag. Blev att springa med några kannor till den och mina nyplanterade flyttade växter.

Okej. Vi tar det från början :D

Amaryllis är en lökväxt som blommar och sedan vissnar blomman och den skjuter blad istället.

Bladen funkar som energisamlare. Ju flera och större blad desto bättre. Så frodigt som möjligt! Den ska alltså ha bra jord, näring och vatten. Pyssla om dem hela våren tills det blir sommar (jag brukar ställa ut mina om sommaren i mycket gödsel, under squashplantorna)

Framåt aug-sept tar man in dem och lyfter bort dem från jorden. Ställ dem svalt och torrt så bladen vissnar helt. (näringen från bladen dras ner i löken) I okt-nov tar du fram dem och ger ljus och värme. När de börjar skjuta blomknopp eller blad planterar du i kruka, gärna med minst en tredjedel av löken över jord.

Med lite tur blommar de framåt jul. :)

Jag har alldeles för många. Avkomman har stundtals gett mig totalt inköpsstopp på amaryllisar..... Men de är ju så häftiga. Rent oanständigt överdådiga i blomningen. Brukar samplantera lökarna tätt tätt i stora krukor. De blommar nästan samtidigt och skänker ren och skär lycka :love:

P.S. Den genomskinliga mkrukan är bara en modegrej. Hr eller fru amaryllis skiter fullständigt i vilken kruka, bara det finns näring och lagom med vatten! D.S.

Älskar amaryllis men är totalt oduglig med inomhusblommor. Efter att ha läst detta satte jag ut min amaryllis fran i julas bredvid en squash. Hall tummarna nu!

Ska nog gå ut o vattna,dom hotade med regn i morgon men 1mm räcker inte långt och tänk om den missar målet :nailbiting:

En av mina dahlior har slokat. Jag tror att stjälken på något sätt har brutits invid knölen, så jag såg inte någon annan bot än att åtminstone försöka rädda toppen på den i form av en stickling. Men frågan är vad jag gör med själva knölen? Ska jag ta upp den ur jorden eller ska jag låta tiden ha sin gång så att den vissnar ner av sig själv? Eller om jag tar upp den och planterar om den, kommer den rent av att skjuta nya skott?
Jag tror den kommer skjuta nya skott, jag skulle vänta med omplantering tills den gjort det.

Jag har flera, inte bara en. Så det känns som det vore odlat. Men denna var störst. Sparar väl å ser vad som händer med dom :)

jag tror det är purpurklätt - jag har också såna, de blommar med en färg på blommorna som är to die for (jag kanske nån gammal bild nånstans)

• Gilla
Reactions: MM
Grävt upp, flyttat och planterat rödklint i rabatten. Hämtat två ikeapåsar med gödsel att plantera dem i. Pust. Ska ju regna i eftermiddag och det är så kvavt och varmt nu. Ska få ner mina kronärtskockor i landet innan regnet kommer men inte så mycket mer mer idag. Det är ju turligt nog ett inte alls tungt jobb.

Jag har ingen jord. Och för lite frön. Och för liten trädgård. Deprimerande.

Har någon av era provat majrovor? Behöver de verkligen bara 8 veckor från sådd till skörd? Dessutom vill jag ha lila sockerärtor.

Jag har provat majrovor, förra året blev det bara skräp, jag tror det var kållarver som åt upp bladen och så stod de i ett dåligt ogräsrensat land. Nytt försök i årets eminenta varmbänk - de är inte klara ännu och det har väl gått kanske 12 veckor sedan sådd. Har flyttat ut några på friland för att ge dem lite mer plats men jag tycker mest det är blad och väldigt klent resultat under jord ännu.

Vet att de ska vattnas mycket så jag har i alla fall försökt tänka på det. Men känns som att jag inte blir någon riktig majrove-expert i år heller. :(

Jag har ingen jord. Och för lite frön. Och för liten trädgård. Deprimerande.

Har någon av era provat majrovor? Behöver de verkligen bara 8 veckor från sådd till skörd? Dessutom vill jag ha lila sockerärtor.
Lila sockerärtor kan jag verkligen rekommendera de har jag kört i flera år, både blommorna och baljorna är jättefina :). Lika enkla att odla som vanliga sockerärtor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka